sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

התפקיד המרכזי שנועד למסגד אל אקצא מימים קדומים היה לשמש את אלפי עולי הרגל , שנהרו לירושלים והר הבית מכל רחבי העולם המוסלמי . מתכנני המסגד שמו על כן את הדגש על מימדי המסגד , הנראים מרשימים גם כיום , קל וחומר בתקופות קדומות , בעת שרוחב המסגד היה כמעט כפלים מאשר עתה . ( 6 ) בשעה שהוקם המסגד במאה ה , 8- הבניה המוסלמית נעדרה עדיין מסורת משלה , והבנאים הושפעו וראי מצורת הכנסיות הנוצריות . עובדה זו ניכרת עד היום בצורת המבנה המאויר על סיטראותיו . צורה זו נראתה ברבות הימים כיוצאת דופן בהשואה למסגדים האחרים , והיא ששימשה אולי כבסיס לרעיון המוטעה , שאין זו אלא כנסיה שהפכה למסגד . לכך נוספו גם פרטים ארכיטקטונים ועיטוריים שאינם כדרך הבניה המוסלמית . ( 7 ) נסיבות הקמתו של המבנה אינם ידועים , וצורת המבנה לתקופותיו ושרידיו אינם ברורים כל צרכם , ומהווים נושא להחנצחות בין החוקרים . ( 8 ) המידע על המבנה והמוצאות אותו לוקים בחסר גם משום שסופרים ועולי הרגל בכל התקופות מיקדו את עיקר ענינס בכיפת הסלע , ותאוריהם על מסגד אל אקצא שלמים פחות . אך יש לזכור , כי בדת האיסלאם הרשמית תופס מסגד אל אקצא מקום חשוב לא פחות מאשר כיפת הסלע . ( 9 ) את דברי ימי המסגד ניתן לסכם במילים ספורות כדלקמן : (*) עומר כובש ירושלים , בנה בדרום הר הבית מסגר פשוט בתכלית שתאם את בני המדבר . היתה זו מעין חצר רבועה עשויה מקלונסאות עץ וקרשים שיכלה להכיל כ 3 . 000- איש . היא השתרעה ממקום אל אקצא של היום , מזרחה בכיוון לחומה המזרחית של הר הבית . בשנת 705 בנה אל ואליד את מסגד אל אקצא ממנו לא נותר כיום הרבה , מלבד הקיר הדרומי ( בחלקו ) ואין גם עדויות על צורתו , אולי משום שהתקיים זמן קצר בלבד . * ר' ביתר פרוט בסקירה ההיסטורית . בשנת 746 ניזוק המבנה ברעידת אדמה , והחאליף העבאסי אל מנצור נאלץ להתיך את ציפוי הזהב והכסף על הדלתות כדי לממן את הבניה מחדש . בסוף המאה השמינית ניזוק המסגד שוב , מאותה סיבה , אלא שהפעם שוחזר המסגד בצורה שונה לגמרי : תחת המבנה המאויר ונעדר התכליתיות - לדעת החאליף אל-מהאדי "אשר דמה לכנסיה , " הוא קיצרו והרחיבו בהרבה . ע"י בך נתקבלו בבל אחד מצירי אולם התווך , שבע סיטראות ובסך-הכל חמישה עשר אולמות אורך . ראוי להדגיש כי תוכנית המתאר המקורית של המסגד הנוכחי - לעתיד לבוא , היא להחזיר מבנה זה לקדמותו . צורת המבנה של היום בקווים הכלליים היא מ , 1035- ושייכת לתקופתו של החאליף הפאטימי א-טיאהר ששיפץ את המסגד בעקבות רעידת האדמה ובנה שלוש סיטראות מכל צד . כן נקבעו הכפה והשערים במתכונתם הנוכחית בתקופה דנן . עם זאת עבר המבנה מאז שפוצים לא מעטים ובניה זו לעתים הוסרה ולעתים נותרה כתשתית לבניה מאוחרת יותר . עם הכיבוש הצלבני שימש מסגד אל אקצא כארמון מלכי הצלבנים ולאחר מכן משכן הטמפלרים . הם ערכו במקום שינויים לא מעטים , ששרידים מהם נותרו גם בימינו . עם הכיבוש המוסלמי הוסרו שרידים אלו בהדרגה ; תהליך בלתי פוסק , שנמשך למעשה עד ימינו . בך , רק ב1938- הוסר המבנה הצלבני שהיה צמוד לאל אקצא מצפון מזרח . מסגד אל אקצא נעשה בזמן החדש שדה התרחשות למאורעות דרמטיים , שהקנו לו פירסום רב . לראשונה ב , 1951- שעה שעבדאללה מלך ירדן נרצח בשעריו , ולאחרונה ב1969- שעה שהוצת המסגד , והיווה עילה להסתה מדינית , שחרגה בהרבה מגבולות האירוע . באותה התרחשות נפגם המסגד קשות , והוא עובר בפעם השלישית במאה הנוכחית שיפוצים יסודיים .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help