sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

יומן   מל"מ זוכרים   את   העתיד ? מאת   פרופ'   ידין   דודאי  * עיקר   השימוש   בזיכרוננו   נעשה   בלי שניתן   לכך   את   דעתנו .   מידע   זה   נקרא " בלתי   הצהרתי , ( non-declarative )  " והוא   כמו   מיומנויות   נהיגה   לנהג   מיומן . לעומת   זאת   כשנזכרים   בחוויה   כלשהי מעברנו ,   אנו   עושים   זאת   במכוון .   זהו זיכרון   הצהרתי   . ( declarative ) הזיכרון   ההצהרתי   הוא   בין   השאר מקור   לאושרנו   ולכאבנו .   אבל   דווקא זיכרון   זה   הוא   שברירי   ובלתי   מדויק , לפעמים   עד   כדי   מבוכה .   חוסר   הדיוק אינו   נובע   מרצון   מודע   לשנות   את סיפור   חיינו   אלא   מתכונותיה   של מערכת   הזיכרון   במוח .   היא   פשוט מפתיעה   בשגיאותיה . בעיות   חוסר   הדיוק   הן   חלק   מפגמי הזיכרון   שפרופ'   דניאל   שכטר   סוקר ומדגים   בספרו   "שבעת   החטאים   של הזיכרון . "   שכטר   גורס   כי   כשם   ששבעת החטאים   הקדמונים   בנצרות   נפוצים בכולנו ,   כך   גם   חטאי   הזיכרון :   דעיכה , פיזור   הנפש ,   חסימה ,   ייחוס   מוטעה , השאה ,   הטיה   והתמדה ,   וכחטאים הקדמונים   הם   גורמים   לנו   צרות   והם מקור   לאי-נעימויות . אלה   הכרוכים   בחוסר   הדיוק   של הזיכרון   החווייתי   הם   המביכים   ביותר מכל   ה"חטאים , "   אבל   גם   המעניינים ביותר .   מעניינת   במיוחד   האפשרות שמערכת   הזיכרון   החווייתי   לא   נועדה להיות   מערכת   זיכרון   במובן   המקובל של   המילה .   החוויות   אמנם   מעשירות את   חיינו   כפרטים ,   אך   אינן   חיוניות להם . אם   כך ,   מדוע   חנן   אותנו   הטבע   ביכולת שאנו   מכנים   זיכרון   חווייתי ?  אחת האפשרויות   היא   כדי   להתבונן   אל העתיד .   מין   שביכולתו   לשחזר אירועים   מן   העבר   ולדמיין   תרחישים אפשריים   לעתיד   הוא   בעל   יתרון אבולוציוני   אדיר .   מערכת   זיכרון שמסוגלת   לשלוף   מידע   מדויק   על העבר   תייצר   תרחישים   חסרי   דמיון . מכאן   שחוסר   הדיוק   היחסי   שאנו רואים   בו   מגבלה   של   זיכרוננו   אינו אלא   יתרון   לדמיוננו . *  מדברים   שנשא   פרופ'   דודאי ,   חוקר מוח   וזיכרון   במכון   ויצמן   למדע באירוע   לידידי   המל"מ . מרדכי   אלמוג 2005-1920 מרדכי   נולד   למשפחת   וורצמן   בפרוסקורוב   שבאוקראינה בשנת   . 1920   בשל   פרעות ,   ברחה   המשפחה   לעיר   בלצי שבבסרביה ,   שם   למדו   מרדכי   ואחיו   עברית ,   כהכנה לעליית   המשפחה   לארץ-ישראל . ב1933-   עלתה   המשפחה   ארצה   והשתקעה   בתל   אביב . מרדכי   למד   בגימנסיה   הרצליה ,   הצטרף   ל'הגנה'   וכבר ב1935-   עבר   קורס   מחתרתי   שנקרא   'אותות . ' עם   תום   לימודיו ,   נשלח   על   ידי   הסוכנות   היהודית לקורס   אלחוט   במשטרה   הבריטית ,   שבסיומו   הוצב במשטרת   צפת .   אחרי   שנכלא   בבניין   המשטרה   והואשם לשווא   בהריגת   ערבי ,   התפטר   והקים   חוליה   שהאזינה למשטרה   הבריטית .   מרדכי   ניהל   את   מערך   ההאזנה של   הש"י ,   בפיקודו   של   אפרים   דקל .   יד   המקרה   הובילה את   מרדכי   לפענח   בעצמו   את   הצפנים   הבריטיים . עם   פרוץ   מלחמת   הקוממיות ,   הוחלט   לפזר   את   היחידה .   מרדכי   סירב   לקבל   את רוע   הגזרה   והיחידה   המשיכה   לפעול   במימון   אנשיה .   כשנודע   הדבר   לראש   המודיעין איסר   בארי ,   הוא   החזיר   את   היחידה   לשירות .   