sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

א . 3 מקור התכנית נראה כי המבנה החשוב ביותר שיש בו כדי להזכיר את כפת הסלע ואשר השפיע על צורת בניתה ישירות , הינה כנסית הקבר , שנבנתה על ידי קונסטנטינוס בשנת 335 לספירה . גם בכנסית הקבר אנו מוצאים שילוב של אומנות ועמודים *) ) עליהם נישאת במרכז הכפה . על הדמיון בין כפת הסלע והקבר הקדוש ראוי להביא את דבריו של אל מוקדסי , כי כפת הסלע נבנתה כתחרות לכנסית הקבר , וכן את העוברה , שקוטר הכפות של שני המבנים זהה כמעט לחלוטין . אך בכך לא מסתיים הדמיון בין שני המבנים ; בהסתמך על תיאורו של אובסביוס 340 ) לספירה , לערך , ( ניתן להמשיך בהשוואות אלו . בך למשל קבר ישו , במרכז המבנה היה עשוי במקורו גוש סלע לא מהוקצע ומערה בתוכו , ממש בדומה ל"סלע" שבכפת הסלע . הסימנים שעל הסלע , ובעיקר "עקב העליה , " מזכירים את חותם בף רגלו של ישו בכנסית העליה שעל הר הזיתים . עם זאת יצויין , שאין כנסית הקבר וכנסית העליה המקור היחיד לתכנית כפת הסלע , ומבנים רבים אחרים ברחבי סוריה , ארץ ישראל והעולם הרומי ביזאנטי , יכלו לשמש כמקור לתכנית זו . ( 7 ) מבנים בעלי כפה מעוגלת היו נפוצים מאד ברומא בעיקר כמבני מוזוליאום . הבולט שבהם הוא מבנה הפנתיאון של ' 11 ז , והמוזוליאום של הלנה . פרוזדורים המקיפים מקום .,. > כזי קיימים החל מהמאה הרביעית ובעיקר הרוטונדה של סנטה קונסטנצה , ובסוריה עצמה - הכנסיה בבוצרה ועוד . יתכן והתוכנית נועדה לסמל את מרכז העולם , המסומלת על ידי אבן וטבעת סביבה , בעוד שני הפרוזדורים מסמלים האחד את היבשה והשני את הים . וזאת בדומה למסורת היהודית הממשילה את העולם וירושלים במרכזה לעין אדם , הלבן שבה מסמל את האוקיאנוס , והחלק הכהה את מותר העולם . יש מצינים כי הכפה מסמלת את מרכז העולם , בעיקר בארצות הים התיכון 7 ) א - . (' אופן בניית התכנית : מן הראוי לשים לב לכך , כי יש הבדל ניכר ברוחב שני הפרוזדורים , עובדה מפתיעה לכאורה במבנה בעל פרופורציות מושלמות מעין אלו . ( ניתן היה לצפות לכך , שהתמוכות המרכזיות תהנה בין העיגול המרכזי והאוקטגון החיצוני . ( רבות התלבטו החוקרים בסוגיה זו , עד כי נמצא הפתרון לכך . ( 8 ) נראה , כי אופן התוית התוכנית הוא בשני ריבועים מצטלבים , הכלואים בעיגול במרכז המבנה ( המקיף את הסלע . ( כאשר מאריכים את ציריהם של ריבועים אלה , הרי שמקום הצטלבות הקוים החדשים יקבע את מקום הפינות של האומנות האוקטגונאליות . צידי האוקטגון הנ"ל בהתארכם , יוצרים שני ריבועים נוספים , אותם ניתן לכלא במעגל נוסף . מתומן המצויר בתוך עיגול זה , ששוקיו מקבילים לקודמו , מהווה את התוואי החיצוני של הבנין . תהליך זה ניתן כמובן לבצע "מהחוץ כלפי פנים , " אך נראה כי השיטה שנבחרה היתה זו הקודמת , " שכן קרוב לודאי הוא , שקוטר כפת כנסית הקבר שימש בסיס לכל התוכנית " ( קרסוול . שם . ( . * כיום לא ניתן לראות זאת עוד , אך מסקנה זו עולה מתיאורי עולי הרגל , כגון זה של אבוט דניאל במאה הי"ב . ציור זה מדגים כיצד נקבעה התוכנית של כפת הסלע ; במעגל שנחוג מסביב לסלע שורטטו שני רבועים מצטלבים . מקום מפגש צלעוחיהם , שהוארכו , קבע את מקום האומנות החיצוניות . צידי האוקטגון המאורסים נותנים שני רבועים נוספים . חסימתם נותנת את תואי האוקטגון החיצוני . בנםית סנטה קונסטנצה ברומא , המאה ה . 4- זו שמשה לפי ההשערה מקור לתכנית כנסית הקבר , אשר מצדה השפיעה ישירות על תכנית כפת הסלע .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help