sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מודומד לירושלים ומשם למרומים , ועצם הקסם שבחדשנות , היו דברים רבי-דושיבות שיכלו לדבר אל לב המאמינים . אין תימה איפוא כי החלטתו של החאליף נתקבלה בנימה אוהדת ברחבי העולם המוסלמי . " מעשהו זה של עבד אל מאלק מצא לו הד בדברי ימי התקופה ואף הולבשה לו איצטלה דתית . ההיסטוריון יעקובי ( 874 ) מעיד : " ואז עבד אל מאלק אסר על אנשי סוריה לעלות למכה וזאת מכיון שאיבן ז ו ביר היה מאלץ את עולי הרגל להשבע לו אמונים .. אך העם באו אליו בטרוניות כיצד מעז הוא למנוע מהם לעלות לרגל לבית האלוהים , ועבד אל מאלק השיב להם : 'האם לא נאמר על ידי שליח אללה ( מוחמד ) כי על האדם לעלות לרגל לשלושה מקומות : למסגד במכה , למסגד מדינה , והמסגד בירושלים . וסלע זה שעליו הניח הנביא את כף רגלו יהיה לכם תחת הכעבה . ' ואז בנה עבד אל מאלק כפה מעל לסלע ותלה שם וילונות והעם נהג להקיף את הסלע ונוהג זה נמשך כל ימי החאליפים . " אלא שאין זה הנימוק היחידי לבנין כפת הסלע , וסיבה חשובה אולי לא פחות יועדה לה , לשמש כמשקל נגד לכנסיות הרבות ; ירושלים , בהיותה המרכז הנוצרי החשוב ביותר , היתה משופעת במבנים נוצריים מונומנטאלית ובעיקר זו של כנסית הקבר , בל זאת בניגוד בולט בל כך לארכיטקטורה המוסלמית , שהיתה באותה תקופה בראשית צעדיה . אל מוקדאסי ( 985 ) מעיד : " באותו יום בשעת שיחה עם דודי אמרתי לו .,: ' לא היה זה נבון מצידו של אל ואליד להוציא כספים כה רבים .. על בנית המסגד של דמשק , אילו היה מקדיש ממון זה לבניית דרכים פונדקים לאורחות , ולשיקומם של מבצרי הגבול , היה יוצא נשכר ביתר שאתי . אך דודי השיב לי : 'הו בני הצעיר אין לך הבנה כלל ! מעשה זה של אל ואליד היה נבון מאין כמוהו שכן הוא שת את ליבו לכך שארץ ישראל וסוריה היו במשך זמן רב תחת שלטון הנוצרים , והוא ראה את הכנסיות הרבות השייכות להם המושבות כל כך בצורתן הנאה , והידועות בפארן , כגון כנסית הקוממה ( כנסית הקבר ) והכנסיה בלוד .. וכן הוא ביקש לבנות עבור המוסלמים מסגד שימנע מהם מלהטות לבם למבנים ( נכרים ) אלו , ושיהיה מיוחד ומפליא את כל עין רואיו ברחבי העולם . באותה מדה ברור הדבר כיצד החאליף עבד אל מאלק בראותו את פארה של כפת הקוממה ( כנסית הקבר ) ויופיה , היה נחוש בהחלטתו את אשר עליו לעשות לבל יביך הדבר את לב המוסלמים . ועל כן בנה את כפת הסלע אותה ניתן לראות במקום עד ימינו אלה' " . הסיבות לבנית כפת הסלע שנויות במחלוקת גם בין החוקרים בני זמננו . אלו טוענים כי עיקר הסיבות להקמת המבנה היו פוליטיות , ואלו גורסים כי המבנה הוקם כדי ליצור משקל נגד לכנסיות הרבות , ובעיקר לכנסיה הקבר בירושלים . (*) אם כך ואם כך , מסכימים שני הצדדים כי המבנה תחרותי באופיו , ויש אף שניסו לראות בפאר הרב שהושקע בו ובצורתו ביטוי סטרוקטוראלי לבך : הסלע במרכז המבנה נוער לביצוע ההקפות בדומה לפולחן מסביב לאבן הכעבה במכה , (**) ואילו המבנה הכפתי-משקל נגד לכנסית הקבר , אשר קוטר כפתה תואם בדיוק מירבי את זו של כפת הסלע . במחקר החריש , רווחת כיום הדעה , שאין אלו הסיבות היחידות להקמת כפת הסלע . הנטיה היא לראות במניעים להקמת המבנה מכלול של גורמים ( בנוסף לאלו * התומך העיקרי בדעה הראשונה הנו קרםוול ( 2 ) ובזו האחרונה גויטין . ( 3 ) דעתו של קרסוול , שהעלה אותה חוקר האיסלאם הדגול גולדציהר כבר במאה הקודמת , שלטה בכפה עשרות בשנים , אך היא מקובלת כיום פחות . ** ויש ויקרא משום כך "גריזים של האיסלאם " על שם המרכז השומרוני שנועד להתחרות במרכז הפולחן המקורי בירושלים . ו ' מל"ב יב 26-33 וכן גויטיין J . A . O . S . , 70 ( 1950 ) עמ י . 104 כפת הסלע והמבנים הסמוכים לה . ציור מהמאה הקודמת .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help