sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

pn to m < DDQii | W נכבדו " בתיקון מתמיד של הערכות המודיעין ועמדות המעריכים , ובחשיבה מחדש על ההיערכ 1 ת הדרושה לעתיד , הן באירג 1 ן , הן בחלוקת האחריות , הן בהקצאת המשאבים הדרושים והן בהכשרה קפדנית של no אדם . תלויה לא במעם התפתחות גופי המחקר המודיעיני , אם ילכו אירגונ המודיעין והקברניט בקו זה , ואם המועצה לביטחון לאומי תפעל כהלכה , גם בתחום של הערכת מודיעין אינטגרטיבית , םבור משרד מבקר המדינה , כי ביטחון ישראל יזכה לשיפור תרומתה החשובה של קהילת המחקר המודיעיני . במרוצת השנים רשם המחקר המודיעיני פרקים חשובים ואף מפוארים במתן מודיעין , הן להערכת המצב הלאומית , הן לניהול מהלך המלחמות והן למבצעים בודדים ולבס"ש . הוא גם רשם ביומנו שגיאות קשות ומכאיבות , במיוחד בתחומי ההתרעה המיוחדת והבסיסית . עתה צריך לבסס את תרומתו ולשכלל את יכולותיו גם כתחום התהליכים החדשים וההתפתחויות שהתחוללו במרוצת תהליך השלום , בתחום הסיכונים החדשים המתפתחים באיזור ובתחומי השינויים הכלכליים , ה 0 כנולוג"ם , החברתיים והפוליטיים במזה'ית ובעולם . מכלל הדברים הללו עולה כדלקמן : א . יש לחדד את הצורך בפעולה ממלכתית בהנחיית רה"מ כשר הממונה וכקברניט - שתמציתה דיון והגדרה של תחומי האחריות והסמכות בקהילה , ושכלול דרכי גיבושה והצגתה של הערכת מודיעין פלורליסטית . ב . מהגדרה זו יש לגזור את הדרוש בתחומי האירגון , המשאבים והמתודה , לשפר את התיאום בור'ש , ובמקרה של מחלוקת - להביאה לפסיקת השר הממונה / רהי'מ . ג . יש צורך לשפר את הפלורליזם . על ידי הבהרת תחומיו והגדרת המתחייב ממנו בתחום הערכות המודיעין , ולבססו על כל המידע הזמין . ראוי , ששיפור זה יתרום תרומה מלאה יותר לגיבושה של הערכת המודיעין הלאומית , כתשתית לקביעת הערכת מצב מבוססת , שממנה תיגזרנה תוכניות עבודה ברמה הלאומית . " הוא אמר לא פחות ולא יותר , כדלקמן : "עיקר תפקידו יהיה ליזום את הפלורליזם ואת הקונפרונטציה בהערכות , יותר מאשר כניסה לעבודת המודיעין עצמה . היועץ תפקידו להדליק נורות אדומות אצל רה"מ וליזום עימות כדי לבדוק אם יש הערכות שונות" . 0975 ) היכן אנחנו והיכן הקביעות הברורות הללו של רבין ? סוגיה אחרת שעלתה בבדיקה היתה מהו פירושו הנכון של המושג פלורליזם בהערכה . בזמנו , חשבו שקמ"ן ביחידות השדה צריך להעריך את המצב בפני מפקדו לפי החומר שאסף באמצעיו בתוספת השלמות שבאות מהפיקוד - אך שנתח הערכה עיקריים 'שארו נחלת הפיקוד בלבד . בייחוד אם המידע הקשור בהם הוא מאוד מסווג . אותו הדבר נתפס כך באמ"ן-מטכ'יל / מחקר של לפני מלחמת יום הכיפ 1 רים . לא היה ספק לגבי חלקיות המידע שיימסר לקמי'ן הפיקוד . עליו לתת הערכת מודיעין למפקדו לפי החומר שבידיו ושנמסר לו מהמטכ"ל , מינוס החומר שראוי לשמרו להערכה מטכיילית . מעניין שכך חשבה גם "ועדת אגרננד , שקבעה את מהות ההערכה הפלורליסטית לפי זה שהמוסד ומשהי'ח יתנו הערכה , בלתי תלויה , על החומר שנאסף על ידם . דבר זה תוקן מיד ע" "ועדת זמיר" שקמה ב1974- כדי לממש את קביעות "ועדת אגרנט . '' ומאז , פחות או יותר , לית מן דפליג , שהערכה פלורליסטית פירושה , גופי מודיעין שונים שמוסרים הערכה בלתי תלויה ועצמאית , אך על בסיס המידע שישנו בכל הקהילה במשמעו-כל המידע השייך לנושא . כמובן שקיים ויתקיים גם העיקרון של "הצורך לדעת" בצד כל העקרונות היפים . אבל זה חייב להתקיים בשטחים שאין האירגון חייב בהערכתם , ובין אנשים שעיקרון המידור חל עליהם . כן דרוש מידור לגבי זיהוי המקורות לפי עומק סודיותם . נראה היה שעקרונות "ועדת זמיר" מתורגמים למעשה , אך הסתבר , כשבדקנו , שאין הדברים הללו מובנים מאליהם וכל אחד מאירגונ המודיעין התאונן בפני המבקר שאיננו זוכה לשקיפות המידע במלואו בתחומי אחריותו . אין טעם להאריך בסוגיה זו , אלא לומר שפתרון נאות חייב להימצא בהכרעה מגבוה , על בסיס הכלל שפלורליזם כהלכה יתקיים כאשר תעשה הערכה נפרדת של כל המידע הנוגע לנושאים שלהערכתם נדרש פלורליזם . עוד מתברר שיש צורך מהותי באי-תלות ועצמאות גופי ההערכה - הרחק מההשפעה הסמכותית של דעת האחרים - אך עיקרון זה אינו מונע את ההגיון במציאת כלים משותפים שיסייעו לשפר את התוצר . ולדוגמא : א . לצורך שקיפות המידע ראוי שיקום גוף מיון וניתוב מידע מרכזי לקהילה . לגוף הזה תהיה בקיאות במטלת הגופים ובצרכי מידור המקורות , והוא ינווט את המידע הנאסף בכל הקהילה לכל גופיה לפי העקרונות של הפלורליזם הנכון רהצורך לדעת" ולפי מטלות הגופים . דוי'ח המבקר קובע את הצורך , אך מדווח שהשעה כנראה עדיין לא הגיע מכיוון שהצעה כזאת לא מקובלת על כל גופי המודיעין . ב . חינוך דורות חדשים של חוקרים . המחקר המודיעיני הוא מקצוע שיש לו מאפיינים חשובים משל עצמו . נכון שלכל גוף מודיעיני ישנה התמחות וישנם צרכים ואופי שונה , אך התורה ביסודה היא זהה , וראוי למצוא את המשאבים לפתיחת קורס בין - שירותי להכנת קציני מחקר לתפקידם . לאחר שילמדו את היסוד , ילמדו "בבית" את ההתמחות המיוחדת הדרושה . זה הצורך המיידי . אך קיימת היום גם הזדמנות בעזרת האקדמיה להניע לימודי המשך במקצועות המודיעין וראוי לראות שהזדמנות זו תתממש . ג . וריש , הגוף לתיאום בין השירותים העיקריים , שקם מזמן , עבר תהפוכות , אך בסה"כ כשבדקנו היה בבחינת הזדמנות "לשתיית תה" ביחד , שלא תמיד נפגש ולא סיכם דברים כהלכה . נראה כי יש ערך לור"ש של ממש ולא למתכונת כזו . לכן נראה היום שהמתכונת הטובה ביותר היא שור'ש תהיה ועדת ראשי שירותים שהעומד כראשה הוא רה"מ עצמו , שיש לה סדר יום ענייני , ושתהיה לה יכולת לקבלת החלטות . ולבסוף , בחינה אמיתית של הדברים מעלה , שקהילת מודיעין / ההערכה שלנו חסרה מבט לעומק ההיסטורי ולעומקם של התהליכים המרכזיים העוברים על מדינות היעד . כל הנוגעים בדבר מעידים שעבודה שיטתית בתחומים האלה לא נעשית ומה שנקרא " התרעה בסיסית" על התהליכים המתפתחים לעומת התרעה קונקרטית על המצב המתפתח ? נמצא מקופח . נסיונות שונים נעשו באמ"ן ובשאר השירותים למצוא פתרון לחוסר הזה , אך עד כה המאמץ הניב פתרונות זמניים או חלקיים . בעלי הנסיון מודיעים לנו שבשיטות העבודה הנוכחיות ובלחצים הקיימים לא ימצא לכך פתרון בקהילה ואין שירות שיכול לקחת זאת על עצמו במלואו . גם מאגר הידע והנסיון העומד לרשות השירותים מופנה ברובו לדחוף ובמידה פחותה לחשוב . לפחות בעניין זה , שלא כמו בעניין מועצה לאומית / גוף מטה מקצועי ע" הממשלה , לא נמצא עד כה חולק שהדבר נחוץ . לקהילה חסרים מחקרי בסיס על ההתפתחויות ארוכות הטווח בתחום הצבאי הכלכלי , החברתי , הטכנולוגי והמשטרים של ארצות היעד ומחקר יסודי לאפיון אישיותם ותפיסותיהם של מנהיגי ארצות היעד . למשל לא נודע שעומד לרשותנו מחקר טוב על הסיבות לתופעה של התייצבות המשטרים העיקר"ם במזה"ת בשנים 71 - 69 והאם היציבות , בת 30 השנה , יכולה להשאר גם בעתיד מרכיב בהערכה האסטרטגית . יכול להיות שיחידה כזאת צריכה לקום במאמץ משותף של הקהילה והאקדמיה ובלבד שאפשר יהיה להעסיק בה את כוח האדם הטוב ביותר ולהוציא לפועל תוכנית מחקרים מסודרת . אין להשלים עם העובדה שכל כך הרבה שנים לא נמצא פתרון מניח את הדעת . האם מתוך הדברים הללו עולה שהמצב הוא רע . לא , כלל לא . יש לנו שירותי מודיעין יעילים עם אנשים מסורים ובתוכם גופי הערכה מוכשרים , וסביר שעד השגיאה האסטרטגית הבאה הם ישרתו את עם ישראל וקברניטיו שירות מצוין . הבעיה היא כיצד למזער את הסיכון של השגיאה הגדולה הבאה , ועל כך ניסה המבקר לחשוב ולהציע תיקונים * . אלוף ( מילין אבי יערי , הממונה על ביקורת מעונת הביטחון במשרד מבקר המדינה .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help