sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

דרך אחרת להנצחה היא עיצוב נופי זיכרון בדרכים שונות , כגון מתן שמות למקומות בעקבות אירועים שקרו בהם או אנשים הקשורים בהם , הצבת אנדרטות , והקמת מבנים ובתי "יד לבנים . " ספרו של מעוז עזריהו "פולחני מרינה" , ( . 4 ) מתייחס להתגבשותה של תרבות הזיכרון בעשור הראשון למרינה . בספרו הוא דן גם בנופי הזיכרון . את האנדרטות לנופלים מזווית ראייה של תולדות האמנות תיארה אסתר לוינגר ( . 5 ) הספר "גלעד" ( . 6 ) סוקר את מירב האנדרטות ואתרי ההנצחה ברחבי הארץ , ובדרכה של החברה הישראלית בעיצוב נוף הזיכרון דן הספר " הנצחה וזיכרון ( . 7 ) . " דפוס הנצחה אחר הוא טקסי זיכרון . בכך דנים , למשל , דון הנדלמן ואליהוא כץ בפרק "התגבשות יום העצמאות ויום הזיכרון כטקס 1 מדינה ; ( . 8 ) עזריהו בספרו הנזכר לעיל וכן אבנר בן-עמוס ואילנה בית-אל במאמר שבקובץ זה . מטרתה של ההנצחה היא ליצור מאיתנו קהילת זיכרון : לגרום לכך שאנשים שאינם עוד עמנו - הם עצמם , מעשיהם והאירועים הקשורים בנפילתם - " שמרו כעדות לדורות ויהוו מרכיב קבוע בזיכרון הקולקטיבי שלנו . קהילת זיכרון יכולה להיות כל קבוצה חברתית , החל מחברים להשקפת עולם , חברים לנשק , תלמידים ובוגרים של בית-ספר מסוים , תושבי "שוב זה או אחר , ועד קהילה רחבה יותר ? קהילת האומה . הזיכרון הקולקטיבי של כל ארגון חברתי , המהווה קהילת זיכרון נבנה מצירוף זיכרונות-עבר של קבוצות ויחידים בו , המעבדים את חומרי הזיכרון ויוצרים מהם מהות חדשה ( . 9 ) סוכני ההנצחה והזיכרון בתרבות הזיכרון הישראלית הם מוסדות היישוב והמדינה , "המועצה הציבורית להנצחת החייל , " רשויות מקומיות ואזוריות-הללו הינם ארגונים פורמליים . עמותות , ארגונים שונים ( בכללם "יד לבנים - ( " אלה ארגונים וולונטריים ציבוריים . חברים ומשפחות בקבוצות ויחידים אלה ארגונים וולונטריים פרטיים , ורבים מהם ? מנציחים ספונטניים . מתוך מכלול דרכי ההנצחה בחרתי לדון באנדרטות ובאתרי הנצחה . זאת משום תפוצתם הרחבה ומשום שבעצם פריסתם בנוף שחולפים על פניו הם מזמינים התייחסות . וכן משום שרבים מהם משמשים את טקסי הזיכרון , ובעיקר - כיוון שבאמצעותם אפשר ללהצביע על מגוון רחב של סוכני זיכרון ומקרמיו ועל דרכי פעולתם . יחד עם זאת יודגש , שמימושן של זיכרון האירועים והנופלים , ובמילים אחרות ? שימורו בזיכרון הקולקטיבי - תלוי בקהל הזוכרים . הקמת אנדרטות וסימון הנוף בהן עונים לעיתים קרובות על צורך מיידי וספונטני . אבל טווח זיכרון רחב מובטח בדרך כלל רק לאותם אתרי זיכרון שנוכסו על ידי קבוצות חברתיות בעלות עוצמה ומסורת , המשמשות כמקדמות של הזיכרון . אסקור אפוא את המאפיינים של סוכני ההנצחה בתרבות הזיכרון שלנו מתקופת היישוב עד עצם הימים האלה ואדון ביחסי הגומלין ביניהן . אתר ההנצחה לחללי קהילית המודיעין כמשל אתר ההנצחה של קהיליית המודיעין , שבו נערך יום העיון , משמש בדיון זה כמשל . המקום נחנך נ . 