sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

גישה פרוזאית יותר , רואה בישיבתו של אברהם באלוני ממרא מחנה ארעי בו נטה אברהם את אהליו וקיים יחסי גומלין הדוקים עם תושבי העיר הסמוכה - חברון , ואף זכה למעמד מיוחד בקרב תושביה ( בר י כ"ג , . ( 6 תופעה זו , של זיקת גומלין בין תושבי העיר ומחנה הנוודים בקרבתה , אנו פוגשים גם במקומות אחרים . מחנה ארעי מעין זה היה המקום בו נטו הנודדים את אהליהם , ונערכו פעולות המסחר בינם לבין תושבי העיר הסמוכה . מוקמות אלו היו תמיד הומים מעוברי אורח ונבדלו בברור מהעיר בסמוך . (*) אזור חברון עשיר גם במערות עתיקות ששמשו לקבורה כבר בתקופות קדומות , והמסורת על קיומם של קברים מקודשים בנוסף למערת המכפלה ידועה בקרב יהודים וערבים כאחד . (*) נראה כי סביבת חברון בכללה היתה מתאימה לעשית קברים , ביניהם היו מרובות מערות הקבורה , אשר שימשו בין השאר לקבורות משפחתיות . בחברון עצמה ידועה מערת הקבורה המיוחסת לישי אבי דוד . בסמוך לדרך לבאר-שבע מראים את קברו של עתניאל בן קנז , ולפי מסורת אחרת , שם גם קברה של * "מיקומה של ממרא עונה על התאור המקראי ועל מכלול יחסיו של אברהם עם תושבי חברון . מקומה של ממרא מתאים למחנה נוודים , בהיותה בגבול המדבר , להבדיל מאוכלוםית הקבע הנמצאת מעברו השני של הואדי בג ' בל רומידה . לכל אחד מהצדדים היה איפוא שטח מוגדר זה לצד זה . אין אנו שומעים על הריב הנצחי אודוח מקורות המים , שכן אלו מצויים כאן בשפע . תופעה זו של זיקת גומלין בין העיר ומחנה הנודדים במבואחיה , אנו פוגשים גם במקומות אחרים .. כגון בבאר שבע ועזה .. יש ערים בהן מקומות מעין אלו הפכו ברבות הימים והיו לאחד מרובעי העיר המקובלים ביותר , כשהם ממשיכים לשמור על שמם הקדום , כגון בדמשך ובחלב . במקומות אחרים , מאידך , כגון בחברלן - וממרא שלפנינו ( וכן בשכם - ובאר יעקב , ( הם היו נבדלים תה מזה , כשלכל אחד מהמקומות יחוד משלו " ( אבל . ( * בחלחול נמצא קברו של יונה הנביא ( נבי יונס , ( ולפי המסורת היהודית הוא קברו של גד הנביא . כן נמצא שם קברו של נתן הנביא . בבית אומר , מצפון לו , מצוי קברו של נבי מתי , הוא אמיתי , אבי יונה הנביא . בםעיר מצביעים על קברו של עשו ( נבי עיסא , ( מקום שם מצוים גם כוכי קבורה רבים מתקופת בית שני . בכפר בני נעים נמצא קבר לוט . בדרום הכפר מצביעים על קבר יאקין , קבר קין לפי מסורת האיסלאם . ואילו בדורה מצביעים על קברו של נוח . אישים אלו נערצים מאד על חושבי חברון וסביבתה , ומרביתם ידועים גם בקרב עולי רגל יהודים , שהיו עולים להשתטח על קברים אלו בדורות קודמים . מפת חברון והסביבה . המפה מצביעה על התיחםותה של מערת המכפלה לממרא , לחברון של היום ולג י בל רומידה -מקומה של חברון הקדומה ( ממרא מזוהה בג י בל נימרה או ברמת אל האליל . (

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help