sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האם החלוקה של האחריות בין שלושת הגופים בקהילה נראית לן נכונה , או שהיית עורן בה שינוי כלשהו , לו יכולת ! ברשותכם אני ארחיב מעבר למה שאתם שואלים . מעמדו של ראש אמ"ן הוא קצת לא טבעי בתוך הקהילה , כי הוא כפוף לרמטכ"ל , שכפוף לשר הביטחון , שהוא מצידו כפוף לראש הממשלה . לעומת זאת ראשי האירגונים האחרים - השכ"כ והמוסד , כפופים ישירות לראש ממשלה . אף ראוי לזכור שאין אצלנו היררכיה מודיעינית ; כמו למשל בארה"ב , ולאמץ , מעצם הגדרת הייעוד שלו ומעצם הגדרת משימותיו , יש את המחוייבות הכי רחבה כקהילה מבחינת האחריות . השב"כ מתמקד כמספר נושאים מאד מצומצם שאותם עליו לבצע הכי טוב . השב"כ לא מתעסק בצבא סוריה , ירדן , איראן , מצרים וכד' אלא אם יש מקרים הקשורים באורח ספציפי לנושאים שבתחום יעודו של השירות . המוסד לעומת זאת דווקא כן עוסק בתחומים שיש בהם לעתים חפיפה עם נושאים שבטיפול אמ"ן . אבל זהו חלק ממגוון העיסוקים שלו . בנושאים הקשורים לסוגיה הפלסטינית למשל , יש למוסד רק מעורכות חלקית . בעקרון אמ"ן הוא האינטגרטור היחיד הרואה את כל היריעה . כל מה שהשב"כ או המוסד עושים כלול למעשה גם בתחום העיסוק של אמ"ן . לא בהכרח קיים ההיפך . ברמה האיסופית , הכוונת הצי"ח , אמורה להעשות ע"י גורמי ההכוונה של אמ"ן . כאן אני חושב שהמצב כקהילה ברור . אני לא נתקל בבעיות . אכל , להגיד שיש לראש אמ"ן יכולת לכוון את אחרונת פעולות האיסוף בשב"כ , או כמוסד - זה לחלוטין כלתי אפשרי ולמען האמת גם לא צריך לרדת לרמות כאלה . חשוב שיש צי"רוים , שיש תיאום בצי"חים והגופים מחוייבים להביא את התוצרים של הצי"חים . בתחום זה , לדעתי , יש עבודת רוחב ראויה . בתחום המחקר , שהוא הדבר העיקרי , כמובן שיכולים להיות גם חילוקי דעות . אם אלו חילוקי דעות מקצועיים , אני מעודד זאת . חילוקי דעות מקצועיים מפרים את המערכת . אם במחקר של השב"כ בוחנים , איך מטפלת הרשות הפלסטינית בטרור ונלחמת בו ועמדתו היא איקס ואילו אמ"ן מציג עמדה וואיי באותו נושא - זה תורם לעבודה . כמי שבא מהמפח"ש , גם שם היו תחומי חפיפה באגפים מסויימים ונוצר פוטנציאל למתח גבוה , השאלה המתבקשת היא , האם אתה מחפש את הסיבה הראשונה למתח שנוצר , או , שעל כל עשר סיבות למתח אתה מחפש את הסיבה האחת שמצדיקה המשך שיתוף פעולה ולא המשך מתח . לתפישת עולמי - אני אחפש תמיד את הסיבה האחת עשרה שתאפשר לעבוד ביחד ואת עשר הסיבות האחרות אשליך . אני והפרטנרים שלי לעבודה מצליחים לעבוד ביחד , וזאת על אף שיש מתיחויות שאינן מתפוגגות . כאשר לאפשרות לחלוקה שונה של משימות ושל אחריות יתכן שאמץ ושב"כ יגיעו בעתיד לדיון משותף כאשר לחלוקת אחריות מול הרשות הפלסטינית . כאשר נגיע לעיסוק כרשות הפלסטינית , בתצורה כזאת או אחרת , ייתכן והשאלה תתחדד ונצטרך להגדיר מחדש מי עושה מה בעבודה המודיעינית . נצטרך לבדוק מצד אחד מה כלול בתחום הייעוד המקורי של האירגונים ומצד שני מהו היתרון היחסי של כל אחד מהם לטיפול בנושא מוגדר . לשב"כ יש למשל יתרון יחסי ברור בעבודה כשטחי יהודה ושומרון , נשאלת השאלה האם שינוי תצורה