sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

דו . מערת המכפלה בתקופת המקרא יש בתאור קנית מערת המכפלה וקבורת שרה , תחושה של אותנטיות וממשיות , ולא רק אגדה או סיפורת . מופיעים לפנינו כל אותם פרטים שהמסורת נוטה לשמר . כאשר נכתבו הדברים , המסורת היתה עדין חיה ומוחשית לפני הסופר המקראי שהעניק לה אופי מיוחד שאיננו מקובל בספר בראשית . ניתן על כן להתיחס במדה סבירה של ודאות , לאופי ההיסטורי של הסיפור שלפנינו : " ויקם שדה עפרון אשר במכפלה , אשר לפני ממרא . השדה והמערה אשר בו וכל עץ אשר בשדה , אשר בכל גבולו סביב . ואחרי כן קבר אברהם את שרה אשתו אל מערת המכפלה אשר על פני ממרא היא חברון" ( בראשית כג : . ( 1-19 מטבע הדברים אין דרכם של נודדים לדקדק ביותר במקומות הקבורה , ונראה על כן , כי פעולה זו , של קנית אחוזת קבר , היא בעלת משמעות סמלית ובאה להדגיש את האחזותו של אברהם בארץ לצמיתות , לו ולדורות הבאים אחריו . ואפשר שמשום כך התאור חוזר פעמים רבות : " ויגוע וימת אברהם בשיבה טובה .. ויקברו אותו .. בניו במערת המכפלה .. אשר קנה אברהם מאח בני חת , שם קבר אברהם את שרה אשתו" ( בראשי כה : ה , ו . ( " במערה אשר בשדה המכפלה אשר קנה אברהם" ( שם , מט : ל-לב . ( "וישאו אותו בניו ארצה כנען ויקברו אותו במערת המכפלה אשר קנה אברהם" ( שם , נ . יג . ( הדגשה חוזרת ונשנית זו של קנית המערה יש בה אולי גם הד עמום למחלוקת שהיתה בגין השיבות על המקום במשך הדורות שקדמו לחתימת ספר בראשית , דבר המשתקף גם בדברי חז"ל : "זהו אחד משלושת המקומות שאין אומות העולם יכולים להונות את ישראל לומר גזולים הם בידכם , ואלו הםל מערת המכפלה ובית המקדש וקבורתו של יוסף . מערת המכפלה שכתוב : 'וישקול אברהם לעפרון את הכסף אשר דיבר באזני בני חת , ארבע מאות שקל עובר לסוחר " - ... אפשר גם שהרבו לעסוק בנושא זה , שכן לפנינו הנחלה הראשונה שנרכשה בארץ כנען , וכן בשל חשיבות המקום מחד , ומתוך שהסיפור המקורי ממעט לתת בידנו פרטים אחרים מאידך . הפרוט הבלתי נלאה שנוקט המקרא בפרשה מוצא את ביטויו בדברי חז"ל : "כמה דיות משתפכות , כמה קולמוסים משתברים כדי לכתוב , בני חת עשר פעמים כנגד עשרת הדיברות . " . 1 וילנאי , מצבות קודש , עמ ' עה . . 2 שם , עמ ' עו . * נראה כי מקור השם הערבי אל חאליל - "האהוב , " " המבוכר " , שורשו ביהדות . " ואברהם נקרא ידיד" ( מנחות נ " ג ע"ב . ( ברסלבי סבור כי הוא הגיע לקוראן מיהודי מכה . יש ויאמרו : מקאם חאליל איבראהים , או חארם איברהים , או ג י עמא אל חאליל אל רחמן ( ברסלבי . ( תולדות מערת המכפלה ומכאן שהיה זה אולי שם מקום , או רובע בחברון . דעה זו היתה מקובלת על פרשני המקרא בימי הביניים . כך מפרש הרשב"ם : "כל הבקעה קרויה מכפלה כמו ככר הירדן .. " כמוהו סבור הרמב"ן : "שדה עפרון אשר במכפלה , והנה הוא שם המקום אשר בו השדה , ואין צורך לבקש טעם לשם המקומות . " כינוי אחר , המתיחס בעיקר לנקברים במקום , הוא "ישני חברון , " ועל מצבות קברי יהודים בגולה מצינו "להזכירו עם ישני חברון" . ( 1 ) כן מצוי השם "ישני מכפלה . " במאה ה11- מופיע גם השם "קברי אבות" כשם נירדף לעיר , בעוד תושביה היהודים ניקראים "אנשי קברי אבות" . ( 2 ) במקורות מוסלמים ונוצרים כאחד נקרא המקום על שם אברהם אבינו , ובשני המקרים הוא שימש כמקור לשם העיר . בפי הערבים תקרא מערת המכפלה חי ארם אל חאליל , (*) מקדש אברהם בעוד העיר תקרא אל חאליל , ובימי הכינים נהגו לקרוא לה גם מסגד איברהים או קבר איברהים . בפי הביזאנטים ניקרא המקום סנט אברהמיוס או קסטלום אברהמיוס , בדומה לשם העיר . השם הנפוץ בפי הצלבנלם היה סנטה קורנה- "המערה הקדושה" ' ( Sancta Caverna ) בעוד העיר נקראה "סנט אברהם דה חברון . "

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help