sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

" יש להפריד בין זכות ההתכחשות של המדינה לאחריות האישית של המפקדים" " חובת הנאמנות כוללת קודם כל את המפקדים הישירים , אח"כ את המדינה ובע קבותיה הציבור האזרחי שתמיכתו חשובה לאורך כל הדרך . ראיון עם רוברט דסה ? אורי נאמן וניצה צמרת סיפורה של ושת הויגול היהודית שפעלה ונתפסה במצוים בשנת , 1954 הידוע גם בכינוי " הפושה" ו"עסק הביש" הגיע לסיומו בשנת , 1968 עת שוחורו מהכלא המצרי אחרוני הכלואים . האומנם ! בסלון ביתו המטופח במרכז הארץ מדבר רוברט דסה , מאסירי הפרשה , בהתרגשות רבה על הכאב העמוק הנמשך לאורך שנים ועל השבר הגדול וקשה לו להתנחם ולהתפייס . הזמן שחלף לא העלה ארוכה על הפצעים , וגם היום אין הוא יודע אם וכיצד ניתן לסגור את מעגל ההתכחשות של המדינה כלפיו . מי שחווה על בשרו את הבעייתיות של זכות ההתכחשות של המדינה אל שלוחיה , סבל ושילם מחיר אישי כבד , האם זכות זו מקובלת עליך ! למדינה יש את מלוא הזכות להתכחש אל שלוחיה , יש כאן הגיון של חשאיות מקצועית ולכן , התכחשות המדינה מקובלת עלי . גם לנו כשליחים היה ברור שעלינו להתכחש למדינה ועשינו זאת מתוך הכרה כדי לא להזיק למדינה . אנחנו פעלנו מתוך אידאלים ואמוציות , האמנו כחשיבות הדברים , היינו צעירים ותמימים . אני הייתי נער בן שמונה עשרה , אכל המפעילים שלי היו אנשים מבוגרים שלצערי כלל לא העלו בדעתם את האפשרות לכישלון . הם פעלו באופן מרושל ובלתי אחראי . עד היום איש לא נתן הסכר מדוע נעשו הדברים כפי שנעשו . עד היום איש לא נתן את הדין על כך . מה שאני מתכוון לומר הוא , שיש להפריד בין זכות ההתכחשות של המדינה לאחריות האישית של המפקדים . אתה אומר בעצם שזכות ההתכחשות מקובלת עלין ברמה הפורמלית , בשעה שאת חובת הנאמנות יש לממש ברמה הקונקרטית ! בפועל האנשים ששלחו אותנו התכחשו בשני המישורים . הם הרי לא פעלו למען השחרור שלנו וידוע לכל שהיו הזדמנויות שהוחמצו . לצד ההתכחשות הפורמלית שמקובלת עלי והייתה מקובלת נם על חברי , האמנו שהמפקדים הישירים אשר שלחו אותנו למשימה , גיבלי pi צור , דואגים לנו . לא עלה כדעתנו שעקב הכישלון איש אינו לוקח חלק בטיפול כדי לא לשאת באחריות . המפעילים שלי פעלו בא / פ / מרושל ובלתי אחראי . עד היום איש לא נתן הסבר מדוע נעשו הדברים כפי שנעשו . עד היום איש לא נתן את הדין על כך . אני מכיר את רוב האנשים אישית , היו לי ציפיות מהם . אני שואל בדיעבד , האם משנה מי נתן את ההוראה ? העובדה היא שההוראה ניתנה , הרי לא פעלנו על דעתנו . בארץ עסקו כל הזמן ב"מי נתן את ההוראה . " כששבתי ארצה אחרי ארבע עשרה שנים בכלא הרשיתי לעצמי לשאול שאלות , גיליתי שהשיכחה הייתה נחלת כולם , אנשים לא זכרו . לא רצו לזכור , כך היה נוח יותר . וכי מה חשבת שאפשר יהיה למחוק את הפרשה מהתודעה ? אם לא נזכור זה לא קרה ? אנחנו אומנם הוגדרנו כאסירים פליליים מצריים אבל , אם המפקדים ששלחו אותנו היו לוקחים אחריות שילוחית היה מתבקש שהדרג המדיני ידאג בהמשך לשחרור שלנו . כך צריך להיות . המזל היה שמאיר עמית שהתמנה לראש המוסד התערב למעננו ולא ויתר , אף שלא היה קשור לעניין , אחרת היינו ממשיכים להרקב בכלא . האם כשגו"סתם או , כשנשלחתם למשימות , דובו איתכם אי פעם על תקלה אפשרית ! לא . מעולם לא דובר על כך . במעורפל דובר על כך שהפעילות מסוכנת ואינה דומה לפעילות ציונית מחתרתית ברמה המקומית . בכל תקופת ההכשרה לא דובר על 'מה יקרה אם / לנו היה ברור שבכל מקרה אנחנו בידיים טובות ותמיד ידאגו לנו . הייתה או , לא הייתה אמירה ! לא הייתה אמירה וגם לא דיברו מפורשות על סיכונים או , תקלות אפשריות . כשאברי הגיע למצרים הוא אמר : "הייתם צריכים להתחיל לפעול אתמול , אני אדאג לאמצעים , אני אדאג לכם " ... הוא הלחיץ אותנו אבל הרגשנו בטוחים . בסופו של דבר , עצם השיחוור ותהליך השיקום חיפו על עוגמת הנפש ! לא די שהתעלמו מאיתנו כשישבנו בכלא , המשיכו להתעלם מאיתנו גם כששבנו ארצה . חזרנו כמו גנבים בלילה , הסתירו אותנו מעץ הציבור , קבלות הפנים היו חשאיות , עד היום לא ביקשו מאיש מאיתנו סליחה . אנחנו , אנשי הפרשה מתוייקים כאנשי "עסק הביש , ' האם יש לנו בכך חלקל הרי הסגירו אותנו . זהו עסק הביש של המפעילים שלנו שלא עשו עבודה מודיעינית כהלכה ושלחו לפקד עלינו אדם שהיה סוכן כפול . כעבור שנים הוא פירסם בעיתון " הארץ" את השקרים שלו ואילו לנו לא נתנו לפרסם את האמת . לאורך השנים שילמו המשפחות שלנו את מחירה הגבוה של השתיקה , אמא שלי סבלה יותר ממני , הקהילה היהודית במצרים שילמה מחיר יקר ואנחנו עד היום לא קיבלנו הכרה . אין דבר שיכול לחפות על עוגמת נפש כזו . אם זכות ההתכחשות וחובת הנאמנות הן כשתי כפות המאזניים , אתה אומו שהדבר הראשון שנמצא בכף הנאמנות - הוא קבלת האחריות של השולח ! כן- רובוט דסה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help