sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

יפלא אם כך , ששגיאות האיסוף יכולות להיות בתחום זיהוי המאגרים והוצאת המידע מהם בעוד ששגיאות המחקר הן בזיהוי התהליכים הצבאיים והמדיניים - ותוצאותיהם . הבעיה היא כיצד לא לנבא , אלא להעריך , לא להמציא אלא למצות , את תיאור דרכי ההתפתחות האפשריות של התהליכים ( בנושאים הסקסיים אופרטיביים זה נקרא דרכי פעולה אפשריות . ( לזהות אותן כנובעות מתוך הנתונים וכן לתאר נכון את משמעותן ואת פערי המידע ואת אי הוודאות הקשורה בהערכות אלה . ראוי לזכור , שגם אם עושים זאת כהלכה לא תמיר זה מתקבל נכון . סביב "שולחן המועצה" של הקברניט לא תמיד אוהבים תיאור מגוון של דרכי פעולה או הצגה של אפשרויות שונות - וזאת משום שאז הבחירה בין אפשרויות הערכה שונות נופלות בחיקו של יבעל הביתי . והרי אין ויכוח שזוהי חובתו של הקברניס להחליט מה הוא מבין ומסיק ממה שהוא לומד מהמודיעין , אבל הדבר לא תמיד מסתדר עם תכונותיו , לכן יעדיף לעתים דעה אחת , ניתוח חד כיווני ומסקנה ברורה על ניתוח מעמיק . הוא יעדיף זאת על מגוון של אפשרויות ועל פקפוקים ואי - וודאיות . את יחסי היומיום בין הקברניט לראש המודיעין מתאר מאיר עמית בספרו שיצא השנה ( 1999 ) במילים אלה : "ראש הממשלה הוא איש עסוק ... וכאשר הוא מוצא זמן לפגוש את ראש הזרוע המודיעינית . לא תמיד הוא מקשיב לו . " במשפט קודם הוא מתאר את המבחן המוסרי של איש המודיעין מול תביעות הפוליטיקאים לענות לצורכיהם . מצד שני , בעוד שחובת הקברניט לקחת אחרי 1 ת , גם על ההחלטות וגם על ההערכה שהיוותה את המקור להן , אינה שנויה במחלוקת , הרי צריך להיות ברור שהוא איננו איש המקצוע המודיעיני . להוציא אולי מקרים של כישרון מובהק או נסיון עבר עשיר , הוא איננו מסוגל למצות את החומר המודיעיני , אלא לאחר שהוכן כהלכה ע" אנשי המקצוע ובעצם כך גם במקרה של בעלי הנסיון . יש לצאת , על כן , מהנחה שעבודת המחקר שתפקידה לייצר הערכות מודיעין , היא תפקידו וחובתו של בעל המקצוע המודיעיני . לא יכולה להיות העברת האחריות המקצועית או התחמקות ע הטענה של מתן החומר , כולל גולמי , לקברניט , למען שהוא יחליט , ולא יכולה להיות טענה שהטעות בהערכה עוברת אליו . אמת זאת נשארת מוצקה , אלא אם כן פסל הקברניט הערכה נכונה של המודיעין וציווה לגונזה . הקברניס בד"כ אינו ערוך בשביל עבודת המודיעין והזכות לטעות בהערכת המודיעין אינה נתונה לאיש המודיעין מלמפרע . היא שק הגורל המר שהוא נושא עמו במקרה שטעה ושכל הזמן הוא משתדל להתפרק ממנו . בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה ומלחמת העצמאות של ישראל אין יותר מובן למודיעין , אלא לכזה שמחקר עומד בחזית ההערכה שלו . אמרו גדולינו : ולמשל ר אמ"ן לשעבר שלמה גזית , שהסביר יפה , בעקבות גדולי מבקרי המודיעין בעולם , כי התפקיד המקצועי העיקרי של