1985- היוזמים להקמתו היו , יוצא קהילת המודיעין ונציגי המשפחות השכולות ; שהכריזו על תחרות פנימית התנדבותית לעיצוב האתר , וההצעה שנבחרה הינה כידוע אדרטה בצורת מבוך . הקונספציה העיצובית של האתר מרמזת על החשאיות שבעבודת המודיעין . תכננוהו האדריכלים ברוך ברוך ויוסף סולומון . באפריל 1981 פורסם בציבור על הקמת אתר לחללי המודיעין ליד תל אביב ( . 10 ) וכי יו " ר מפעל ההנצחה הוא מאיר עמית . חיים הרצוג מונה לירר הוועדה לגיוס הכספים , בעיקר מתורמים . המדיניות הקובעת שהיחידה להנצחת החייל אינה מקימה אתרי הנצחה לקבוצות של נופלים , לחללי יחידות ולא כל שכן לפרטים , ואינה משתתפת במעשה ההקמה , ראשיתה בשנים הראשונות שלאחר מלחמת העצמאות . הביטוי השכיח במסמכים המתייחסים לעניין זה הוא ש"הקמת אתרים מסוג זה יכולה להביא להפליה בין הנופלים " . וכן ש ' צה"ל לא הקים בעבר ואינו יכול להקים בעתיד אתרי הנצחה לחילות . " דוד בן-גוריון הביע את השקפתו בעניין זה במכתב שכתב ב1- ביולי 1957 לזאב לתינסק , 1 אב שכול שיזם את הקמת אנדרטת הצנחנים . אחרי מבצע סיני ופעולות התגמול הביע בן-גוריון הסכמה להציג אנדרטה לצנחנים בהר הרצל . אחר כך חזר בו בשם השוויוניות והממלכתיות . זה גם הטעם לפקודת מטכ"ל ( 38 . 0118 ) המתייחסת להנצחות פרטניות באמצעים שונים . ( ניתנת רשות להקים אנדרטה רוילית או זרועית רק באישור ראש אכ"א . ( כידוע לרבים , אתר ההנצחה של קהיליית המודיעין כולל אזור הנצחה ( המבוך קירות שעליהם חקוקים שמות המונצחים , ( אמפיתיאטרון חדרי דיונים , ספרייה ואודיטוריום . היוזמים , סוכני ההנצחה , הועידוהו אפוא מראש לתכליות מגווונות , בנוסף להיותו מקום הנצחה . אתר ההנצחה לחללי קהיליית המודיעין הוא , אם כן , משל ודוגמה לארגונים שונים המקבלים על עצמם , וליתר דיוק - נוטלים לעצמם , את תפקיד סוכני ההנצחה , ועל ידי כך - לעצב את הזיכרון הקולקטיבי של קבוצות חברתיות שונות . מתוך הפרק : סוכני הזיכרון ומקדמיו פעולות הנצחה , מסתבר , נעות כמטוטלת בין אלה ההמימסדיות לבין הנצחה שיוזמיה ונושאיה הם ארגונים וולונטריים ציבוריים ופרטיים , כזו שעשייתה בידי מנציחים ספונטניים יחידים ואחרת הנישאת על כתפיהם של יוצא חילות ( קצינים בדימוס , ( ולצירם הנצחה פורמלית ולאומית . כל הסוכנים הללו מתקיימים אלה בצד אלה בעת ובעונה אחת ומקיימים קשרי גומלין ביניהם . ראוי עם זאת לזכור , שאני מנסה להצביע על איפיונים כלליים , המזמינים מטבע הדברים הכללות ! בגלל קוצר היריעה הושמטו במאמר מאת , אילנה שמיר הפרקים הבאים : ? סוכני זיכרון והנצחה מימסר"ם . - הנצחה מימסדית משולבת בהנצחה וולנטרית . - הנצחה אישית והנצחה