sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המודיעין בעידן שלאחר חתימת הסכמי שלום שלמה ברום קהילת המודיעין הישראלית נבנתה בשיטה של סלאי על ט לאי , תוך מאבקים טריטוריאליים בין מרכיביה בחמישים שנות המדינה . עם כל הליקויים היא ענתה על הצרכים של מדינה המצויה במאבק מתמיד עם שכנותיה . סיכומם של הסכמי שלום עם שכנותיה הקרובות של ישראל הוא הזדמנות מתאימה לבחינת אירגונה של קהילת המודיעין וביטולן של אנומליות שנוצרו בה . עד היום חתמה ישראל על הסכמי שלום עם שתי מדיניות ערביות : מצרים וירדן , וסיכמה עם הפלסטינים , שורה של הסדרים חלקיים האמורים להביא לחתימה על הסכם קבע בסוף התהליך . אם יחודש המו"מ עם סוריה ויסתיים בהצלחה נגיע למצב שבו , יש לישראל הסכמי שלום חתומים עם כל המדינות שיש לה גבול משותף עמן . מדינת ישראל תעמוד אז במצב אסטרטגי שונה לחלוטין מהמצב אליו הורגלה מאז הקמתה . שינוי כה גדול מחייב לבחון מה השפעתו על סוג המודיעין הנדרש , המערכת האיסופית , שיכולה לספק מודיעין כזה , ואירגון המודיעין שמתאים למצב החדש . בני אדם מתקשים להסתגל לשינוים ואירגונים מתקשים עוד יותר . באופן יחסי , קל יותר להבחין בשינויים המוחשיים שביטוייהם נראים מייד בש 0 ח ולנסות ולטפל בתוצאותיהם . מסיבה זו הסכמי שלום מביאים בדרך כלל למאמץ להתאים את המערך האיסופ למצב החדש . זאת מש 1 ם שהפגיעה במערך האיסוף מורגשת מייד , ואילו ההשלכות האחרות דורשות חשיבה מורכבת יותר . כאשר ישראל חותמת על הסכמי שלום הם כוללים בדרך כלל ויתור על שטחים . השינויים הטריטוריאליים מביאים לפגיעה במערך האיסוף הסיגינט והאופטרונ , היות שבסיס האיסוף הרלבנטיים ערוכים לעתים קרובות בהיערכות קידמית בתוך השטחים המוחזרים , תוך ניצול תוואי שטח בולטים . גם אמצעי האיסוף המוטסים נאלצים לטוס בנתיבים רחוקים יותר , כיוון שאינם יכולים לטוס במרחב האווירי שמעל השטחים שהוחזרו . הסכמי השלום כוללים גם ברוב המקרים , הסדרי ביטחון ובהם פרוז שטחים ודילול כוחות באיזורים נוספים . התוצאה היא , התרחקות של הריכוזים העיקריים של צבא המדינה השכנה מהאיזורים בהם יכולה ישראל להציב או להפעיל מערכות איסוף סיגינט ואופטרונ . עובדה המוסיפה על הקושי הנובע מהצורך המיידי בהסגת מערך האיסוף אחורה . הנסיון הישראלי , מעיד שהתגובה הכמעט רפלקסיבית של קהילת המודיעין היא נסיון לשחזר את היכולות האיסופיות שהיו קיימות ערב חתימת הסכם השלום תוך היערכות בהתאם לגבול החדש . נסיונות אלו מביאים להוצאה בלתי מבוקרת ובזבזנית של משאבים , שאינה מביאה בסופו של תהליך לבניית מערך איסופ העונה על הצרכים של המצב האסטרטגי החדש . שתי סיבות עיקריות לכישלונות מסוג זה : אחת , הימנעות מבחינת השפעת שינוי המצב האסטרטגי על הגדרת סוג המודיעין הנדרש . השנייה , התעלמות מכך שהשינוי האסטרטגי אינו מביא רק לפגיעה במערך האיסוף הקיים . הוא גם פותח אפשרויות איסופיות חדשות . במצב בו ישראל מקיימת יחסי שלום עם סביבתה הקרובה המודיעין הנדרש משתנה , ובמיוחד בתחום הקריטי של