המודיעין , מלבד איסוף הידיעות , הוא להפריד את "הרעשים מהקולות' ולתרגם את הקולות למובנים . זאת איננה יכולה להיות מטלת קברניטים אלא מטלתינו שלנו , של אנשי המקצוע . האלוף אהרליה יריב היה משנן בזמנו חזור ושנן , שחומר המודיעין הגולמי משאיר תמיד פערים של חוסר מידע וחוסר הבנה וצריך לגשר על הפערים הללו בהערכה מחקרית נכונה שתאפשר לבנות את התשבץ . זוהי , לשיטתו , מהותו של התפקיד המודיעיני וחובתו של איש המודיעין . ועוד הוסיף , שאם יתגשם חזון אחרית הימים ותהיינה בידי המודיעין כל הידיעות , גם אז חובת המודיעין לפרש את הנכון מתוך הכל וכמובן את משמעויותיו . חשוב לזכור שבמציאות של היום אמנם אין ולא יהיה הכל , אך כבר יש עודף ניכר של מידע המציף את אירגונ המחקר שאותו יש לסנן , למיין ולנתח . כיצד לשפר , מה נחוץ כדי להוסיף לשכלל את ההערכה הלאומית ולמזער טעויות . מבקר המדינה מצביע על שלשה נושאים מרכזיים ועל שניים חשובים , אך מרכזיים פחות . ואפשר , כמובן להעריך זאת אחרת . נושאים מרכזיים . 1 שכלול הפלורליזם בהערכה הלאומית עי ' הגדרה מדוייקת יותר של מטלות הכפילות ושל שטחי ההתמחות המיוחדת לכל אירגון מודיעין ( זה מלבד פיתוח היכולת המקצועית / מחקרית . 2 . ( מימוש העיקרון של שקיפות המידע שבידי המעריכים , בנושאים שעליהם הופקדו . . 3 שכלול מתן ההערכה בפורום של מקבלי ההחלטות . נושאים משניים . 1 הטיפול בהכשרת כוח-האדם החוקר / המעריך . . 2 מציאת פתרון למילוי החסר במחקרי בסיס . מסתבר שעד היום לא הוגדרו עד הסוף הנושאים והשטחים שבהם צריך להתקיים הפלורליזם במלואו . אמ"ן , בשל היכולות שפיתוח "מכסה" את כל שטחי ההערכה ויש לו בכירות בכולם : צבאיים , מדיניים , אסטרטגיים ואזרחיים . ושאר האירגונים : מי שפיתח יכולת מחקרית ומי שוויתר עליה סובלים מהספק - לגבי אחריותם ויכולתם , לפחות בשוליים . ה"מוסר" שיש לו שטחי התמחות מיוחדים משלו נתון בויכוח על ניהול הפלורליזם בנושא המרכזי : המכלול האסטרטגי , המדיני-צבא . השב"כ שפיתח יכולת וסמכות בהערכת המכלול הפלסטיני בנוסף לתפקידיו המסורתיים ( סיכול ואבטחה , ( מתחיל למסור נתחים של אחריות מחקרית ויש לו 0 פקות מהותיים , אם תפקיד המעריך שניתן לו מחמת האילוץ של המציאות בשטח , כשאף אחד לא היה שם , לא ראוי שיעבור לידיים אחרות . משונה מכולם הוא הגורל של גוף ההערכה במשרד החוץ . מיד לאחר מלחמת יום הכיפורים , ובמודגש בימי השר יגאל אלון , נעשו דברים להעמדתו על הרגליים . בניהולו של יצחק אורון הוא אפילו זכה למעמד של מעריך "סביב שולחן המועצה . " ודווקא בתקופת 20 השנה האחרונות , של התפתחות תהליך השלום - כשהזרועות הדיפלומטיות התפשטו בעולם ובמזהיית , וכאשר ראוי שתהיה יכולת גוברת בתחום הערכה האסטרטגית / מדינית / דיפלומטית במשרד החוץ , הוא התנוון . כל זח מלבד שסח התמחות אקטואליים ודינמיים כמו מודיעין