sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זיהוי המסגד ככנסיה בדורות קודמים היה מקובל לראות במסגד אל אקצא כנסיה שהפכה למסגד . זיהוי מוטעה זה מקורו בעדויות עולי הרגל מהמאה ה6- ואילך , המספרים על כנסיה שהיתה כביכול במקום ושהוקדשה למרים אם ישו . ( 17 ) כיום לאחר גילוי כנסית הניאה ברובע היהודי אנו יודעים בברור , כי ההתייחסות היתה לאותה כנסיה . לא בך סברו החוקרים ועולי הרגל מאות בשנים , ועד לשלהי הזמן החדש , שראו במסגד אל אקצא כנסיה שהפכה למסגד . (*) כחיזוק לטענותיהם שמשו לא רק עדויות עולי הרגל אלא גם הקווים הארכיטקטונים של המסגד שיש בהם כדי להזכיר מבנה בסיליקאלי . כן נסתייעו בפרטים שונים כגון עמודי המסגד , שמקורם בנראה בכנסיות שונות , בשרידים בעלי שמות נוצרים באל אקצא , בגון מיחרב ישו וקפלת זכריה ואף " עריסת ישו" וקפלת מרים במבנים הסמוכים ( אורוות שלמה . ( דעה זו פנתה את מקומה כבר בשנות השלושים , לאחר מחקרו של קרסוול ( 18 ) שהראה , כי המסגד הנו בניה מוסלמית לכל דבר , הגם שבבניתו הועסקו בנאים נוצרים , כמקובל בימים ההם לגבי מבנים מסוג זה , גאלו השאירו את רשימם על המבנה . יתר על כן בניה מסוג זה ( קרי בנין מאורך רב מידות הנחלק לאולם תווך וסיטראות אחדות ) ידוע בבנינים מוסלמים אחרים - בני התקופה , שהבולט שבהם הוא המסגד הגדול בקורדובה . מקומו המיוחד של המסגד בהר חבית מסגד אל אקצא , בנוי באזור הר הבית הנקרא אף הוא ע" י המוסלמים "מסגד אל אקעא . " מן הדין לזכור , כי כאשר היסטוריונים מוסלמים מדברים על "מסגד אל אקצא , " כוונתם בד" כ לכל אזור הר הבית , ולאו דוקא למסגד הנוכחי . יש על כן , שיכנו את המסגד במובנו המצומצם כ"ג י אמי אל אקצא , " להבדיל ממסגד שהוא מונח כללי בערבית המכוון למקום בעל אופי דתי ומקודש , שראוי לסגוד בו . מכאן יובן מדוע במסע הלילה של מודומד להר הבית ( סורה , ( 1 , 17 מדובר על "מסגד אל אקצא , " במינוח כללי להר הבית המקודש ( לדעת רב המפרשים . ( זאת , עוד בטרם שהוקם המסגד בדרום הר הבית . מינוח זה חוזר ע"י כל הסופרים המוסלמים כמעט , המכנים את הר הבית "מסגד אל אקצא . " כך מוג י יר א-דין אומר מפורשות "אל אקצא הנה כל המתחם המוקף חומה " . .. בהמשך הוא מכנה את המסגד עצמו ג'אמי אל אקצא . ( 20 ) כך גם היסטוריון ערבי מהמאה ה13- בתארו את הר הבית : ( 21 ) "זהו מסגד גדול בתוך העיר ,. במרכז המסגד גבעה קטנה , אשר בפסגתה הסלע המפורסם " . . - * * # ההבחנה הנ"ל אינה סמנטית בלבד , אלא היא בעלת משמעות רבה לגבי האופי של המסגד . במה מהתפקידים , המבנים והמוסדות שהינו מצפים בד"כ למצוא במסגד , נמצאים בשטח הר הבית ( במסגר אל אקצא במובנו המקורי ) ואינם מהווים חלק אינטגראלי ממסגד ( גי אמי ) אל אקצא כמקובל במסגדים אחרים . כך המסגד נעדר צריח משלו , אץ בו חצר עמודים סגורה , עצים , בורות מים ומדרסות , וקברים המצוים כולם בהר הבית עצמו . ( 22 ) יצוין , מכל מקום , כי כיום המונח מסגד אל אקצא מכוון אמנם למבנה בדרום הר הבית . * תאור החולר כחוט השני כמעט בכל כתבי החוקרים ועולי הרגל . מהם שאף הקדישו את עיקר דבריהם לחשיבות המבנה ... במסורת הנוצרית . זיהוי זה היה כה מקובל , עד כי החוקר הדגול דה ווגה ד ; בספרו על " הכנסיות בא"י" באל אקצה ככנסיה לכל דבר ! . ( 19 ) פאברי מציין כי המסגד בנוי בדיוק כדרך הכנסיות הנוצריות . והאב ליוואן מספר כי כאן היתה כנסיה שסימלה את הצגת ישו ע"י מרים במקדש . הוא מציין לכיפה . " .. התגוררו הצייר רוברסם "לפי המסורת , אינו , טורח באזור להזכיר שמתחת כלל בכותרת לציורו כי זהו מסגד וקורא למקום " כנםית ההטהרות" ( של מרים ) 19 ) א . ('

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help