sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

בנושאי   ביטחון ,   באו   אליי   בטענות   ש'מה   שאתה   כותב   מסכן את   המדינה . '   אינני   חושב   שאי   פעם   כתבתי ,   או   מישהו   שאני מכיר   כתב   או   פרסם   משהו   שגרם   נזק   למערכת   כלשהי .   יש לנו   כתב   שפרסם   כי   אסד   עומד   להתחתן   עם   אסמה ,   אשתו כיום .   היו   על   זה   חקירות   שלמות   באמ"ן ,   הודחו   קצינים והסורים   מיד   הכחישו ...   והזוג   התחתן . מישהו   אמר   לי   פעם   על   חומר   פחות   גלוי ,   כי   בנושאים מדיניים   יש   קבועי   זמן .   הנושא   מגיע   בחומר   ה'שחור , '   אחרי יומיים   בחומר   המעובד ,   אחרי   עוד   יומיים   במברקים   של יועצת   מדינית   של   עוד   מישהו   וכך   הלאה .   הוא   אמר   שכל המשמעות   של   המודיעין   החסוי   בנושאים   הללו   אינה   אלא קבוע   הזמן .   מי   שקורא   את   החומר   ה'שחור'   יודע   על   זה שבוע   לפניך ,   אבל   בסוף ,   אם   תתאמץ   מספיק   ותדע   איפה לחפש ,   זה   יגיע   גם   בחומר   הגלוי . " מיכאל   בלקין :   אחת   השאלות   היא   אם   ההתפתחות הטכנולוגית   מביאה   תועלת   ופתרון   ממשי   לצרכני   המידע . יש   שיטפון   של   מידע   שיוצר   בתוכו   גם   את   הניגוד   שלו   עצמו , כלומר   מאחר   שיש   מידע   רב   כל   כך ,   אנשים   נרתעים   מלעסוק . מעטפת   של יכולות   אנושיות להתמודד   עם מידע ,   וברגע שטף   גדול   הרבה יותר   מהיכולת שלך   לעסוק   בו ,   אתה   מרים   ידיים .   מרוב   עצים   אי   אפשר לדעת   באיזה   יער   להסתכל .   נוסף   על   כך ,   צרכני   המודיעין הצבאי   והמדיני   התרבו   עשרת   מונים   בשנים   האחרונות .   יש יותר   מדינות   ויותר   צבאות .   בעולם   העסקים   למשל ,   יש כ 100 , 000-   עסקים   בישראל   בלבד ,   כל   אחד   מהם   הוא   צרכן מודיעיני ,   ישות   מודיעינית   המהווה   מערך   איסוף ,   ניתוח והערכה   שעומד   בפני   עצמו .   ברוב   המקרים   אין   להם   יכולת להשיג   מידע   שונה   משמשיג   כל   אחד   מהשחקנים   האחרים בשוק .   איפה   היתרון   של   שחקן   יחיד ?  ביכולתו   לנתח   ולהעריך את   סך   כל   האינפורמציה   באופן   שיעניק   לו   איזשהו   יתרון תחרותי . דוגמה   טובה   היא   הסיפור   של   דב   תדמור .   יום   אחד   הוא   קרא את   ריאיון   המנכ"ל   של   , British   Telecom   שאמר   שהם שוקלים   לצאת   מההשקעה   ב'בזק . '   הוא   הלך   ומצא   את   זאבי כמשקיע-נגד   וקיבל   39   מיליון   דולר .   הוא   קרא   את   זה   בעיתון , הוא   לא   קיבל   זאת   כהדלפה   משום   מקור   אחר .   כאשר   חברות נדרשות   ביום-יום   להחיל   תהליכי   תכנון ,   הן   חשופות   לאותם מקורות   מידע .   כאן   יש   חשיבות   רבה   לניתוח ,   להערכה ולהסקת   מסקנות .   הניתוח ,   הסקת   המסקנות   של   ארגון   על יתרונותיו   היחסיים   כלפי   ארגונים   אחרים ,   כל   אלה   הם תחומים   שעדיין   אינם   מפותחים   מספיק . " במערכות   הביטחוניות   נוהגים   לומר   שאין   מחיר למודיעין   וכמעט   כל   מחיר   ראוי .   בחיים   העסקיים בוודאי   יש   מחיר   למידע .   כמה   פירמה   מוכנה   לשלם בעבור   מידע   ואיזה   משקל   יש   למידע   בחברה עסקית ? חזי   לביא "   : הבעיה   הגדולה   שאני   מזהה   כיום   אינה   המידע , אלא   איך   אתה   מוצא   את   הלקוח ,   ה'דב   תדמור'   שיודע   לקחת את   המידע   ולהשתמש   בו .   לעתים   אנחנו   מגיעים   ללקוחות עם   מידע   שאנחנו   חושבים   שהוא   מעניין   מאוד ,   והוא   גלוי לחלוטין .   הבאנו   ללקוח   הכול ,   אך   רק   מיעוט   הלקוחות   יודע לקחת   את   זה   אתו   הלאה .   הלקוחות   אומרים   כל   הזמן   שהם יכולים   לאסוף   מידע   בלעדינו ,   באינטרנט ,   אבל   הם   עדיין פונים   אלינו   מאחר   שהם   מתייאשים   מכל   נושא   ברירת המידע   וניתוחו .   כיום   יש   מערכות   שעוקבות   אחרי   כל   מוצר חדש   שמונח   על   מדפים   בעולם .   