בחבר העמים , לוחמת המידע ומה שנקרא המאבק על נכסי האומה הבלתי מוחשיים ובעיקר המו"פ , שעליהם מתמודדים "נתיב" מצד אחד "ומלמ"ב" מצד שני , ואין הכרעה יציבה בעניינם . מעניין שדווקא בכירי אמ"ן והצבא ( אם כי לא בדורות האחרונים ) העלו ספק אם ראוי שהמודיעין הצבאי יהיה אחראי על הערכות הלאום מעבר למכלול הבי 0 חוני הצבאי / אסטרטגי ( וזה כולל גם את הפן המדיני השייך לכאן . ( מאהרל'ה יריב (*) ועד שלמה גזית מצאנו את בי 0 וי הספק בעוצמות שונות , ואחריהם גם בי 0 וי כזה , מצד הרמסכ"ל אהוד ברק שאמר , ( 1992 ) כי "העובדה שהמחקר המודיעיני מבוצע כולו בתוך הצבא , מכיל בתוכו סכנה אינהרנטית-סכנה של הטיה , בגלל הצורך להדגיש את ההיבט הצבאי ואת הסיכונים ע"ח רכיבים אחרים בתמונה הכוללת . אין לדבר הזה פתרון פשו 0 אחד . " עוד מעניין , שדווקא הדורות האחרונים של ראשי המודיעין הצבאי מגינים בחום על בכירותו ומקומו של אמ"ן בכל שכוחי ההערכה , כמו בנושאים אחרים . אי אפשר להאשים את אמ"ן על היכולות שפיתח , אך ישנה כעת הזדמנות היססורית שבוגר המודיעין , שהוא הקברניס , יברר עד הסוף ויסדר סוגיה זו . אם לא מספיק מה שהוא עצמו אמר ב , 1992- הרי כמשפ 0 פתיחה לעיון בסוגיה יכול לשמש גם סיכום מהשנה , ( 1999 ) שכתב מאיר עמית , שהיה ראש המוסד , וגם הוא בוגר אמ"ן : "בישראל אין מספיק פלורליזם מודיעיני והלקוח העיקרי של השירותים , הצבא , הוא גם הספק העיקרי של החומר המודיעיני . הכל נשאר במשפחה וזה לא בריא . אין גם מי שיתאם בין הזרועות השונות . " כשבדקנו , בתקופת הכנת הדו"ח מה נעשה בלישכת הקברניס מצאנו שההד צדדיות של בכירות בהערכה השפיעה גם על מה שהוגש לשולחן המועצה" של הקברניס . העידו על זה המגישים עצמם ( יהושפט הרכבי היה קורא להם "מלצר המודיעין של הקברניט ( " שקובעים , לפעמים יותר ממנו , במה הוא מתעניין . עוד התברר שהגוף הסטטוטור שנקבע לדון בהערכה הלאומית בממשלה ועדת השרים לביטחון , לא זכה להכנה המתאימה לדיוניו . לפחות כשבדקנו הם , לעתים , אפילו לא ידעו על מה עומדים לדון . לכן יש לומר ולחזור ולומר , שגוף מקצועי ללימוד הערכות המודיעין והכנת הדיון עליהן לממשלה ולראשה ( עתה זאת אולי תהיה המועצה לביטחון לאומי שאך זה קמה ) - ח"ב להיות רצוי ואף להיות נדרש ופעיל . הוא דרוש בדיוק לתפקיד כפי שהגדירו רבין , כאשר הדבר נדון לאחר "ועדת אגרנט , " בקשר ליועץ לענייני מודיעין . (*) "ועדת יריב" לבדיקת אמ"ן מחקר ; 1984 "לא ניסינו לקבוע האם נכון שמיקומה של יחידת המחקר , על פי אחריותה יהיה בצהי'ל ( מלבד היותה גורם המודיעין לצורכי המסכ"ל ) צה"ל חייב לשלם באמצעים וכוח אדם ... גם כאשר אלה נדרשים לצורך מתן מודיעין שאינו לצורכי הצבא , או , מערכת הביטחון .... בתחומים החורגים מסמכותו ואחריותו " .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help