sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ד . 3 מערת המכפלה בתקופה הביזאנטית על מערת המכפלה אנו למדים מעדויות ארכיאולוגיות יותר מאשר היסטוריות , בפרט מתקופת הורדוס ועד לתקופה הביזאנטית , שכן בפרק זמן זה משתתקים המקורות למשך קרוב לארבע מאות שנה . נראה , כי במאות הראשונות לספירה היו עיני הכל מוסבות לאלוני ממרא , שהיה המרכז הנוצרי החשוב בסביבה ולא למערת המכפלה . ברם עם נצחון הנצרות , החל החיפוש אחר מקומות הקשורים למקרא ולברית החדשה כאחת . לא עבר זמן רב , עד שמקום קבורת האבות ריכז אליו את תשומת לב השליטים הביזאנטים . ראשית , דאגת השלי- * אשר למעבה המערה בתקופה זו , אין לנו כמובן כל ידיעה מפורשת . אך על סמך תאור מהתקופה הצלבנית , הסיק וינםאן , בי היא עברה שיפוץ מחודש בתקופה זו על ידי הורדוס , כמתחייב מחשיבות המקום . החוקר רואה דמיון הן בעבודת הסיתות והן בצורת המערה לקברי משפחת הורדום בסמוך למלון דוד המלך ( ר ' המערה בתק ' הצלבנית . ( כי המקום הוקם על ירי אותו מלך . (*) מאידך אין הוא חוסך מלשבח את יפי המקום : "גם מצבות קברותיהם נראות בעיר הזאת עד היום הזה והן עשויות שיש יפה , לכבוד ולתפארת" ( מלחמות , ד' , ט ' , זי . ( אפשר אולי לתרץ זאת בכך , כי במקום מקודש מעין זה הדגש , מטבע הדברים , הוא לא על הבונה וכו י , אלא על מסורת הדורות והאותנטיות של מערת המכפלה . אין להוציא עם זאת מכלל אפשרות , שאי הזכרת המקום נעשתה מתוך מגמתיות , על רקע המאבק עם האדומים בגין החזקה על המקום , כפי שבא הדבר לידי ביטוי בספר היובלים : על פי ספר היובלים מערת המכפלה שמשה לאברהם לא רק מקום קבורה , אלא גם מבצר ומקום מגורים עבורו ועבור צאצאיו . כאשר ספר היובלים מדבר על "מצודת אברהם" או ביתו , הרי אין זה עוד בממרא , אלא במערת המכפלה ( או בסמוך ) , והוא מוסיף כי גם יעקב גר שם . . הסיפור אינו אלא השלכה ( פרויקציה ) של התקופה החשמונאית אל תקופת האבות . הוא נועד לתאר את מסעם של האדומים כנגד יעקב ובניו , הגרים " במצודת אברהם . " מטרת סיפור דמיוני זה היא להדגיש את השייכות הבלתי מעורערת של מערת המכפלה לצאצאי אברהם ולבטל את תביעת האדומים - צאצאיו של עשו לחזקה על המקום . הספר מכנה את הבנין "בירה" כלומר מעין מבצר בסגנון פרסי , שעל יסודות בנין מעין זה הקים הורדוס את מצודת האנטוניה ( מצפון להר הבית . ( אין זה מן הנמנע , כי תהליך רומה התרחש לגבי " הבירה" בחברון , אלא שלאור המלחמה שהיחה נטושה כאן בין היהודים והאדומים , יתכן ומפעלו של הוררוס היה בו כדי לעודד את יומרות האדומים לתבוע חזקה על המקום ואפשר שמשום כך אין לו הד בכתובים . (*) * עובדה זו גרמה לחוקרים אחדים לנסות ולהקדים את תארוך המתחם . כך , ב " צ לוריא ניסה להראות כי אין ליחס את המבנה להורדוס אלא לאדומים שישבו בחברון במאות ב-ג לפנה " ם : "לו צריך היה לפאר אח המקום המקודש לגבי עמו וקרוביו , ודאי שהורדום היה עושה זאת . ואם לא נזכר בניין זה ברשימה הגדולה של בניני הורדוס , לא בם ' ' מלחמות ' ולא בס ' 'קדמוניות ' , משמע שלא הוא בנה את הבנין " ... . " הבנין הנהדר שעל מערת המכפלה הוא יצירת העם האדומי שישב בדרומו של חברון בדורות שלפני כיבוש ארצו ע " י יוחנן הורקנום . " כן מציין מר לוריא בצדק , כי בניה מעולה תוך שימוש במיתות שולים היתה קימת כבר בתקופה שקדמה להורדוס , כך ב " ארמון בני טוביה " בעבה " י . ( ר ' ספר חברון , עמ י . ( 274 כבר וינםאן בספרו ח ' ארם אל חאליל שהתפרסם בשנת 192 : 3 מתיחם לקברי הנבטים בפטרה ( עמ י , ( 1 36-138 אך מסקנותיו היו בכוון הפוך ; דהינו , שההבדלים גדולים יותר מהקוים המשותפים . מאידך קיים דמיון בשאיפה לרכישת נחלת הקבר לצמיתות והדגשת פרטיות המקום . חומת מערת המכפלה ( שחזור . ( הסיתות המעולה , והעיבוד דמוי האומנות ואבני הענק דומים לחומות הר הבית , אלא שכאן העיבוד שלם יותר . מפלס היסודות זהה למערה בעוד האומנות-למסגד מעל .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help