יש   מנהלי   חברות   שמעדיפים לחפש   בעצמם   את   המידע   הזה   ולהעסיק   בכך   כמה   עובדים במשרדיהם ,   והם   אינם   מבינים   שאחת   הבעיות   הגדולות ביותר   בתחום   היא   ההבנה   והניתוח   של   המידע   הזה ,   שאין הם   מסוגלים   לעשות .   זו   בעיה   שקיימת   בעיקר   בישראל . " גבי   בגס "   : בשוק   הישראלי   אין   מספיק   מודעות   לנושא   של ' מידע   שעולה   כסף   שווה   הרבה   כסף . '   זה   האופי   הישראלי של   'אני   יכול   לעשות   לבד ,   יותר   טוב   ויותר   בזול . "' מקומו   של   המידע   בארגון כיום ,   עם   עליית   חשיבותו   של   המידע ,   האם   הדבר ניכר   גם   בארגונים   ובהקצאת   משאבים ?  האם   ניתן בתוך   הארגון   משקל   מתאים   לאיסוף   המידע ולניתוחו ? נחמה   גנץ "   : מקומו   של   המידע   בארגון   הולך   וגדל   והביקוש למידע   גובר   והולך .   ניתן   לראות   זאת   גם   בתעשייה   האווירית , בכניסה   של   אנשים   שרוצים   לשאוב   את   המידע   מהמאגר הממוחשב   שלנו .   האופי   של   האנשים   מכתיב   עד   כמה   הם ישתמשו   במידע .   מנהלים   שהם   הקמ"נים   של   עצמם ,   יאספו מידע   בכוחות   עצמם .   בנושא   של   איסוף   מידע   יש   מגבלות , כי   לא   כל   המידע   מתפרסם ,   אפילו   לא   בתחום   העסקי .   ויש גם   בעיה   תרבותית   -   לא   כל   המידע   מתפרסם   בעברית .   הוא נכתב   בתרבויות   שונות ,   ולכן   יש   בעיה   לעשות   את   הפרשנות הנכונה   שלו ,   שעשויה   להיות   תלויה   גם   בתרבות   שהוא   בא ממנה .   ברוב   החברות   יש   מידענים   ואין   קמ"נים ,   שתפקידם הוא   לאסוף ,   לעבד ,   לנתח   ולהעריך   את   המידע .   המציאות הזאת   לא   השתנתה ,   גם   לא   עקב   מעבר   אנשי   מודיעין   לחברות אזרחיות .   בארצות   אחרות   יש   יותר   קמ"נים   כפונקציה   של מודיעין   והערכת   מידע . " מיכאל   בלקין "   : בבדיקה   אמפירית   שעשיתי   בתחום   מצומצם יחסית ,   גיליתי   שסך   כל   יוצאי   קהילת   המודיעין   בפירמות הישראליות   הוא   19 . 5   אחוז .   כלומר   רק   אחד   מכל   חמישה העוסקים   בתחום   העסקים   בישראל   הוא   יוצא   קהילת המודיעין 80   .   אחוז   מהעוסקים   בכך   באים   מתחומים   אחרים . ב20-   השנים   האחרונות ,   שבהן   תורת   המודיעין   התחרותי מתפתחת ,   פוחת   דווקא   מספר   יוצאי   קהילות   המודיעין . זאת   מאחר   שאלה   היו   האבות   המייסדים ,   יוצאי   המלחמה הקרה   באמריקה   ובאירופה .   במקומם   באים   אנשים   אחרים , מכיוונים   רבים   ושונים . " יורם   סנדר "   : לטעמי ,   לא   משנה   כלל   אם   האיש   הוא   איש מודיעין   ביסודו   אם   לאו .   התהליך   האנושי   של   איסוף ,   עיבוד והבנה ,   הוא   עניינו   של   כל   אינטליגנט ,   לא   משנה   מאיזו   ארץ הוא   בא .   תפקידו   של   הקמ"ן   הוא   בצד   האסטרטגי   בלבד . בסוף   השנה   הוא   צריך   לעמוד   על   הבמה   מול   המנכ"ל , ואחריותו   היא   להתריע ,   להצביע   לפניו   על   כיוון .   זה   תפקידו של   הקמ"ן .   גם   לאחר   איסוף   המידע   וגם   לאחר   שיתוף הקמ"ן ,   צריך   לדעת   לשאול   את   השאלה   הנכונה ,   לקלוט   את התשובה   ולראות   אם   התשובה   הביאה   לידי   ההחלטה   הנכונה , ואם   זו   בכלל   הביאה   תוצאה . " עד   כמה   אנו   יודעים   כיום   לזהות   היטב   מניפולציות במתן   המידע ?  האם   קיימים   תחומים   שבהם   לעתים נופלים   קרבן   לנושא   אמינות   המידע ? יורם   סנדר "   : בוודאי .   גופים   ממוסדים ,   בעלי   ניסיון   באיסוף והערכה   של   מידע ,   זוכים   לבקרה   הגבוהה   ביותר   ונופלים מידע   מסווג   אינו   מגיע   לכלל   הציבור , וגם   אם   טורחים   לאסוף   את   המידע הרלוונטי ,   לא   תמיד   יודעים   לנתח   אותו , להסיק   ממנו   את   המסקנות   הנדרשות ולהפכו   לכלי   לקבלת   החלטות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help