sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבקר / צופה בביאנלה נדרש לשני קווי אופי עיקריים : אקלקטיות והדוניזם . אף שהראשונה בהן , אקלקטיות , עשויה להישמע ביקורתית , הרי במושג זה כוונתי לאדם רב תחומ , רחב אופקים , למי שאינו ננעל על נושא אחד בלבד וממשיך לחפש אחר תחומי עניין נוספים ושונים . תכונת האופי השנייה אף היא בעלת משמעות כפולה : הדוניסט הוא נהנתן , המחפש ונוהה אחר הנאות החיים , דוגמת אוכל , שתייה ועור ; יחד עם זאת , יש בו תשוקה עזה להנאות בתחומי האמנות , ואין כמו ונציה להגשמת חלק נכבד מהנאות אלה . הצפייה בתערוכת אמנות רבת משתתפים , כמו הביאנלה , מצריכה מיומנויות התבוננות לא פשוטות ויכולת פיזית ומנטאלית לחוות אלפי יצירות אמנות בבת אחת , על כן טוב לעתים לתת למראות לשקוע ולהתמקם בתוך עולם הדימויים המצוי כבר בתוכנו , ולשוב אליהם רק לאחר זמן כדי לבדוק מה נצרב בתודעה . התחלתי את הצפייה בביתן האיטלקי בארסנלה שאצר ויטוריו סגארב . ( Sgarbi ) מיד בכניסה חשתי בקלאוסטרופוביה של אמנות , המקיפה אותי מכל עבר . מנת יתר בתצוגת אמנות מקשה מאוד על הריכוז , על משך הזמן הנדרש לספיגת התוכן , שלא לדבר על ההנאה ! בחרתי לי קיר לצפייה . התלייה צפופה , ללא רווחים בין אמן לאמן ובין עבודה לעבודה . הקיר נראה כמעין שטיח של עבודות אמנות , מתקרה עד רצפה או להיפך . התחלתי בדויד קולטרו op ( Coltro ) סדרה ענקית של קופסאות תאורה , ובהן מתחלפים נופים בין צבעוניות לשחור לבן . העבודות תלויות בדיוק מעורר הערכה . שגרם לי לשבח את פלאי הטכנולוגיה , אך , למרבה הצער , לא מעבר לכך . ניסיתי למקד את מבטי במשטח 1 הפרחים של האמן , פליפה קרדנה . ( Cardena ) ממרחק שני מטרים , חמישה עשר הבדים העשויים קולאז , ' בגדלים שונים , יוצרים מרקם של עולם אביבי . קרדנה משתמש בגיבורי התקשורת של השנים האחרונות , ואותם הוא שותל בתוך שדה פרחים , המעלה בזיכרוני את מפות הפלסטיק של הפולניות , מראה מוכר במטבחים ישראליים רבים . העניין האמנות היה לשלב . בתוך מרבדי הפלסטיק הפורחים , את דמויותיהם של קדאפי , אובמה , אוסמה בן לאדן , הארי קרישנה , גנשה ( אל הפיל ההינדי ) ושיווה , האפיפיור - כולם יחדיו בעולם דתי ופוליטי , המתעתע כשדה פרחים פסטורלי . על אותו קיר מיוצג גם האמן האיטלקי , פאולו קונסורט , ( Consorti ) 1 בשתי עבודות , ובהן נראים אנשי דת מעוטרים בוורדים רומנטיים ומלאכותיים : במסגרת אחת , נזיר קפוצ ' ינ , ובאחרת נזירה . צמידות הנושאים הדתיים , ממדי העבודות והבחירה בחומרים זולים ויומיומיים כפרחי פלסטיק - כל אלה מעוררים תמיהות ותהיות , שתשובה להן לא מצאתי גם בהמשך . השנה מציג קונסורט' גם בביאנלה באלסנדריה שבאיטליה עבודה שמתוכה מחייך אלינו לא אחר מאשר הנשיא האמריקני , אובמה , חמוש במשקפי שמש אופנתיים ושטרות דולרים מעופפים סביבו . הנשיא נראה מגוחך משהו כשהוא מנסה להשליט סדר בעולם באמצעות כספו והשוט שבידו . עבודה זו ואחרות מעוררות את השאלה , מדוע התקופה הנוכחית כה דומה לימי הביניים או לראשית הרנסנס באירופה ? אחת הסברות היא שההיסטוריה חוזרת על עצמה , ואולי בעידן הנוכחי אמני המאה ה 21 מתאימים את יצירותיהם לרוח הזמן ומציגים את מרכולתם בזמן , במקום ובהקשרים הנכונים למקבלי ההחלטות ... באמצע כל הרעש האמנות הזה מצאתי משהו טוב : עבודה מרשימה ביופייה של האמנית הספרדייה , פלורנסיה מרטיט n'nn , ( Martinez ) ויוצרת במילאנו מאז שנת . 1990 רוגע המתנשא לגובה שני מטרים וברוחב 3 . 