sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מסגד אל אקצא וכיפת הסלע הם שני המבנים המונומנטאלים השולטים בהר הבית , אשר מבחינת חשיבותם הדתית , ההיסטורית והארכיטקטונית - חורגים מחשיבות מקומית ושמור להם מקום של כבור בעולם המוסלמי ואף מחוצה לו . כפי שנראה להלן , קיימת זיקת גומלין בין מבנים אלו , חרף ההבדלים ביניהם . ( 23 ) כיפת הסלע איננה מסגד . היא נבנתה כמבנה מקודש הסוכך על הסלע , ועיקר הדגש הוא על פארה ושלמותה ולא על גורלה . יופיה , קדושתה ומיקומה המרכזי הפכוה לשמש מעין גולת הכותרת ו"כתר" להר הבית וירושלים בכללה . לא כן אל אקצא , שהנו המסגד המרכזי בהר הבית ( ובירושלים בכללה , ( שנועד בראש וראשונה לשמש להתכנסות ולתפילה בציבור , על כל המתקנים והשירותים המתבקשים מכך . משום כך הדגש הוא על גודל הבנין ומרחביו , בעוד לפאר ולעיטורים חשיבות משנית בלבד . למיקומו של מסגד אל אקצא ע"ג קשתות מלאכותיות בפאתי הר הבית היתה משמעות הרת גורל לגביו , שכן הוא סבל מהרס והתמוטטויות אין ספור , וזאת בניגוד לכיפת הסלע הבנויה על תשתית הסלע ( תרתי משמע (! שסייעה ליציבותו . מבחינה ארכיטקטונית ואמנוחית , על כן , נשתמרה כיפת הסלע , כדוגמא הקדומה ביותר לארכיטקטורה מוסלמית . כן הדין לגבי העיטורים האמנותיים המהווים את אחת הדוגמאות הנדירות לאמנות המוסלמית הקדומה . פני הדברים שונים לחלוטין באל אקצא , במקום שהישן והחדש משמשים בערבוביה וכשזה האחרון משתלט בהדרגה על מראה המסגד , לנוכח השחזורים והשיפוצים התכופים . חשיבותו וקדושתו של מסגד אל אקצא בהשוואה לכיפת הסלע על אף קדושתה הרבה של כיפת הסלע , רבה חשיבותו של מסגד אל אקצא מכיפת הסלע בדת המוסלמית הרשמית , ומרבית חוקרי האיסלאם , תמימי דעים בנקודה זו : " במהלך הטבעי של המאורעות ייחסו לאל אקצא קדושה יתירה אף מזו של כיפת הסלע ומסיבה זו , משמשת כיפת הסלע עד היום כמקום תפילה ביחידות , בעוד תפילות בציבור נערכות במסגד אל אקצא" . (*) ( 24 ) " הגם שעבד אל מלך בנה בצורה מפוארת יותר את כיפת הסלע מאשר את אל אקצא , זו האחרונה ממלאת תפקיד חשוב יותר בדת האיסלאם הרשמית . כדי להביע את כמיהתו להחזרת העיר לירי המוסלמית , ואת רגש השייכות כלפיה ( ע"י ג'יהד , ( בנה נור א-דין מינבר בחלב שנועד עבור מסגד אל אקצא" 24 ) א . ( ' לה סטרנג' מדגיש כי המבנה המרכזי בהר הבית הוא אל אקצה בעוד כיפת הסלע אינו אלא "נספח לו , " אך זכה לתאורים מקיפים יותר בשל פארו . ( 25 ) יתר על כן , מאורעות בעלי אופי רגשי לאומי כלל ערבי , התמקדו בד"כ במסגד אל אקצא . כך התפרסמה הדרשה שנישאה במסגד אל אקצא לאחר כיבוש העיר מידי הצלבנים : " הכעבה שמחה בגאולת אחיה אל אקצא ; השכינה שגלתה ממקום הקודש שבה לביתה . כובשי העיר הם בחירי האלהים , שאם לא כן לא היה משאיר להם את הזכות לקיים מצוה זו , שאין לה אח ורע בין המצוות" 25 ) אי . ( הסטוריונים מוסלמים מעלים על נס את מקומו וחשיבותו של מסגד אל אקצא , אלא שלא תמיד מכוונים הדברים למסגד עצמו אלא להר הבית . (*) " אין לך מטרה נעלה יותר מביקור בשלושה מסגדים : המסגד של מכה , המסגד שלי ( מדינה ) והמסגד בירושלים ( אל אקצא . ( 26 ) " ( מענין לציין , כי בכיפת הסלע ומסגד אל אקצא קיימות מספר מסורות דומות : בכיפת הסלע הצביעו על אבן ( בסמוך ל"שער גן העדן , ( " שהוליכה לגן העדן . מקום דומה בשם "באר העלה" שאף הוא "הוליך לגן העדן" היה קייס במסגד אל אקצא . " מיחרב דוד" באל אקצא ( כיום בחומה הדרומית בסמוך , ( מזכיר את השער המזרחי של כיפת הסלע הנקרא אף הוא שער דוד . זכריה קשור הן לאל אקצא והן לכיפת הסלע . בזה הראשון קיים מיחרב וקפלה ע"ש זכריה , ובכיפת הסלע נהגו להראות את קבר זכריה . ( 27 ) מרבית המסורות והאגדות מסתופפות אמנם סביב הסלע בירושלים וזאת בשל עלית מוחמר למרומים מ"הסלע . " מאידך , מאחר וחכמי הדת והסופרים המוסלמים מכנים את הר הבית ( וירושלים בכללה ) בשם "אל אקצא , " הרי שרבות מהסגולות המיוחדות להר הבית וקדושתו מיוחסות למסגד אל אקצא . * אולי אין זה מקרה כי בשעה שםאדת ביקר בי-ם , נערכה התפילה החגיגית באל אקצא ולא בכיפת הסלע . * על היחס בין מסגדי חצי האי ערב ואל אקצא שבירושלים אנו למדים מהקביעה הבאה : "תפילה אחת במכה שקולה כנגד 100 . 000 תפילות , תפילה במדינה כנגד 10 . 000 ותפילה בירושלים כנגד . ( 28 ) 5000

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help