sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

על שינוים ברוח הזמן ודגמי המציאות ד ר אריה נאור איתור השינויים ברוח הזמן , הבנתם והערכתם הנכונה הינם תנאי לש י נויים ההי סט וריים הגדולים , להתרחשותו של מהפכות , ותנאי זה סמוי מן העין . את המחשבה הרפלקטיבית המשיל הפילוסוף הגל לינשוף של מערווה , אלת החכמה המיתולוגית , הפורש כנפיו רק לעת ערב . אז , במעופו , יראה מה קרה לפני כן , יראה ויבין . רק כשהיום נוטה לערוב , כלומר לאחר עשיית המעשים , אפשר להבין את מה שנעשה . אין הבנה אלא בדיעבד , קודם לכן , בשעת מעשה וכל שכן לפני מעשה , אין בידינו להבין . רוח הזמן משתנית בלא שבני הדור יעמדו על כך במפורש . השינויים ברוח הזמן הם תנאי לשינויים ההיסטוריים הגדולים , להתרחשותן של מהפכות , ותנאי זה סמוי מן העין . הכרת שינוי ברוח הזמן בשעה שהוא מתחולל מצריכה הבנה מעמיקה של ההיסטוריה ושל התרבות שרוח הזמן האמורה מבטאת ברגע נתון . הכרת השינוי מחייבת להבין את הדינמיקה של התפתחות התרבות והמוסדות של החברה שהשינוי האמור מתחולל בה . יש צורך ברגישות רבה לכל גוון וכל נצנוץ , לכל קול ולכל בת-קול , ויש צורך ביכולת לשבץ את הקולות והגוונים ולתת לכל אחד מהם את משקלו הראוי , שאם לא כן , יחמקו אותם " סימנים מעידים , " שאולי אפשר בכל זאת לזהות , הואיל והשינויים ברוח הזמן משפיעים על תהליכי העומק של ההיסטוריה , יש חשיבות רבה , לעתים אפילו קריטית , לאיתור השינויים ברוח הזמן ולהבנתם בשעה שהם מתהווים והולכים . הערכת מודיעין מסוג זה תיתן בידי הקברניטים כלי בעל ערך שקשה להגזים בחשיבותו , אם אמנם יצליחו להעריך את השינויים ברוח הזמן הערכה נכונה . ערכה של ההערכה עומד כאן ביחס ישר לקושי שבהגעה אליה . לשם הכרת השינוי בהתהוותו יש צורך להבין רמז בשעה שעדיין הוא נתון לפירושים שונים . אחת ממגבלות ההכרה הנובעות ממה שהגדיר הרברט סיימון "מגבלות השכל האנושי בעיבוד מידע" היא , שבדיעבד אנו נוטים כידוע , לראות בשנה של נתחים עיקריים מצבאות המדינות השכנות . כל עוד אין שינוי אסטרטגי , די בכיסוי חלקי של הצבאות המאפשר מעקב אחרי הסד"כ שלהם והיערכותם , סוגי האמל"ח שהם מפעילים ותורת הלחימה שלהם , על מנת שצהייל יבנה את כוחו בהתאם . לעומת זאת , דרוש כיסוי טוב יותר של התחום הא 0 טרטגי-מדיני ושל מצב הפנים במדינ 1 ת אלו . במקביל נדרשת מוכנות לבנות יכולת התרעה אופרטיבית ומודיעין קרבי בלוח זמנים , שייקבע בהתאם להערכת פרק הזמן שבין קבלת ההתרעה האסטרטגית לבין הזמן שבו יוכל להתרחש עימות אלים . פרק זמן זר , אינו קצר , והוא צריך להימדד בשנים . מדינה אינה יכולה לעבור פתאום ממצב של שלום למצב של מלחמה . גם צבאה של המדינה ששינוי מדיני בה מביא להחלטה לערער על הסטאטוס קוו , זקוק לזמן להיבנות כצבא בעל אוריינטציה ויכולת התקפית . מאפיין חשוב נוסף של המוכנות הזאת הוא הגמישות הזירתית . במצב של שלום עם כל שכנותיה של ישראל , אי אפשר יהיה לחזות מהיכן תפתח הרעה ויהיה צורך במערכים איסופיים גמישים שניתן להעבירם מזירה לזירה . יהיה יקר מדי לבנות מוכנות מיוחדת לכל זירה . לאחר הסכמי שלום , נפתחים בפני הישראלים שערי המדינה השכנה . לישראל יש נציגות דיפלומטית . תיירים , אנשי עסקים ועיתונאים מבקרים במדינה השכנה . למדינה השכנה יש נציגות דיפלומטית בישראל ואזרחיה מבקרים בישראל . מערכת זו , של קשרי גומלין , פותחת אפשרויות איסופיות שלרובן לא נדרשים כלל כלים חשאיים , על מנת לאסוף יריעות חשובות בתחום המדיני אסטרטגי , שכאמור חשיבותו עולה במצב החדש . הסכמי השלום מגדילים את המשקל היחסי של האיומים הנובעים מהמדינות הרחוקות לעומת המדינות השכנות לישראל . כל זאת בהנחה שהסכמי השלום עם מדינות הטבעת לא יביאו לפיוס גם עם המדינות הרחוקות יותר , הנחה שיש לבחון באופן שוטף . המשמעות היא שוב , צורך בכיסוי יעדים בריחוק גדול יותר משטחה של ישראל . מהן המסקנות לגבי המערך האי 0 ופי הנדרש : * אין צורך בכיסוי רצוף ועמוק של עיקר יחידות הצבאות השכנים . די בכיסוי חלקי ומדגמי , ולכן אין צורך בהשקעות עתק לשחזור היכולת האיםופית ערב חתימת הסכם השלום . * הצורך בגמישות בין זירתית מחייב הסתמכות על אמצעי איסוף ניידים ופחות הסתמכות על בסיסי איסוף קבועים . * יש משקל רב יותר למערכות איסוף מוטסות ולווינים אשר עונים על הדרישה לגמישות בין זירתית ומסוגלים בשל גובה טיסתם להתגבר על מגבלת המרחק מיעדי האיסוף . * יש צורך בשמירה על גרעין של יכולת איסוף להתרעה אופר 0 יבית ומודיעין קרבי שתהיה יכולת להרחיבו תוך מספר שנים מצומצם , ולהעבירו מזירה לזירה . * רצוי אימוץ מדיניות של "טכנול 1 גיות בקנה ; דהיינו פיתוח טכנולוגיות איסופיות חדשות להתרעה אופרטיבית ואיסוף קרבי , שלא מתלוות אליהן בהכרח החלטות על ייצור כמותי והצבה בשטח . * יש משקל רב יותר לכיסוי באמצעים גלויים של המערכות במדינות השכנות . קהילת המודיעין הישראלית נבנתה בשיטה של טלאי על טלאי , תוך מאבקים טריטוריאליים בין מרכיביה בחמישים שנות המדינה . עם כל הליקויים היא ענתה על הצרכים של מרינה המצויה במאבק מתמיד עם שכנותיה . סיכומם של הסכמי שלום עם שכנותיה הקרובות של ישראל הוא הזדמנות מתאימה לבחינת אירגונה של קהילת המודיעין וביטולן של אנומליות שנוצרו בה . התחומים העיקריים שיש טעם לבחון אותם הם : * חלוקת התפקידים בין אירגוני המודיעין השונים ובמיוחד בין אמ"ן והמוסר . חשיבותם של המרכיבים הצבאיים בהערכת המצב הלאומית גרמה להתפתחות לא מאוזנת של קהילת המודיעין , ומשקלו של המודיעין הצבאי אמ"ן גדול מהמקובל במדינות דמוקרטיות מודרניות . יש טעם לבחון מחדש האם מדינת ישראל אינה זקוקה לאירגון מודיעין אזרחי בעל בכירות , שיהיה אחראי להערכת המודיעין הלאומית . * תפקידיו של השב'יכ ואירגונו בהעדר שטחים המצויים תחת ממשל צבאי . * חלוקת התפקידים בתוך המודיעין הצבאי . צריך לבחון את חלוקת האחריות בין גוף המודיעין המטכ '' לי-אמ"ן , לבין גופי המודיעין של הזרועות . צורך זה מתחזק גם נוכח הקמת זרוע חדשה , זרוע היבשה . לא ברור , למשל , מדוע הזירה הטכנית באמ"ן צריכה לחקור אמל"ח יבשתי של צבאות הצר השני . סביר מאוד שאם מחקר זה "עשר , בזרוע היבשה התפוקה תהיה טובה יותר ותתאים יותר לצרכים . לסיכום , השינוי במצבה האסטרטגי של ישראל בעקבות חתימת הסכמי שלום עם שכנותיה , מחייב עיון מחדש בתחומים רבים של עבודת המודיעין , והוא גם הזדמנות נאותה לבחינה כזאת משום , שהוא מעמיד לרשות קהילת המודיעין את הזמן הנחוץ לרפורמה מסוג זה , ולפעמים גם את האמצעים . תא '' ל ( מיל ( ' שלמה ברום שימש בתפקיד ראש החטיבה לתכנון אסטרטגי באג '' ת בין השנים . 1999-1996 כיום עוסק ברום במחקר ב"מרכז יפה למחקרים אסטרטגיים . "

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help