sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ד . 2 מערת המכפלה בתקופת בית שני חזקה עלינו הדעה כי המתחם שעל מערת המכפלה הוקם על ידי הורדוס . דבר זה עולה הן מסגנון הבניה ההרודיאני המובהק שכמוהו אנו מוצאים באזור הר הבית ובכמה מקומות אחרים , והן ממציאותו של מבנה מפואר ומרשים בעל מימדים עצומים המרמזים בברור על המלך - הבנאי . נטיתי של הורדוס להקים מבנים ומפעלי בניה מונומנטאלים ידועה היטב ומצאה כנראה את ביטויה גם כאן . אפשר שגם סיבות פוליטיות ודתיות , בדומה לאלו בהר הבית הניעוהו לבצע מפעל ענקים זה . הבניה השלמה וההומוגו . ית מעידה , כי אין כאן מעשה שחזור אלא בניה מהמסד ועד לטפחות . מפתיעה על כן העובדה , כי יוסיפוס , שלא חסך מלתאר ולהלל את מפעלי הבניה של הורדוס אינו מזכיר , ולו ברמז , כפל , כפלים מאשר בימינו עד שחצבו מערה וכוכיה ולכן , מובן הדבר , כי אברהם , בהיותו "גר- ותושב" בארץ לא הספיק לחצב לו מערה וכוכים , ולכן היה זקוק , במות שרה , לבקש מאת בני חת שיתנו לו מן המוכן . ( הורוביץ , א " י ושכנותיה עמ י 248 הערה . ( 8 החשיבות שיוחסה לקבורה במערת המכפלה היתה רבה ביותר . לאור זאת , ניתן להבין את בקשתו של יעקב מבניו , שישאו את גופתו לקבורה במערת המכפלה . וזו היתה גם שאיפתו של יוסף ( שלא זכה לכך . ( רחל שלא נקברה במערת המכפלה , נחשבה במסורת המדרשית כבאה על עונשה . מקובל היה לראות במשא ומתן בין אברהם ועפרון החתי על כל גינוני הטקס שנתלוו אליו , מקח וממכר או פיני למזרח , בו מפגין המוכר רוחב לב כדי להכשיר את הקרקע לגבית מחיר מפולפל עבור השדה והמערה . אך הדעה הרווחת היום היא , כי הדיון נעשה ברוח החוק החיתי לאורו מתבהרים הרבה פרטים שהיו נעלמים לפני כן : אברהם היה גר בארץ , ועל פי החוק לא היתה לגרים זכות על הקרקע . מאחר והקניה לא נעשתה כחוק , והשעה היתה דוחקת בשל כבוד המת , אין אברהם נרתע מלשלם את מלוא סכום הכסף . על כי הדבר נעשה ברוח החוק החיתי אנו למדים , בין השאר , מהעובדה כי עפרון ניסה למכור לאברהם לא רק את המערה אלא גם את השדה , שכן , לפי המקובל בחוק החיתי , אם הקונה רכש את כל השדה , חלות עליו כל חובות השרותים למלך , אך אם רכש רק חלק מהשדה הוא משוחרר מחובות אלו . אלא שמכל הנתונים שהועלו כאן , אין לאל ידינו לדעת דבר על צורת הקבר ואופיו , למעט העובדה כי מדובר בקבורה במערה . למערה זו נוספה ודאי חציבה מלאכותית ו"חדרים" , כדי להכשירה לתפקידה . אפשר שמדובר בזוג מערות או כוכי קבורה , כפי שניסו ללמוד מהשם " ) כפל ( " ומהפרשנות המאוחרת . נראה כי מימדי המערה היו ניכרים שכן שימשה ל"קבורה משפחתית" , שהורחבה באופן הדרגתי כמקובל במערות הקבורה בארץ ישראל . (*) ובמרוצת הדורות נוספו למערה קברים אחרים , מלבד קברי האבות . בכלל נראה שאין לראות במערת קבורה מעין זו דבר מיוחד או יוצא דופן , למעט מבני העל שנוספו בתקופה מאוחרת יחסית והמסורות הרבות שניכרכו למקום במרוצת הדורות . המידע על המקום בתקופת המקרא לוטה בערפל , והנתונים מהם אנו יכולים לשאוב מידע על מערת המכפלה וצורתה , הם בעיקר בדרך ההיקש , המסתמך על מקבילות מן התקופה , על מערות קבורה אחרות בסביבות חברון וכן על האורים של עולי רגל שהצליחו ( כביכול ( .. לבקר במעבה המערה . אלא ששלושת הנתונים כאחד אינם אלא פרורי רמזים קלושים שאינם מאפשרים לחרוג מתחום ההשערות . אפשר אולי לשער , כי לפנינו מערה טבעית שהכניסה אליה היתה כנראה מצד מערב ושציר האורך שלה הוא צפון דרום . מערה זו הוכשרה בתקופה קדומה לשמש לקבורה תוך חציבת חדרי קבורה אחדים . אלו עברו שינויים ברבות הימים , עד לחתימתם הסופית על ידי המוסלמים . * כידוע , היתה דרך בני א"י ושכנותיה לחצב להם " קברי משפתה " באפן זה : ראש בית-אב עשיר , שהיו לו עבדים רבים , תר לו איזה שםרו-ארץ םלעי ויחצב לו שם בראשונה מערה גדולה ובתוכה פתח כוכים בעד בני משפחתו . כאשר פרו ורבו בני המשפחה הוסיפו על הכוכים , או שחצבו מערה אחרת בתוך המערה הראשונה ובה פתחו כוכים חדשים , וכן הוסיפו על הכוכים או על המערות דור אחר דור . בגלל זה אנו מוצאים לעתים רשת שלמה של מערות שאפשר לתעות בהן זמן רב , שנכנסים להן רק דרך פתח אחד . כמובן , אין מערה נחצבת בזמן קצר אפילו בימינו אלה - באבק שרפה ובדינמים ! אז , לפני אלפי שנים , היו צריכים בודאי עת

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help