sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תפוצת המשקעים במזרח-התיכון התוותה לא רק את דרכי שיירות הסמורים , הפרדים והסוסים לאורך שולי הסהר-הפולה , אלא גם את צירי התנועה של הר ? ב האופני הנגרר על-ידי בהמות אלו : עגלות , כרכרות ומרכבות . עגלות בעלות גלגלי-עץ מלאים ידועות כבר בתרבות השומרית , בחצי הראשון של האלף השלישי לפנה"ס . הפגרכבה בעלת אופן החישורים , ידועה במזרח-התיכון החל מן המאה ה18- לפנה"ס . הגלגל כמעט לא חדר אל המדבר עצמו עד הופעת הרכב המוטורי - סביב ראשית המאה הזאת , עלב מלספ > ת העולם הראשונה . התפתחות שיירות גמלים * בסוף האלף השני לפנה"ס היוותה מהפכה תעבורתית , שפתחה צירים-ישירים-חוצי-מדבר , מן המפרץ הפרסי ומדרוס-ערב אל הים-התיכון . הופעתן של נאות-המדבר פטרה ותדמור כעלי-שיירות , מהוה ביטוי מובהק למספך זה - - . 3 . 1 מניפת דרכי הבשמים כבר בימי השושלת ה , 11- כ2100- לפנה"ס בקירוב , נשלחו ממצרים משלחות בספינות אל איזור תימן וסומלי להבאת מטעני שרף ובשמים - מאותה משפחת צמחים טרופיים , עצים ושיחים סוככניים , שמהם הופקו ... שתי אלומות דרכי גשמים איגפו את חסם החולות של 'הרובע הריק : ' ממערבו - משמאל - זו המוכלת מאז סטרבו ופליניוס ... וממזרחו - מימין - מרזצר-מןת ועומאן - אל ח 1 פ 1 של המפרץ הפרסי - שם התפצלה אלומה ז 1 לשתי אלומות-משנה - מערבה , עם מחמדי נמל גרהה - שיובאו בספינות מהודו ומסין - אל אילת , חוף סיני והללתה - או אל פטרה - עבדת - עזה --והשניה - צפונה , לאורך גדת נהר הפרת - דרך נאות תדמור ודמ ^ ק - או דרך דורה-ארופוס - לאלפו-חלב לאנטיוכיה - אל נמלי חוף מזרח ה ? ם-התיכון - לטקיה , צור , צידון ועוד - - גם אלומת דרכי הבשמים המערבית התפצלה לכמה זרועות ו המזרחית עברה את ואדי רם - א-ראם - עלתה בראס אל-נקב לרמת אדום - והצפינה דרך מואב אל שוקי ארם-סוריה-רבתי - או אל סצבה , מעלה העקרבים - מעלה דרגות וירושלים - * גמל באכדית : גמלו ; בארמית ו גמלא / בערבית : ג'מל .

הוצאה לחינוך סביבתי, מדרשת שדה בוקר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help