sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

" פתאים במלכודת " אפרים לפיד 30 שנות מדיניות ישראל בשטחים מאת : שלמה גזית . הוצאת זמורה ביתן , . 1999 שלושים שנות מדיניות ישראל בשטחים אינן רק תאריך עגול , אלא הזדמנות טובה להציג למקבלי החלטות ולציבור הרחב את המדיניות והמעש בתחום רגיש וחשוב של שלטון ישראל ביהודה , שומרון ועזה בנקודת הזמן הסמוכה ביותר לגיבוש הסדר הקבע עם הפלסטינים החיים לצדנו . אין מתאים יותר מגזית , שליווה את המדיניות הזו בשנותיה הראשונות ומסתכל על הדברים "מבפנים ומבחוץ" בעת ובעונה אחת , לכתיבת ספר זה . הספר בנוי בגישה כפולה : מחד , תיאור כרונולוגי של הנעשה בשטחים בהתאמה לתקופות הכהונה של שרי הביטחון , מתוך תפישה כי כל שר ביטחון ממשה ד"ן ועד יצחק רבין טבע חותם מדיניות אחר , וחלק נושאי - ניתוח של סוגיות מרכזיות בשטחים : העתיד המדיני , הביטחון , הבחירות המוניציפליות , מדיניות ההתנחלות ועוד . לספר נספחים טובים מאד כמו מפות מתהליכים שונים בהיסטוריה של השטחים , הוראות פתיחה באש לחיילים , יוזמת שלום של ממשלת ישראל ( 1989 ) וחבל שאין נספח הסכם אוסלו להשוואה וללימוד . צה"ל לא הכין עצמו לממשל צבאי . הניסיון הקצר שהיה במבצע קדש ( ממשל צבאי ברצועת עזה ) הסתיים בקול דממה דקה ובכל השנים שלאחריו היה גורם אחד בצבא שנערך לכך - הפרקליטות הצבאית , בראשותו של הפצ"ר , אז מאיר שמגר . כמה סמלי הדבר כי הרי ההיבטים המשפטיים בצה"ל , במערכת הביטחון ובמערכת הממלכתית היו דומיננטיים מאד גם בשיגרה וגם בגיבוש הפתרונות ארוכי הטווח . החל מסיום המלחמה ביוני ' 67 נאלץ צה"ל להתמודד בשטח עם מציאות צבאית ואזרחית של מאות אלפי תושבים ערבים . הנטל היה על המפקדים הצבאיים שרובם לא התנסו בפתרון נושאים כאלה , אך השכילו ברוב תושייה למצוא מענה מתאים למצב החדש . כמו שקורה בתולדות העמים , התמזל המזל ושר הביטחון הראשון שנאלץ להתמודד עם המצב החדש היה משה דיין שהוביל מדיניות חדשה ומעניינת - הקמת גוף צבאי-ב 0 חוני , מפקדה הכפופה במקביל לשהב"ט ולרמטכ"ל . המפקד הראשון ? מתאם הפעולות בשטחים - היה שלמה גזית עד , 1974 עת מונה לראש אמ"ן בעקבות ועדת אגרנט . " ישראל האמינה כל השנים כי הזמן פועל לטובתה" משפט זה בנוסחים שונים עובר כחוט השני מאז , 1967 סיום מלחמת ששת הימים , בדבריהם של מנהיגינו ומנחה את המדיניות האזרחית בשטחים . ישראל ראתה את ארצות ערב , מצרים , ירדן וסוריה , כבנות שיח לגבי עתיד השטחים : הגדה המערבית , רצועת עזה והגולן . רק בשלבים מאד מאוחרים , כעבור עשרים שנה , עם פרוץ האינתיפאדה ( 1987 ) הפכו הפלסטינים לגורם ממשי והיה ברור כי העתיר הוא בהידברות עמם . עם זאת המחלוקת הפנים - ישראלית על העתיד המדיני של השטחים נהפכה עד מהרה לאחת הבעיות המרכזיות במדיניות הישראלית . גזית מביע תמיהה על כך שהממשלה לא הבינה כי אין סיכוי לקיים שלטון כיבוש צבאי לתקופה בלתי מוגדרת . ( עמי ( 33 ומתפלא כי נעלמה מההנהגה הפוליטית בישראל העובדה כי העם השכן מטפח שאיפות לאומיות . כמעט למן הימים הראשונים ברור היה למופקדים על השטחים כי הם פועלים בבית זכוכית ( עמי . ( 51 מצב שהיה שונה מאד ממה שהורגלה המערכת הצבאית עד אז . המחבר עומד על שלושה גורמים עיקריים שהשפיעו על עיצוב המדיניות בשטחים.- הראשון - הגישה האסטרטגית שסירבה להכיר בקיומה של אומה פלסטינית ואסרה על כל פעילות פוליטית של התושבים הערבים . השיקול השני היה כי יצירת עובדות ישראליות בשטחים תקבע את אופיו של הפתרון העתידי , והביטוי המעשי לכך הוא הקמת התנחלויות בשטחים והשילוב המעמיק בין כלכלות שני המשקים . הגורם השלישי היה התנהגות האוכלוסייה הפלסטינית , התפרעויות וטרור שהביאו לצעדי מניעה , הרתעה וענישה . y wi \ u 2 ₪ D'Dnin n הראשונות , בשעה שמשה ד"ן , שמעון פרס ועזר ויצמן , היו שרי הביטחון , בל 0 ה העדיפות לנושאים האזרחיים של ניהול השטחים . החל מתקופת הכהונה של מנחם בגין התעצמה מעורבות הצבא בתהליך קבלת ההחלטות והשיקול האזררוי-המנהל נעשה משני בחשיבותו . בתשע השנים , עד , 1977 סיום כהונתו של שמעון פרס כשהב , 0 " ראה הרוב בישראל את המדיניות בשטחים כסיפור הצלחה . בנסיבות אלה נדרשו אומץ ודמיו ! רבים כדי לערער עליה לפני שהחלה הידרדרות של ממש . השינוי הפתאומי והמשמעותי היה , כמובן עשור אח"כ ב1987- באירועי האינתיפאדה . המימסד המדיני והצבאי התקשה להבין שצעדי הענישה ה"שגרת"ם" מיצו את עצמם ולא הניבו עוד תוצאות אפקטיביות . היה זה גם מבחן ראשון בתולדות צה"ל שבו עמדה המערכת הצבאית מול ציפיות שבאו מן המערכת המדינית ואנשי הביטחון הבהירו כי לא יניחו לפוליטיקאים להשתמש בהם ככיסוי לבעיותיהם הפוליטיות . ההישג החשוב ביותר של המתקוממים היה במישור המדיני - אילוץ כל הצדדים לבחון מחדש את עמדותיהם המקובעות ולהציג גישות חדשות . התחושה בקריאה היא , כי גזית , המבסס דבריו על פרוטוקולים , מסמכים ורשימות אישיות , מסוגל להיות בר-פלוגתא וביקורתי למעשים ולהחלטות גם מהתקופה שהוא נשא באחריות . לפני שלושים שנה היה בין האופטימים ואילו עכשיו הוא משאיר את ההחלטה לקורא עצמו . קריאה בספר מזמנת שוב את העונג שבהסתכלות על דברים בדיעבד-התרשמות מההישגים ובצידם התדהמה "איך לא צפינו לאן זה מוביל . " בספר גם טמונה שוב ההמלצה ללמוד מההיסטוריה כדי לא לחזור על טעויות .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help