קבוצתית ספונטאנית . ? שובם של סוכני זיכרון ממלכתיים . אתרי זיכרון ומורשת מלחמת יום הכיפורים האיצה את הקמתם של אתרי הנצחה ומורשת כלליים צבאיים ואזרחיים , וגם את הפיכתן של אנדרטות קודמות לכלליות . חידוש בעניין זה ניכר במיוחד באתרים הצבאיים . נראה שאפשר להסבירו באופן חלקי בכך , שלא נעשה 0 יפול ממלכתי בהנצחת חללי יום הכיפורים . אבל אפשר ללא ספק גם ליחסו להתמסרותו של קבוצות שביקשו לארוג את סיפורן בזיכרון הקולקטיבי ולהבנותו . סוכני ההנצחה של אתרים אלה הם , בעיקר , מפקדים בכירים שפרשו מצה '' ל . השילוב ביניהם ונין המערכת הצבאית והאזרחית הקל על בניית אתרים שנועדו להנהלת המורשת החילית , מוקף זיכרון מסורת"ם ( כגון אתרי גולני וגבעת , ( וגם באתרים שאינם קשורים בהתרחשויות , במיוחד של חילות מקצועיים ( כגון משמר הגבול בצומת עירון , חיל הקשר והאלקטרוניקה ביהוד , השריון בלטרון ואתר ההנצחה של קהיליית המודיעין . ( יוזמות אלה הצליחו מאוד כאשר עמדו מאחוריהן ארגונים חזקים ( כגון עמותות השריון , גולני , חיל המודיעין , גבעתי ואחרים . ( בחלק מאתרים אלה נשמר מעמד מרכזי להנצחה . חלקם מתפקדים בעיקר כאתרי בילוי ותיירות . אפשר אפוא להצביע על כמה גורמים לשינויים המסתמנים באתרי זיכרון אלה , כולם ברוח הזמן : א . רצון של סוכני הזיכרון שגם מעשיהם הם יתועדו בזיכרון הקולקטיבי . ב . ניסיון להתמודד עם הזיכרון המכאיב והאובדנים על ידי "עשיית המלחמות" ומה שביניהן לידועות ומוכרות . ג . וגם ביטוי לרוח התקופה , המפשטת וממסחרת גם את הזיכרון . הערות ו ע י סי , // דור תש"ח : מיתוס , דיוקן , זיכרון , מערכות , תל אביב 2 . 1991 יי פרנקל , יספר הייזכור משנת 1911 הארה על מיתוסים לאומיים בעלייה שנייה , " יהדות זמננו , 4 תשמ ח . 3 חי נוה . בשבי האבל , הקיבוץ המאוחד , תל אביב 4 . 1993 מי עזריהו , פולחני מדינה חגיגות העצמאות והנצחת הנופלים בישראל , 1948-1956 אוניברסיטת בן-גוריון , שדה בוקר . 1995 5 אי לוינגר , אנדרטות לנופלים בישראל , הקיבוץ המאוחר , תל אביב . 1993 6 אי שמיר , ( עורכת ) גלעד , משרד הביטחון , תל אביב 7 . 1989 אי שמיר . הנצחה וזיכרון דרכה של החברה הישראלית בעיצוב נופי הזיכרון , עם עובד , תל אביב . 1996 Remembrance Day and Independence 8 . D . Hendelman . E . Katz , State Ceremonies Mirrors : Towards Anthropology of Public Day" , in : Hendelman , D . ( ed . ) in : Models and of Israel . Events . Cambridge UP . 1990 , pp . 191-233 9 הזיכרון הקולקטיבי בעם היהודי ובעמים ותרבויות אחרות נחקר בהרחבה בעשרים השנים האחרונות מתור היבטים היסטוריים . חברתיים , פסיכולוגיים ואנתרופולוג"ם , ועל כר ספרות רבה . 10 "הארץ . 12 . 4 . 1982

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help