sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מעבר לק ו ווים אם הלוי עוסק במאמרו גם ב"חובת הנאמנות" מול "זכות ההתכחשות" נדמה לי שבפרשת נידוני קהיר , נטשו השולחים את שליחיהם . האם היו השולחים נוהגים אחרת אילו התענו בכלא ההוא בנינו שלנו , פאר הנוער הישראלי ? חיים גורי מאמרו של אפרים הלוי - "זכות ההתכחשות וחובת הנאמנות" - עוסק בכל המימדים האפשריים בסוגיה הנושנה ביחסי שולח ושליח , מפעיל ומופעל , בתחום הסמוי והחשך והנפתל שבעולם ה"ריגול . " אנו שבים אל הכינוי הקדום והתנ"כי - "המרגלים . " יהושע לא עסק ב"קציני מודיעין" או ב"שליחי סתר" אי "ב"סוכני חרש" או ב"סוכנויות איסוף . " המטרה לא השתנה מאז - "השגת ידיעות . " מודיעין מעולה ומעודכן היה ויהיה בסיס לכל הערכת-מצב בכל דרג מחליט ופוקד . לא בכדי מופיע הסעיף " ידיעות" כראשון ב"עקרונות המלחמה . " סוכנויות האיסוף בימינו רבות ומגוונות וכוללות אמצעי חישה , איתור , זיהוי ופיענוח , מתוחכמים המשלימים אלה את אלה . אך תמיד נשאר האדם שמעבר לקווים , "קצין המודיעין" הנשלח אל ארץ היעד או איש מקומי הפועל בה למען מפעיליו . אלה ואלה נתונים בסכנה מתמדת ומעלים , לא פעם , בעיות חילוץ קשות . כימי חיי כאיש פלמ"ח וכקצין בצה"ל הכרתי כמה מאנשינו שפעלו מעבר לקווים . אדם הנוטל על עצמו משימה כזאת יודע היטב את הצפוי לו , מקבל על עצמו את "חוקי המשחק . " לפעמים הוא שב הביתה , כתום תקופת כלא ויסורים קשים , כמו יהודה תגר , למשל . לפעמים הוא נתלה בכיכר העיר , כאלי כהן , למשל . על אף הישגיה הרבים של "קהילת המודיעין" עד /" יראים אנו מפני הלא ידוע , הלא צפוי מראש . כבר נאמר לא פעם כי " דמיונם של הרוצחים עולה תמיד על דמיונם של הקורבנו ת . " ישנם שליחי סתר הרשאים לספר לאחר זמן רב את קורותיהם בארץ היעד . אחרים נידונים לשתיקה ממושכת . למרבה הצער , שמו ופועלו 0 רע \ ת נידוני קהיר , בעקבות "עסק הביש" הידוע , בראשית שנות ה , 50- אינה מרפה מאיתנו . היא הולכת אחרינו כמזכרת ע . /// של שליח כזה נחשפים בחלקם רק במקרי אובדן וכישלון . מה אנחנו יודעים על מעשיהם של כל אלה שהצליחו לפעול מבלי להחשף ? אינני מצוי בפרטי הדברים אך אני משער מה תרמו כל " קציני המודיעין" האלה למען ביטחונה של ישראל וכמה צרות ומכשלות מנעו ממנה . כל אלה , כאמור , נידונים לאלם . גם כתום שירותם יתקשו לגלות את עלילותיהם , אלא אם כן ערקו אל מחנה האויב או נהנו מחוקי ההתיישנות . סוכני ישראל מופלים לרוב לרעה לעומת דומיהם לשליחויות ולמעשים בשירותי ביון אחרים . כאן עודנו מצויים בעיצומו של סכסוך מתמשך . כל עוד לא יונח לישראל מאויביה יהיו הסיפורים האלה חסויים וחוק ההתישנות לא יחול עליהם . אולי דווקא בשל כך חשובים ביותר דבריו של הלוי . לאחר קריאתם אנחנו מודעים יותר לבעיה . הלוי עוסק בהרחבה בשוני שבין לוכשי מדים הנופלים בידי האויב , כשבויי מלחמה , לבין שליחי הסתר ואין לי להוסיף הרבה בסוגייה זו . הדברים מסתבכים