של הרשות , יגרום לכך שנוותר על היתרון היחסי הזה ? לדעתי זו תהיה שטות . לכן אני חוזר ואומר , נצטרך לשבת יחד ולתכנן . כיום כשאנו בוחנים את כל המכלול של הרשות הפלסטינית ועשינו זאת באמ"ן - בדקנו מה מעניין אותנו , ההנהגה ? החינוך ? הכלכלה ? הארגונים ; גופי הביטחון ? קשר עם מדינות חוץ ? ועוד , ומצאנו שכל המרכיבים הללו נכנסו לתוך השלם המודיעיני . את כל המשתנים הללו ואופן הטיפול בהם צריך להמשיך ולבדוק , גם כתקופה של תפר וגם לעתיד . אם וכאשר תשתנה כאמור התצורה . בעתיד כזה אני מעריך שנצטרך לעבד תוכניות לפי יתרונו היחסי של כל גוף ולא לפי תפקידיו העכשוויים . האם אתה סבור שצריכה להיות מתודה מחקרית שונה כאשר עוסקים בסיכונים לעומת זו העוסקת בסיכויים ! יש דברים שבהם אין לנו "מועד כי , " אומנם המושג נלקח בהשאלה מעולם המבחנים האקדמי אבל , אין הגדרה טובה יותר כאשר מדובר בקיום שלנו . ישבתי עם גורמי מודיעין ממדינה אחרת וניסינו לבדוק את המשמעויות של האיום האיראני , וככלל לנתח את סוגיית איראן העוסקת בהתחמשות מואצת כנשק ארוך טווח ולא קונבנציונלי . יש המנתחים את התופעה בראייה של משהו שנועד לצרכים פנימיים , אזוריים ולאו דווקא לצורך שימוש . במילים אחרות אם המדינות שסביב איראן מתחמשות , סביר שגם היא תתחמש . ההבדל בינינו לבין אותם גורמי מודיעין הוא שהם יושבים במקום מסויים שמאפשר להם את "מועד ב . " מבחינת הטעות שלנו , כשמדובר באיום קיומי כלל וכלל לא בטוח שיש כזאת אלטרנטיבה . לפיכך בהסתכלות על סיכונים אנחנו בוחנים תמיד את התסריט החמור ביותר . יתר על כן בתחומים מסויימים הקשורים במענה של מדינה לאיום על הקיום שלה , צריך להכין תשובות לסצנריו החמור ביותר גם אם אין מעמידים אותו כהכרח בהערכה כתסריט בר-מימוש . אם אנחנו מסתכלים היום על איומים קיצוניים פוטנציאלים שמחוברים למשטרים קיצוניים , הפעמון צריך לצלצל ולהתריע . להתכונן ; פירושו גם לנתח את הזירה כולה - איראן ועיראק לדוגמה . כיום העולם כולו עוסק ומתעסק בעיראק . ממשבר למשבר , מפרק א' לפרק בי . ככר שמונה שנים העולם עוסק כמדיניות מגיבה . אם העולם יתחיל מעכשיו לטפל כבעיה האיראנית במדיניות של מניעה יתכן ונמנע מאתנו מהדורה חוזרת של העיסוק העולמי בעיראק . אם לא יעשו את הדברים הנכונים , מאד ייתכן שנמצא את האזור באותו מצב בו אנו נמצאים כרגע מול עיראק . על הסימנים , למ 1 דעץ קל יותר להצניע . לסיכויים לא תמיד rrterj / won להניע . לעתים רק הזרג המדיני מודע לסיכויים מאחר וחלקם הם תוצאה של מנעים נין מנהינים וכד / מה . תפקיד המ / דיע / בתחום הסיכויים הוא להצביע עליהם ולהניחם על השולח / בפני הקברניטים . כל קצה של סיכוי יש להאיר . כשאתה מציג את התזה הזאת בפני קולגות , מה הם אומרים , וכיצד הם מגיבים לדברים הללו ! ברור שאנחנו במדינת ישראל בוחנים את הדברים האלוף עמוס מלכא וות ברמה גבוהה מאוד . ההזדמנות מתבסאת בכן שראש אמ"ן נמצא במקומות לא או חלילה לא נכון , או אמי ^ אתה עלול להיתפס כמי שמנצל הזדמנות במקום יב מול הדרג המדיני . " ו ליין וניצה צמרת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help