sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ג . שמות מערת המכפלה ומקורם מקור השם "מערת המכפלה" אינו ידוע , אך דמיונו למלה "כפל" הווה את הבסיס לפירושים ודברי דרש רבים . לפי אחת הגירסאות מקור השם בקברים הכפולים או בזוגות הכפולים הקבורים בה . ( 1 ) לפי מסורת אחרת מי שקבור בה שכרו כפול ומכופל . ( 2 ) כן מצינו : " משעה שקנה אברהם את המערה והשדה שלה , הוכפל ערכם ונכפל שווים בעיני כל" ( בראשית רבה נח , ז , ( או "על שחפר בה האדם הראשון מקומתו כפלים" . ( 3 ) אך לפי דעה אחרת אין זה שם תואר כלל אלא שם מקום , לפי שכתוב "שדה עפרון אשר במכפלה" וכוי . ( 4 ) * "אברהם היה לא רק אבי האומה העברית , אלא סמל למורשת אשר מלאה תפקיד מכריע בתולדות האנושות . יש על כן חשיבות מרובה לחקירה האותנטיות של המקום : אלא שלגבי המוסלמים חקירה מעין זו כרוכה בהפרעת שלום האבות , 'פשע שהאבות לא יאחרו מלהעניש את מבצען ' , בעוד היהודים יתיחסו לכל נםיון להטיל ספק במהימנות המקום כאל התגרות " ( וינסאן . ( . 1 עירובין נג , א . "שני בתים זה לפנים מזה . " הראב " ע בפרושו לגמרא אומר : "מערת המכפלה , מערת בתוך מערה . " . 2 בראשיח-רבה נח , ז ; מדרש הגדול , בראשית , 'ay שפד . . 3 בראשית-זוטא , עמ ' קס-קסא . \ י . הורוביץ , א"י ושכנותיה , עמ ' . 248 ב . זיהוי המקום מערת המכפלה נמנית עם סוג האתרים שאין בכח "האמת המדעית הצרופה" לשנות את הערצת הדורות ורחשי הלב למקום . רומה על כן , כי אין חוקר שלא יגש בפיק ברכים לנושא , שעה שעליו לבדוק את האותנטיות של מערת המכפלה , שכן כל "חידושים" בנידון , עשוים לבא לידי עימות גלוי עם מסורת בת אלפי שנים ( וזכורה הסערה שנתעוררה בעקבות הכרזתו של אחד מבחירי הארכיאולוגים לאחר מלחמת ששת הימים , שעה שטען שאין בידנו למעשה בל הוכחה שהאבות קבורים במערת המכפלה . ( בין מרבית החוקרים קיימת הסכמה אקסיומאטית כמעט בדבר האותנטיות של מערת המכפלה המשמשת נקודת מוצא בריון על חברון , הן בשל מסורת הדורות והן בשל כורח הנסיבות , שכן אין כל אפשרות טכנית לחקור את מעבה המערה ולתהות על אופי המקום . (*) לדעת מזר "קביעת מקומה של מערת המכפלה במקום שמראים אותה היום .. מבוססת בלא ספק על מסורת קדומה , בלתי פוסקת מאז ימי המקרא . " לדעת לונץ "באמיתות הקברים האלה אין כל ספק . כי לפי עדות תורתנו .. קוברו האבות במערת המכפלה אשר בקצה העיר חברון .. בימי בית שני ( לכל המאוחר ( .. בנו מלכי ישראל בנין מפואר על מערת הקברים הזאת . " מקובלת כיום הסברה , כי חברון הקדומה שכנה בג' בל רומידה , הנמצאת בימינו ממערב לעיר , ומחוץ לתחומה , והנקראת על ידי הערבים גם כיום "חאברון . " בהיות מערת המכפלה מרוחקת ממקום זה קמעה , אפשר שהמונח " שרה" ( בראי כג , , ( 19 כלומר אזור מחוץ לעיר , לגבי מערת המכפלה , תואם את הנסיבות . רות המואביה . בכניסה לעיר , מימין , מצויות "מצבות קברי הערים" " - אל שהידה" בערבית , המיוחסות לעדים מבני חת , אשר נוכחו בשעת המו"מ בין עפרון החיתי ואברהם בשעת קנית מערת המכפלה . בסמוך למערת המכפלה נערץ עד ימינו קברו של אבנר בן נר , שמצא את מותו בשערי חברון . קברים אלו היו נערצים על היהודים , ובפרט על בני הקהילה המקומית כחברון . בזכות קברי האבות , שאפו היהודים בבל הדורות להקבר בחברון ולא בכדי נאמר : "ואין לך טרשים בארץ ישראל יותר מחברון דהוו בה שכבי" ( שהיו קוברים בה מתיהם - סוטה לד , ב . ( מתוך עדויות מימי הכינים אנו למדים כי בחברון היה "בית החיים של ירושלים" ( ז"א בית העלמין המרכזי , ( שהיה עד לתקופה הצלבנית בחצר מערת המכפלה , שכן היהודים חפצו להקבר בסמוך "לישני חברון . " קברו של עחניאל בן קנז

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help