sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

. K מבוא כפת הסלע נתיחדה בשלושה דברים עיקריים : בקדושתה , ביופיה ובערכה ההיסטורי . כפת הסלע נחשבת לאחד המבנים היפים בתבל , ומרבית הספרים העוסקים בארכיטקטורה מוסלמית וכללית כאחד , מיחדים לאתר על עיטוריו מקום נכבד . למבנה נודעת גם חשיבות היסטורית מרובה , הן בזכות עצמו והן מבחינת מיקומו בפסגת הר הבית ; בניגוד למרכזי יראה קדומים אחרים השייכים לנחלת העבר , חשיבות כפת הסלע עומדת בעינה , בהמשיכה את מסורת קדושתו העתיקה של המקום ובהיותה מרכז דתי רב משמעות עד ימינו : קודמים לה בעיני המוסלמים רק מכה ומדינה , ועולי הרגל ישתדלו בדרך כלל שלא לפסוח על כפת הסלע בדרכם אל מרכזי האיסלאם הניזכרים , ולהתיחד עם עושר המסורות והאגדות שנירקמו סביבה . לאתר גם חשיבות כמונומנט ארכיטקטוני , והוא נחשב לדוגמא הקדומה ביותר לארכיטקטורה מוסלמית . זו השכילה להשתמש כאן בהישגי הארכיטקטורה הקלאסית המבוססת על גיאומטריה קפדנית ופרופורציות מושלמות והבניה הביזאנטית , בה למבנה הכפתי השולט חשיבות מיוחדת . על אלו נוספו עבודות אמנות מזרחיות הבאות לידי ביטוי בעיקר בעיטורים . השתמרות המבנה על קוויו המקוריים במשך כ1300- שנה הופכים אוחו לנכס היסטורי ואמנותי רב השראה , עובדה הבולטת במיוחד בארץ ישראל בה חסרים מונומנטים היסטורים שהיטיבו להשתמר . חרף חשיבות כפת הסלע , שהפכה במדה רבה לסמלה של ירושלים , לא נעשה עד עתה כל נסיון למצות את הנושא בעברית . (*) עבודה צנועה זו , באה איפוא לסייע בידי הקורא והמבקר במקום לעמוד על ערכו ויופיו של האתר , על תולדותיו , עיטוריו ופרטיו הארכיטקטונים . א . 1 הרקע ההיסטורי לבנין כפת הסלע דברי ימי האימפריה המוסלמית בראשיתה היו משופעים במאורעות רבי תהפוכות , אך אלה היו בעלי משמעות משנית בלבד לגבי ירושלים . ביקורו של עומר בעיר הקדושה נטע אמנם בלב המאמינים המוסלמים את התחושה כי יש להם חלק ונחלה בירושלים צד בצד עם היהדות והנצרות , ברם , סערת המאורעות והזיקה למכה ומדינה הסיחו את דעת הכל מירושלים . אולם כורח הנסיבות הפוליטיות בהמשך , עשו את מה שלא עשתה הזיקה הדתית למקום . ( 1 ) בתקופת מוחמד והבאים אחריו היו מכה ומדינה המרכז הפוליטי והדתי של האימפריה , אלא ששנוי עובדה זו היה מחויב המציאות שכן האיסלאם התפשט צפונה , מעשה שהיה כרוך בהעתקת המרכז בהתאם לכוון הכיבושים . יתר על כן , חצי האי ערב לא יכול היה להתחרות בארצות העשירות שנפלו עתה לידי המוסלמים , ומכאן - קביעת הבירה לא היתה שאלה דתית מעיקרה אלא שאלה פונקציונאלית . אלא שדבר זה הביא למרד מצד היסודות השמרניים יותר , שהתרכזו במולדת האיסלאם , במכה : " בשנת , 684 בתקופת שלטונו של עבד אל מאלק , התרחשו מאורעות רבי-חשיבות , שהפנו שוב את עיני הכל לעבר ירושלים ; במשך שמונה שנים היתה האימפריה המוסלמית שסועה כשהיא נתונה בסבך מאבקים פנימיים . הערים מכה ומדינה התקוממו נגד שלטונם החוקי של החאליפים מבית אומיה והכריזו על עבדאללה איבן ז וביר כמנהיגם . לשוא ניסו השליטים בפועל לדכא את המרד ; השליט החדש השכיל לכונן את שלטונו בכל פרובינציות אפריקה ואסיה , וקבע את מקום מושבו במכה עצמה , עבד אל מאלק חרד לגורל כסאו ; שנה בשנה היו עולי הרגל עושים את דרכם לכוון הכעבה שבמכה , ואגב כך היו נתונים להשפעתו "המזקת" של יריבו , השפעה שסופה להתפשט בכל רחבי האיסלאם . כדי להמנע מהשתלשלות עניינים זו , וכדי להפחית את יוקרת יריבו , העלה עבד אל מאלק את הרעיון להחליש את תנועת עולי הרגל למכה על ידי הקמת מבנה מתחרה בירושלים ! הזכרתה התכופה של ירושלים במקורות , בין השאר בהקשר לאישים ומאורעות שהפכו לעמודי התווך במסורת המוסלמית ( תוך שהותאמו לרוחה ותפיסת עולמה ) , ו"מסע הלילה" של * גם הספרים הקלאסים שנכתבו על נושא זה בשפות אירופיות , אינם עוד בהישג יד . החשובים שבהם הם : Vogue , Le Temple de Jerusalem . Richmond , The Dome of ( he Rock , Hartmann , Der Felsendom in Jerusalem und seine Geschichte , Creswell , Early Muslim Architecture ,

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help