והולכים כאשר אנו עוסקים בהבדל שבין שליח ישראלי הפועל מאחורי הקווים לבין איש מקומי , אזרח ארץ היעד , יהודי או לא יהודי . יהודי המשתף פעולה עם אנשיו עושה זאת מתוך הזדהות לאומית עמוקה , מתוך "מוטיבציה" אחרת . יהודה תגר חולץ ושב ארצה לאחר תשע שנות ענויים וסוהר , אך יוסף בצרי ושלום צאלח , זיכרם לברכה שהואשמו בעיראק כשיתוף פעולה עם ישראל , נתלו בכיכר העיר בכגדד לפני מותם קראו מעל הגרדום - "תחי מדינת ישראל , " ! בלי שזכו לדרוך על אדמתה , בלי שזו השכילה להושיעם . פרשת נידוני קהיר , בעקבות "עסק הביש" הידוע , בראשית שנות ה , 50- אינה מרפה מאיתנו . היא הולכת אחרינו כמזכרת עוון . ישראל של הימים ההם הורגלה לחיות בצופנים , כגון - "הקצין הבכיר" ו"קצין המילואים" ו"האדם השלישי" וכוי השערוריה ההיא התגלגלה למחלוקת קשה סביב השאלה : "מי נתן את ההוראה " !! להפעיל רשת מודיעין כרשת מבצעית בפעולת-סרק נואלת , שתבעה קורבנות קשים . אך בתוככי המהומה הציבורית שהיתה גם לשערוריה פוליטית , כמו נשכחו נידוני "הפרשה" המתענים בכלא קהיר , לאחר התאבדותו של מקס בעט ותלייתם של ד"ר משה מרזוק ושמואל עזאר , זכרם לברכה . גם אותי מלווה התחושה הקשה מנשוא שהללו הופקרו , שלאחר הנצחון המרעיש במבצע "קדש" לא נעשה הכל למען שחרורם . פרשה רעה זו , שרבו בה עדויות שקר , העלמות אמת ו"כיסויי תחת , " עוררה חשד כבד כאילו גורמים בישראל אינם רואים בחילוצם של נידוני קהיר עניין ראשון במעלה . קשה להעלות על הדעת שהללו פשוט נשכחו במהומת המלחמה ההיא . הכל יודעים שבידי ישראל נוסף לאלפי שבויים , קצינים רכשו במהלך עבודתם במודיעין אינו רכושם הפרטי , הוא שייך למדינה , ולכן אסור להם לסחור בו לתועלתם שלהם . הם זכאים כמו כל אדם אחר לפתוח בקריירה חדשה , להתחיל במעגל חיים שני . אך עליהם לעשות זאת בזהירות , בלי שיתעורר ולו חשש קל לניגוד אינטרסים ותוך הקפדה מלאה על מראית עין . יש עוד סוג של נאמנות שחייבים לתת עליו את הדעת . זוהי הנאמנות של ארגון המודיעין למדינה . אני טרם כי אנשי קהילת המ 1 דיעי \ אינם זכאים ליחס "מועדף . " אסור ואי / זה צודק או מוסרי להעניק לאנשי קהילת המ 7 / יעי / גיונים יחטבית . nnrm נתגלו מקרים שבהם זרוע מודיענית זו או אחרת ניצלה את הידע שנצבר במאגריה כדי לסייע לאחד מעובדיה לשעבר . פה היא איפשרה לו לעיין כחומר סודי לשם עבודת מחקר שם העבירה לו מידע שיכול לסייע לעסקים . אם מכוח החסיון ורווק גנזך המדינה אסור לאף אזרח לעיין במסמכים , דין זה חייב לחול גס על עובדי האירגון . השוויון בפני החוק וההקפדה על יישומו של החוק הם מאבני היסוד של חכרה דמוקרטית . אנשי קהילת המודיעין הם בראש וראשונה אזרחי מדינה ישראל . הם פועלים מטעמה ולמענה . מקור הכוח שממנו הם שואבים את סמכותם זו המדינה ; כמו כל עובד אחר שעושה את מלאכתו בנאמנות ושלא על מנת לקבל פרס . לא פחות ולא יותר . " ח"ם גורי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help