sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר אבנר שלו בשנים האחרונות זוכים המוזיאונים בישראל לשגשוג , שכמוהו לא ידעו בעבר . הוקמו עשרות מוזיאונים חדשים וכחמישים נוספים נמצאים בשלבים שונים של תכנון והקמה . המוזיאונים הפכו לגורם תרבות מרכזי בחברה הישראלית , עד כי ניתן לדבר על מהפכה , הבאה לידי ביטוי לא רק במספר המוזיאונים , אלא גם בתחומי עסוקיהם המגוונים . ראוי לציין עם זאת , שזהו תהליך כלל עולמי , הבולט במיוחד באירופה ובארצות הברית , שבהן הוקמו בעשורים האחרונים אלפי מוזיאונים חדשים . בבריטניה , למשל , בעלת מסורת ארוכת השנים בהקמת מוזיאונים , היו במפנה המאה הנוכחית כ800- מוזיאונים , ואילו כיום מצויים בה למעלה מ . 2 , 400- המוזיאון הפך לאחד מן הכלים המרכזיים המבטאים את ייחוד המקום . הוא הולך ומתפתח במקביל וכמשקל נגד להשפעה האדירה של תעשיית התקשורת והמדיה , ובעיקר הקולנוע , נוסח ארה"ב . למהפכה זו מכנים משותפים היוצרים דפוסי התנהגות אוניברסליים , המתבטאים , בין היתר , בחיקוי של הרגלי לבוש וצריכה ותרבות פנאי , הגורמים לטשטוש הזהות העצמית . מול תהליכים אלו מבקשות חברות וקהילות בעלות ייחוד משלהן לשמור על צביונן . בתהליך זה נפגשים תהליכים מורכבים , רבי סתירות ומתחים , העוברים גם על החברה הישראלית , שבמרכזם עומדת שאלת הזהות העצמית . המהפכה הציונית ביקשה לשנות את גורלו של העם היהודי שגלה מארצו . חלק מביטויה הרוחניים של מהפכה זו משתקף בשיבה לתנ"ך ולמורשת ההיסטורית , להתרפקות על העבר הרחוק והשורשים . יש בכך כדי להסביר את העניין המיוחד שגילתה החברה הישראלית בחשיפת שרידי העבר ואת הדחף לטיפוח אוספים ארכיאולוגיים . התפיסה התרבותית שרווחה בארץ בשנות החמישים , גרסה קיבוץ גלויות מהיר ב"כור היתוך , " הנחלת התרבות וההוויה הארץ-ישראלית ושלילת הגלות . מאוחר יותר , בעיקר מראשית שנות השבעים , החלה תנועה נגדית , שביקשה לחזור ולתת ביטוי לגיוון ולפלורליזם של החברה בישראל . במקביל , החל להשתנות גם היחס המחמיר והשלילי להיסטוריה של העם

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help