sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

נמל יפר מאת שמואל אביצור יפו הנה אחת מהערים הקדומות בארץ . לפי מסורת המובאת אצל פיליניוס , היא נוסרה "לפני המבול . " יסודה של יפו ותולדותיה כרוכים בעצם היותה עיר נמל במושגים של ימי קדם . למעשה יהיה מדויק יותר להגדיר נמל זה כמבוא ים רדוד , המוגן במדת מה ע"י השוניות . בשל צפיפוחן יוצרות שוניות אלו מעין שובר גלים טבעי , המסוגל לשמש מקום מחסה פחות או יותר בטוח . במושגים של ימי קדם שירת הנמל ביעילות יחסית כלי שיט קטנים , אך גם בימה"ב הוא שימש את הספינות , אשר מימדיהן ונפחן איפשרו להן להכנס במעבר הצר בין השוניות ממערב , או ב"פתחים" שביניהן לבין החוף בצפון ובדרום . יפו ונמלה ידועים כבר בתקופה הכנענית , בעת שהעיר היתה נתונה לשלטון המצרים . היא שמשה בתקופה זו תחנה ימית ויבשתית על אחד הסעיפים של "דרך הים" הקדומה , או דרך ארץ פלישתים המקראית . דרך זו נודעה מאוחר יותר כ "ויה מאריס" הרומית . היא הפכה בשיא גדולתה לחלק מהדרך היבשתית הארובה ביותר בעולם הקדום , מחוך הדרומי של גיברלטר ועד סין . גילוי הדרך הימית להודו על סף הזמן החדש ביטל את ערכו של נתיב בינלאומי זה . לעומת זאת יפו , שהיתה אחד מסעיפיה הימיים של דרך זו , שמרה על מעמדה בזיקה לקווי התחבורה הפנים יבשתית : היא היתה לנמלן של ירושלים וערים אחרות ( כגון שכם . ( על מעמד זה שמר הנמל הטבעי למחצה של העיר עד לזמן החדש . נמל יפו שימש כתחנה ימית קבועה באגן המזרחי של הים התיכון , בין הערים הפיניקיות בצפון , והדלתה של הנילוס בררום מערב , והוא מילא תפקיר חשוב בסחר הימי . אגדות מיתולוגיות על " המפלצת הימית" , אנדרומדה ופרסאוס , ועל הדג שבלע את יונה הנביא בהפליגו מיפו , אינן אלא " סיפורי לוואי" הבאים להצביע על פעילותו וחשיבותו של נמל יפו . בתקופת ההתנחלות לא עלה בידי בני ישראל לכבוש את יפו ולנצל את נמלה . שבט דן השתמש ברצועת החוף שמצפון ליפו בשפך הירקון , "לגור אניות" מחוץ לנמל יפו . העצים לבנין המקדע ! בתקופת שלמה הובאו אף הם ל"ים יפו" שבשליטת בני ישראל ולא לנמל יפו . עוברות אלו לא מנעו את התפתחותה של האגדה המאוחרת כי "ביצת יפו , " מצפון מזרח ליפו העתיקה , שימשה כנמל הקדום של שלמה המלך ( הביצה היתה במקום איצטדיון בלומפילד של היום . ( ערכו של נמל יפו עלה בעקבות כיבוש הארץ ע"י הפרסים והברית שכרתו עם הערים הפיניקיות : בעקבות ברית זו הוענקה למלך צידון השליטה על חוף הכרמל , צור ונמלה , כל השרון וכן יפו ונמלה . מתקופה זו נתגלו שרידים המעידים על מתקני נמל , או לפחות שימוש בחוף לצרכי ספנות , באזור שמדרום לנמל הטבעי של יפו , על גבול בת ים של ימינו . לאחר כיבוש הארץ ע"י אלכסנדר מוקדון עלה ערכן של העיר ונמלה . בעיקר עלה ערך הנמל בתקופת יורשיו - ממשיכיו ( הדיאדוכים ) משושלת בני תלמי ( פתולומאים ) ובני סלבקוס , שהיו שליטי הארץ עד

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help