5 מטרים של בד רקום פרחים אדומים , rtonon רק לארור התבוננות ממושכת וקרובה . מרטינז יצרה קולאז ' מעודן מסדרה של תצלומי דמויות גברים ונשים , שאותם הדפיסה על גבי רצועת בד אחת . הדמויות המצולמות נראות מן הגב או מן הצד , ללא אפשרות זיהוי . ההסתרה והשמירה על פרסיות המצולמים הייתה אף היא מעודנת ומעוררת הערכה , על רקע עידן הריאלים שבו אנו חיים . מרטינז האריכה את גוף הדמויות , וכך שיוותה להן מראה מדהים ומנ"ריסט במובן החיובי של המילה . כל תצלום סומן בברקוד ממוספר , המעניק פן נוסף של דיסקרטיות . החלוקה לשנים עשר לוחות בוצעה רק לאחר הדפסת הקומפוזיציה כולה על הבד . לאחר שהצמידה את הבד המצולם ללוחות , החלה מלאכת חשיפת הפרחים הרקומים ( בד תעשייתי ) באדום . כל לוח זכה לטיפול שונה , החל בהסתרה מוחלסת של עקבות הפרחים ועד לחשיפתם באופן דיסקרטי . חלק מן הפרחים היה עליה לרקום מחדש , ובמקרים אלה הותירה את חוטי הרקמה גלויים על פני העבודה ומשתלשלים ממנה באורכים שונים . איני יודעת כמה זמן צפיתי בעבודה זו , שהקרינה בעיקר שקט מפרה ומסקרן . הרצון לגלות את דרך עבודתה של הצלמת הרוקמת היה לי לעונג צרוף . רגעים אלה העניקו את השקט הנחוץ , שבעבר היה עומר בין האדם למחשבת ! ( רעיון שאני שואלת מספרו של מקס פיקאר . ([ np'nejn 0 Wp / Le Monde du Silence , [ Picard ] " ) ILLUMInations ronvnn הארות (" הוצגה בארסנלה ובגני הג ' ארדינ . המבנה המחסנ המוארך , הגבוה והרחב של הארסנלה ( ששימשו בעבר במחסני נשק ) מאפשר לצופה להלך בתוך תערוכה מרווחת ולהתבונן בעבודות האמנות מנקודות מבט אחדות . כחלק מן התפישה האוצרותית של קוריגר לביאנלה 2011 הוזמנו ארבעה פסלים : פרנץ ווסט מאוסטריה , מוניקה סוסנובסקה מפולין , סונג דונג מסין ואוסקר טואזון , שנולד בארצות הברית וכיום חי ועובד בפריז ובטקומה שבמדינת וושינגטון . הם נתבקשו ליצור עבודה אדריכלית פיסולית שבתוכה יוכלו לארח עבודות של אמנים אחרים , כך שהמכלול יבטא אמירה משלהם - פרויקט מעניין ויומת , שכותרתו Drvrinay . "Para-Pavilions " של ווסט ודונג הוצגו בארסנלה ; סוסנובסקה הציגה בג י אררינ 1 בתוך המבנה הגדול ששימש שנים רבות כביתן האיטלקי ; את טואזון יצאתי לחפש ,... ולבסוף מצאתי אותו על הדשא מול הביתן הפולני . ולו רק בגלל הדבר הזה שקרה לי , היה כדאי לבוא לביאנלה . שאלתי את הבנות בביתן הפולני , אם מבנה הבטון שעל הדשא הוא של טואזון ונעניתי בחיוב . הן הוסיפו ואמרו כי ישנו גם שילוט קטן , מוסתר מאחורי איזו אבן , שם למטה . ירדתי במדרון הדשא מן הביתן הפולני הישר אל תוך מבנה קובייתי , יצוק מפלסות בטון , שבחלקן גלשו זו על זו , ובארבע הפאות הצדדיות הותירו מרווחי כניסה לאנשים . הקונוטציות המיידיות : אנדרטה , קבר , חדר ביטחון , מקלט , אזור מוגן - מפריעות להתחבר לרעיון אחר . נכנסתי פנימה , התמקמתי באמצע , התבוננתי היסב למעלה , למטה , לצדדים , לחיבורים בין הלוחות , בניסיון להבין מה אני חושבת / חשה במקום הבסונ 1 האפור הזה . מבעד חרכי האוורור והכניסה יכולתי להציץ אל הדשא שבחוץ ואף לראות את התעלה הקטנה , שמעברה האחר ממוקם הביתן הישראלי . שוב התעמקתי בחיבורי הבטון שבין הקיר לתקרה , שם הבחנתי במעין חור מעוגל קטן . "מצלמה " ? תהיתי . לפתע , ממש משם , שמעתי קול שירה מעודן . פחדתי לזוז מן הזווית שבה עמדתי . אולי יש קשר בין הקרן , שקלטה אותי והפעילה את השירה המופלאה הזו הבוקעת מאחורי הקיר,- רק שהקסם לא יפוג

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help