sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מודיעין ופילוסופיה פר 1 פ ' אסא כשר תחום המודיעין אינו מה שמצטייר בדעתם של הבריות , כשהם קוראים ספרי ריגול בדיוניים , כשם שתחום הפילוסופיה אינו מה שמצטייר בדעתם , כשאומרים למישהו " לא להתפלסף . " מי שמכיר מקרוב נם חלק מעולם המודיעין וגם חלק מעולם הפילוסופיה יודע , כי יש טעם לתהות על הקשרים האפשריים בין שני העולמות הללו . ברשימה זאת , אני מבקש להצביע בקצרה על כמה דוגמאות לקשרים כאלה . בתולדות השפה העברית נוצרה קירבה בין המילים " מודיעין , " "ידיעה" ו"מדע . " ( יתכן שהיתה דרך יותר מוצלחת לתרגם את המילה " intelligence" לעברית , אבל ככל הנראה , את הנעשה אין להשיב . ( באופן טבעי , עולה על הדעת האפשרות לנסות להבין ולהסביר מהי מהות המודיעין מתוך זיקה לנסיונות להבין ולהסביר מהי הידיעה ומהו המדע . כיוון שנסיונות יסודיים ושיטתיים להבין מהי הידיעה נעשו במסגרת ענף אחד של הפילוסופיה " ) תורת ההכרה ( " וכיוון שנסיונות כאלה להבין מהו המרע נעשו מסגרת ענף אחר של הפילוסופיה " ) פילוסופיה של המדע , ( " יש טעם בשאלה , האם ניתן להבין את המודיעין , באמצעות כל מה שלמדנו בענפים הללו של הפילוסופיה ובענפים אחרים שלה , בימים עברו ובימינו אנו . התשובה היא חיובית . יש טעם לדון בסיבו של המודיעין , על רקע רעיונות שהתגבשו בפילוסופיה . נתבונן עתה בכמה דוגמאות . מתי נכון לומר על פלוני שהוא "יורע" משהו , נאמר , את התשובה הנכונה לשאלה פשוטה , כמו "איפה גלילות " ? אם אין לו מושג איפה גלילות , אין טעם לומר עליו שהוא "יודע" איפה גלילות . אם הוא מוכן להשיב על השאלה , אבל התש 1 בה שלו היא , שגלילות היא ליד ירושלים , אין טעם לומר עליו שהוא "יודע" איפה גלילות . אם הוא מוכן להשיב על השאלה והוא משיב עליה נכון , בכל זאת אין טעם להגיד עליו שהוא "יודעי' איפה גלילות , אם הוא ניחש את התשובה ובמקרה ניחש נכון . לדעת איפה גלילות , פירושו , להיות בעל הצדקה מתאימה לתשובה , שגלילות היא ליד מפגש כבישים מסויים . את הרעיון הזה , שיש ידיעה רק במקום שיש בו הצדקה מתאימה , העלו כבר הפילוסופים של יוון העתיקה . פילוסופים רבים התעניינו בשאלה , מהי בדיוק "הצדקה מתאימה ' , ועדיין אין תשובה מוגמרת , אבל לשם הדוגמה שלנו , יספיק גם הגרעין העתיק של הרעיון . עבודת המודיעין מגיעה , לעתים קרובות , לשלב של " הצגת תמונה , " תיאור של העובדות בעניין מסויים . מי שמציג תמונה , "ניצב מאחוריה , " במידה זו או אחרת של ביטחון . הרעיון הפילוסופי העתיק , שכוחו לא סר , דורש להתאים את מידת הביטחון של ההצגה , למידת ההצדקה שיש לתוכן שלה . אתה "יודע ; רק אם שום דבר כבר לא יוכל לשנות את דעתך ויש לך הצדקה מתאימה לכך . אתה "בטוח , " רק אם יש לך הצדקה מסוג מסויים , אתה "משער" כך ולא אחרת , כאשר יש לך הצדקה מסוג לגמרי אחר . השאלה , מה הערך שיש לייתחושת בסן" בדבר העובדות , היא השאלה , עד כמה אפשר לסמוך על ' תחושת בטן" מסו"מת , היא השאלה , עד כמה מצדיקה "תחושת הבטן , " את התוכן שלה . מצר אחד , אנחנו לא רוצים ללכת בעיניים עצומות אחרי "תחושת הבטן , " לא שלנו ולא של זולתנו , אבל מצד שני , אנחנו לא רוצים להתעלם ממנה , כליל ותמיד . שאלה מעניינת היא , לכן , איפה בדיוק עוברת "דרך האמצע " הראו"ה , בין ההסתמכות המופרזת לבין ההתעלמות המופרזת מן האינטואיציה . ענפים אחרים של הפילוסופיה יכולים לעזור לנו לאתר את דרך האמצע המבוקשת . הפילוסופיה של המדע מלמדת אותנו להיות ביקורתיים במיוחד . בח" היום-יום וגם בח" המודיעין , לא קשה להיתקל בביקורת , אבל בדרך כלל היא מופנית כלפי המעשים או כלפי הדעות של הזולת ... הביקורתיות הראו"ה לא מבדילה בין הזולת לבין עצמך . גם התמונה העובדתית שזולתך מבקש לצייר וגם התמונה העובדתית הנראית לך נכונה , שתיהן ראויות לאותו יחס ביקורתי . כל תמונה , יהיה מקורה בזולתך או בך עצמך , אתה אמור להעמיד במבחנים המתאימים , לפני שאתה סומך עליה . ככל שהיא עומדת בהצלחה במבחנים יותר חמורים , כך אתה יכול לסמוך עליה יותר . ובלשון אחרת , ככל שאתה רוצה לסמוך עליה יותר , כך עליך להעמיד אותה במבחנים חמורים יותר ועליה לעמוד בהם בהצלחה . בדרך כלל , התמונות שאיש המודיעין יבוא לתאר , בפני עמיתיו או קברניסיו , לא תהיינה מוצקות מעל כל ספק . לפיכך , סוב הוא עושה , כאשר הוא שואל את עצמו , על כל תמונה שהוא ניצב מאחריה , מתי יתחיל לפקפק בה ומתי מן הראוי יהיה לזנוח אותה לסוכתה של תמונה חליפית . הפילוסופיה של הפרקטיקה מלמדת אותנו כיצד לברור בין תמונות חליפיות , כאשר אנחנו מנסים להבין את מעשיו של הזולת . לפרש את מעשיו של הזולת , פירושו , לתאר אותם מחדש , במסגרת תמונה יותר רחבה , המאפשרת להסביר את המעשים הללו , להראות שהם מוצדקים , מנקודת מב 0 ו אתה רואה את מישהו מניע את רגליו במהירות , אבל אתה אומר לעצמך שהוא רץ אל הבית הסמוך , כדי להסתתר מן הגשם . אתה מתאר את מעשיו לא כפי שאתה רואה אותם , אלא כפי שאתה מבין אותם , על יסוד כוונה שאתה מייחס לו ועל יסוד תוכנית שאתה מייחס לו , להוציא לפועל את כוונתו . התוכנית הזאת חייבת להיות די סובה . אם הוא רץ בכיוון אחד , לא תייחס לו כוונה להגיע למקום אחר , בכיוון ההפוך . התוכנית שאתה מייחס לו מצדיקה את המעשים שלו , מבחינת הכוונה או המסרה שאתה מייחס לו . אם אתה לא מסוגל לשבץ את מעשיו של הזולת בתוך מסגרת רחבה כזאת , תוך תוכנית שמסבירה את המעשים ומצדיקה אותם , מנקודת המכס שלו , כי אז אינך מבין את מעשיו . מי שיש לו נס"ה לפסול את מעשיו של הזולת , אפילו את הזולת עצמו , כאשר מעשיו נראים תמוהים , שוגה . אם אתה לא מסוגל להסביר את המעשים שלו , אתה לא מבין אותם . כאשר לפניך שתי דרכים שונות להבנת המעשים של זולתך , שתי מסגרות רחבות להסברת מעשיו באופן שהם נראים מוצדקים לדידו , תאמר לך הפילוסופיה של הפרקטיקה , להעדיף את ההבנה שלפיה המעשים של הזולת מוצלחים יותר , מנקודת המבס של הכוונה המיוחסת לו . אם לפי הסבר אחד , המייחס לזולת כוונה מסו"מת , ההתנהגות שלו די סובה אבל לא המוצלחת ביותר , שעה שלפי הסבר שני , המייחס לזולת כוונה אחרת , ההתנהגות שלו ממש מוצלחת , מן הראוי יהיה להעדיף את ההסבר השני . מן הראוי לנהוג כך , גם כשהמדובר במעשיו של האויב , אולי במיוחד שעה שמדובר במעשיו של האויב . פרופ' אסא כשר הוא חתן פרס ישראל לפילוסופיה התש"ס .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help