ההתרעה . כאשר ישראל , אינה חתומה על הסכם שלום עם מדינה כמו סוריה , קיים חשש מתמיד שסוריה תפתח במעשי איבה . כוחות סדירים גדולים של סוריה ערוכים בקירבת הגבול המשותף ומסוגלים לצאת לפעולה צבאית בהתרעה קצרה . נובע מכך , כי , משימתו העיקרית של המודיעין היא התרעה אופרטיבית . איתור פעולות בצבא האויב המצביעות על הכנות לפעולה צבאית . דבר המחייב כיסוי שוטף לאורך כל שעות היממה , 365 יום בשנה של חלק ניכר מהצבא הסורי , ומערך האיסוף אכן נבנה לתת כיסוי כזה . כאשר סוריה , חתומה על הסכם שלום עם ישראל וכמוה שכנותיה האחרות של ישראל , אין חשש מיידי להתפרצות של מעשי איבה והסדרי הביטחון הכלולים בהסכמים מקשים על יציאה למלחמה בהתרעה קצרה . במצב כזה , ההתרעה הנדרשת היא בעיקרה התרעה א 00 רטגית המצביעה של שינויים מדיניים במדינות הללו , או , באחת מהן . שינויים העשויים להביא לחידוש הפוטנציאלי של עימות אלים . רק כאשר שינוי אסטרטגי כזה כבר מתרחש , יש צורך גם ביכולת התרעה אופרטיבית . משמעות הדבר היא , שאין צורך בכיסוי שוטף 24 שעות ביממה , 365 יום להקסין את היקף הגיוס הנדרש ולהעלות את סף האיכות , אך היא צפויה לקשיים . המדיניות הנוכחית יצרה תרבות אירגונית שלא קל יהיה לשנות אותה : אם לא התקדמת מהר סימן שנכשלת ומוטב שתסיק מסקנות . זאת ועוד , גיוס מצומצם יותר משמעו פחות תפקידי ניהול . במילים אחרות , מנהלים יצ 0 רכו לחזור לפעילות מקצועית או להיפלנג על מכשולים אלה ודומיהם צריך יהיה להתגבר . פתרון אפשרי נוסף כרוך בשינויים מבניים בקהילה , כדי לייעל וכדי לצמצם כפילויות ( מלבד אלה שיש בהם צורך , למשל פלורליזם בהערכה ) שינויים כאלה הוצעו בעבר , על ירי וערות חיצוניות ופנימיות , אך מסיבות שונות לא מומשו . ואולם , בעידן של הסכמי שלום השיקולים יצ 0 רכו להשתנות . על רקע המצוקות שתוארו לעיל . יוזכר בהקשר זה כי בשנות התשעים חלו שינויים מבניים ניכרים בתעשיות מובילות בארה'יב ובאירופה , על רקע התמורות בכלכלה העולמית לאחר המלחמה הקרה . לאחר שורה של רכישות ומיזוגים ק 0 נו מצבות כוח האדם וצומצמו כפילויות . וזאת למרות שמדובר במיזוג מפעלים שבעבר שררו ביניהם תחרות ויריבות , ושהחיבור ביניהם נראה בתקופה קורמת כלא אפשרי . גם בגישה החברתית לביטחון , צפוי מהפך . אם למרות הסכמי השלום , תפרוץ בכל זאת מלחמה - על השליטה בירושלים , על זכויות הפליסים , על מקורות מים , או כספיח של עימות אחר , כמו במשבר המפרץ . ודאי שקהילות הביטחון והמודיעין יזכו לתהילה בעקבות ניצחון . אבל גם לאחר אכזבה , כמו במלחמת 'ום-הכיפורים , ולמרות אווירת הנכאים וההלקאה העצמית , היה גל של התנדבות לקהילת המודיעין ושל רצון לסייע לה בדרכים אחרות . אין זה אומר , כמובן , שמלחמה תחזיר ע 0 רה ליושנה , ראה מלחמת המפרץ , ואין צורך להזכיר ששלום , אפילו בעייתי , טוב ממלחמה ומפתרונותיה , גם לקהילת המודיעין . אילן עמית איש רפא"ל לשעבר , כיום חוקר בצ 11 ת האסטרטגי במשרד רה"מ .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help