היחידה   -   ש . מ -   2 .   היא   8200   של ימינו . במהלך   קרבות   תש"ח   הצליחו   אנשי   היחידה   לקלוט   פקודת   נסיגה   זמנית   שקיבל הצבא   המצרי   בנגב ,   דבר   ששינה   את   כל   תכניות   צה"ל .   מרדכי   זכה   להוקרה   בשיחות שביתת   הנשק   ברודוס ,   כשהצליח   להאזין   לשיחות   המצרים   ולהעניק   יתרון   לצד הישראלי   בשיחות . עם   סיום   תפקידו   ביחידה ,   שימש   כראש   ענף   איסוף   ורמ"ח   ארגון   באמ"ן   ואחר כך   הצטרף   ל'מוסד'   ועבד   עם   ראש   'המוסד'   איסר   הראל .   בשנת   1956   יצא   בשליחות ' המוסד'   לאירופה .   עם   שובו   בשנת   , 1959   מונה   לראש   ה"צומת , "   ועמיתיו   מאותה תקופה   זוכרים   אותו   כמפקד   מוכשר ,   פיקח   ויצירתי . עם   פרישתו   מ'המוסד'   עמד   בראש   חברת   "אופיר   טורס , "   שבה   השקיע   רבות בתיירות   הנכנסת   לישראל .   כאות   הוקרה   על   תרומתו   לענף   זה ,   זכה   מרדכי   לקבל מידי   כמה   מנשיאי   ישראל   תעודות   "תיירן   מצטיין . " ב1999-   קיבל   מרדכי   דרגת   אל"מ ,   כהוקרה   על   תרומתו   להקמת   יחידה   8200 ולביסוסה . מנישואיו   לחנה   ז"ל   לבית   ינובר   נולדו   למרדכי   דורית  ( ז"ל )  ורוני . יוסקה  ( יוסף )  מילוא 2005-1930 יוסף   נולד   בליאז   שבבלגיה   בשנת   1930   ועלה   ארצה עם   משפחתו ,   משפחת   ממוט ,   בהיותו   בן   שנתיים .   הוא למד   בבית   הספר   העממי   בנס   ציונה   ואחר   כך   בתיכון מקצועי   בקיבוץ   יגור .   בשלהי   , 1947   אחרי   שקיבל   האו"ם את   החלטת   החלוקה   והיישוב   העברי   החל   להיערך למלחמה   הצפויה ,   התנדב   לשירות   פעיל   בחי"ש .   ב2- בפברואר   1948   גויס   בצו   רשמי   של   המוסדות   הלאומיים ושירת   בחטיבת   'גבעתי'   ובחטיבת   'הראל . '   מאוחר   יותר שירת   בחיל   הקשר ,   שבו   גם   עשה   קורס   מ"כים   וקורס קצינים .   לאחר   שקיבל   את   דרגת   הסג"ם   הדריך   מחזור אחד   של   קורס   קצינים   וחזר   לעבודה   ייעודית   בחיל . אחרי   שהשתחרר   מצה"ל   עבד   תקופה   קצרה   בשוק האזרחי ,   ובסוף   1950   חזר   לפעילות   ביטחונית   והתגייס לשב"כ   כקצין   איסוף .   לאחר   שפורקה   היחידה   ששירת   בה   בשב"כ ,   עבר   לעבוד ב'מוסד . '   מאז   קליטתו   ב'מוסד'   בפברואר   1953   עד   לפרישתו   לגמלאות   באפריל , 1978   מילא   יוסף   כמה   וכמה   תפקידים   מנהליים   ומבצעיים ,   ובהם   מפקד   תחנת תקשורת   בארץ   ובחו"ל ,   קצין   איסוף   בחו"ל ,   ראש   מחלקה   ביחידת   היומינט   של ' המוסד'   וראש   מחלקה   מבצעית   באגף   לקשרי   חוץ .   את   כל   תפקידיו   מילא   במקצועיות ובהצלחה .   בזכות   כישוריו   ונכונותו   להיחלץ   לכל   קריאה ,   יצא   יוסף   לשליחויות רבות   יחסית ,   ארוכות   וקצרות ,   בחו"ל .   גם   אחרי   פרישתו   המשיך   לעבוד   ב'מוסד' כגמלאי   ותרם   מניסיונו   העשיר . בשנת   1985   הגה   ויסד   יוסף   את   אגודת   "לב   אל   לב"   ישראל ,   שמטרתה   הייתה הדרכה   והסברה   לחולי   לב   ובני   משפחותיהם   וגם   לציבור   הרחב   כדי   לסייע   במניעת מחלות   לב .   האגודה   גם   עסקה ,   בשיתוף   גופים   ציבוריים   וממלכתיים ,   בפיתוח מערכות   למניעת   מחלות   לב .   האגודה   מנתה   1 , 000   מתנדבים . הותיר   אחריו   רעיה ,   שני   בנים   ונכדות .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help