sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מערן המודיעין בין מלחמה לשלום האם ניתן להניח שמצב קהילת המודיעין בישראל לאחר הסכמי שלום יהיה דומה , ואף סוב יותר , ממצבה של קהילת המודי ע י ן במעצמות המערב לאחר המלחמה הקרה , ולא למצבה ברוסיה של היום ? בעשר השנים שחלפו מסיום המלחמה הקרה לא פורקו אירגונ המודיעין של מעצמות המערב ואף לא צומצמו במידה ניכרת , על אף הירידה החדה בהיקף האיומים ובחומרתם . אירגונים גדולים המתחרים ביניהם מודיעין צבאי , שירות ביטחון וסוכנות ביון אזרחית אינם ממהרים להתפרק , ובמידת הצורך יגדירו לעצמם זירות פעולה חדשות פשע מאורגן , סמים , איומים כלכליים . ברוסיה , לעומת זאת , הסתמן תהליך שונה . האימפריה הסובייטית התפרקה , המשטר הקומוניסטי קרס , ובמציאות הפוליטית והחברתית החדשה , בשונה מזו שקדמה לה , חדל אירגון המודיעין לשמש מקור לאתגרים אישיים , ליוקרה חברתית ולרווחה כלכלית . קהילת המודיעין הרוסית , יורשת הקג"ב הסובייטי , הצטמקה משמעותית . גם בהתחשב בצמצום אוכלוסייתה של רוסיה ביחס לאוכלוסייה הסובייטית . לא זו בלבד שישירות הביטחון הנשיאותי" וגופי מודיעין אחרים נעשו פחות אטרקטיביים לגבי מצטרפים חדשים , אלא שגם הסגל הוותיק והבכיר זיהה אפשרויות קוסמות יותר במגזר הכלכלי והפוליטי . אילן עמית אשר לישראל , גם אם תגיע להסכמים עם סוריה , עם לבנון ועם הפלסטינים , לא יהיה זה דומה לסיום המלחמה הקרה : האויבים של אתמול לא יקרסו , שלום "כון בין ההנהגות , אך עדיין לא בין העמים , מוקדי חיכוך יוסיפו להתקיים במעגל הקרוב והרחוק ואיומים חדשים עלולים להופיע באופק . לא קשה יהיה להשתכנע בצורך להמשיך ולעמוד על המשמר , על כל הכרוך בכך , גם האינרציה של אירגונים גדולים והתחרות ביניהם תעשה ודאי את שלה . האם ניתן , אפוא , להניח שמצב קהילת המודיעין בישראל לאחר הסכמי שלום יהיה דומה , ואף טוב יותר , ממצבה במעצמות המערב לאחר המלחמה הקרה , ולא למצבה ברוסיה של היום ? כאמור בישראל , בשונה ממעצמות המערב , לא יהיה צורך "להמציא" איומים חדשים עבור קהילת המודיעין ( חשובים ככל שיהיו , ( שכן זמן רב עוד יתקיימו איומים ממשיים , ולא מעטים , על הביטחון הלאומי . שונה במהותה היא סוגיית ההתייחסות הצפויה של החברה הישראלית לבעיית ביטחונה הלאומי : האם יוסיף הנושא לעמוד במוקד סדר-היום הציבורי , כשהוא מעניק לעוסקים בו הערכה עצמית ויוקרה ? הדבר מוטל בספק . לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים חדל פיקוד הדרום של צה"ל להיות הבכיר בפיקוחם , זמן רב לפני שיציבות השלום בזירה זו הוכיחה את עצמה . החיים חזקים , והם כופים על המדינאים ועל האסטרטגים הימורים , שמן הסתם לא התכוונו מראש להסתכן בהם . מרוסיה ניתן ללמוד לקח נוסף : הצעירים עלולים להצביע ברגליהם ולחולל מפולת בגיוס כוח אדם איכותי לקהילה . מדובר לא רק במדענים ובמהנדסים לעתיד , שהצלחת חברות ה- STARTUP הישראליות קוסמת להם . מגזר הה"טק הישראלי הולך ומתבסס גם על יכולות בתחומי הניהול , השיווק המימון , ניהול כוח אדם , ובעיקר יזמות עסקית . הטובים בתחומים אלה חיוניים לא פחות מן ה"גאונים" הטכנולוגיים , ואלה גם אלה - יתחרו בכוח האדם הפוטנציאלי של קהילת המודיעין . צפוי אמנם שהקושי בגיוס הצעירים יורגש פחות במודיעין הצבאי , כל זמן ששירות החובה יתקיים . אך הסכמי השלום מזה , והשינויים הצפויים בטכנולוגיות הלחימה מזה , יכולים לקרב את סיום עידן שירות החובה . - איך אפשר לקדם את פני הרעה ? הסברה וחינוך יכולים להועיל רק בשוליים , כי החיים , כאמור , הם חזקים . קהילת המודיעין תצטרך להסתגל למציאות החברתית של עידן הסכמי שלום ולחפש פתרונות במסגרת המציאות הזאת . נקודת מוצא אפשרית נובעת מן ההערכה , שבעיית כוח האדם תתעורר רק במידה מוגבלת בקרב השכבה הוותיקה , שכבר השקיעה את משאביה במקצועות המודיעין לסוגיהם . ברוב המקרים אין לאנשי שכבה זו יתרון יחסי בשוק העבודה הרחב , והם עשויים להעדיף להמשיך ולשרת בקהילה ככל שיידרש . בעבר ננקטה בקהילת המודיעין מדיניות כוח אדם שגרסה קדנציות קצרות , מספר קטן של תפקידי רוחב , קידום מהיר ועידוד לפרישה מוקדמת . כבר אז היו למדיניות זו חסרונות - זמנים משמעותיים של כניסה לתפקיד ושל יציאה ממנו ביחס לזמן היעיל , וכן מחסור בולט בבשלות מקצועית , הנצברת לאורך זמן , לא כל שכן במצב של מחסור במתג"סים איכותיים . פתרון אחד הוא , אם כן , הפיכת הקערה על פיה : קדנציות ארוכות , יותר תפקידי רוחב , קידום מתון ועידוד לפרישה מאוחרת . הדברים אמורים לגבי סגל איכותי קיים וכזה שיגויס בהמשך ( על אף הקשיים הצפויים בגיוס ) . מדיניות כזאת תאפשר . הוא זומם נגדנו , הוא עלול לפתוח במלחמה . במצב של שלום מזוין , הגבולות פחות ברורים , הערפל גדול יותר : האם הצד השני הוא אויב או ידיד ? האם מעשיו הם מזימה או דבר אחר ? איך מודדים את מצב השלום ? לפי אלו סימנים מעידים ? בלבול זה מקורו גם בקושי העצום , והטבעי , לשנות את הנחות היסוד הכי עמוקות שלנו כי הערבים עדיין מתכוונים להשמידנו , וכי אנחנו ממשיכים להיות האויב הראשון במעלה שלהם . עיין "ערך" - ההתעצמות הצבאית המצרית וכוונותיה . השנייה היא , התשומות של "כוחותינו" למידע המודיעיני , ולכן גם להערכה המודיעינית . הכוונה היא לכך שמנהיגים ודרגי עבודה שלנו נפגשים עם אלה של הצד השני , המצוי עמנו בקשרי שלום . הבעיות הנובעות מכך : המודיעין אינו שותף תמיד למידע המוזרם במפגשים אלה ולפעולות העשויות להינקס בעקבותיהם ; קשה למודיעין לציי"ח את המנהיגים לקראת המפגשים שלהם , ( בנוסח : בפגישה הקרובה שלך עם הנשיא של מדינה זאת וזאת , תשאל אותו כך וכך . ( וכן , המנהיגים מפחיתים מערך המודיעין הנמסר להם בנושאים הנדונים ישירות בינם לבין מנהיגי הצד השני . השלישית , טמונה בכך שהפוליטיקה עלולה לפלוש יותר ויותר לתחום ההערכה המודיעינית . הסיבה לכך פשו 0 ה : במצב של מלחמה בו הנושאים הצבאיים הם הליבה - המקצועיות "מדברת" ומושלת בכיפה . במצבי שלום , לעומת זאת , כל פוליטיקאי מצוי ירגיש עצמו מומחה לנושאים השונים ( כלכלה , פוליטיקה של הצד השני וכיוצא באלו , ( וייצא בהערכות משלו . זאת ועוד , כמעס כל זווית הראייה של הקברניטים תהיה אז פוליטית בשל העובדה שתהיה משוחררת מסכנת מלחמה קרובה . הרביעית , הגבולות הפתוחים וכל מה שכרוך בהם , יפגמו עוד יותר בייחודיות של המודיעין " ) הודיות שכבר נפגעה בשל סיכות אחרות ) כספק המידע וההערכה . זה יחייב על כן את המודיעין לרמה איכותית גבוהה ביותר . החמישית , פסיכולוגית בעיקרה . - ירידת מתח . לסיום , מילה אחת חשובה לסגירת המעגל : האתגר האמיתי , הגדול , של המודיעין הוא כיצד להיערך מול העידן המודרני של שנות האלפיים על שפע בעיותיו , תוך מתן תשובות הולמות למשימות המסורתיות בתנאים הקרקעיים החדשים , ולמציאות המדינית החדשה של מצבי שלום מזוין וקר . תא"ל ( מיל ( ' עמוס גלבוע שימש כראש חטיבת המחקר באמ"ן בשנים : . 1982-1984

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help