sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לסגור או לפתוח - זו השאלה ! המערכת הביטחונית והמודעינית מחד והתקשורת ודעת הקהל , מאידך אינם אויבים , אלא שותפים למטרה אחת - תיפקוד אופטימלי של שתי המערכות , תוך הבנה של כל צד בבע יותיו של האחר , גורס ראש אמ"ן לשעבר , אלוף ( מיל ( ' שלמה גזית רק טבעי הוא כי רבים מאתנו מתגעגעים לימים עברו . זהו חלק מנוסטלגיה רווחת אל התקופה הראשונית , אל התקופה של התמימות , אל התקופה של האמון האמיתי של כולם בכולם . ומאידך , געגועים אלה נובעים גם מביקורת קשה , עד כדי סלידה כמעט , מן המצב החדש אליו נקלענו , מצב שהוא דינמי ומצוי בתהליך של הידרדרות בלתי פוסקת . איננו נותנים בדרך כלל דין וחשבון לעצמנו מהו הרקע להתפתחויות המדאיגות , ובדרך הטבע רכים הם המאמינים כי צריך רק להחליט , צריך רק להורות וכמובן להקפיד על ביצוע ההוראות , ואז תעלם מיד המצוקה המביכה וניתן יהיה לחזור למצב של פעם , למצב של מערכת סגורה ומסוגרת כפני התקשורת , בפני דליפה והדלפה , למערכת חסינה מפני ביקורת מבפנים ומבחוץ . דא עקא , המציאות היום שונה ביותר . על אף שישראל מצויה כל הזמן במצב של חירום אמיתי ( ולמיטב שיפוטנו תמשיך ישראל ותחיה כמצב של חירום גם בעתיד הנראה לעין , ( על אף שיש חשיבות עליונה לשמור-סוד בכל תחום ותחום כמעט , אנו עומדים כפני נורמות חדשות וזרות לנו . זו מציאות חדשה שאינה מיוחדת לישראל . תהליך דומה עבר ועובר על מרבית מדינות העולם וישראל איננה שונה בעניין זה . אמנם כן , קיימות דרגות שונות בתחום זה , ויש גם מדינות אירופיות ( אנגליה היא הדוגמה הקיצונית בשטח זה ) כהן עדיין אין הכל פרוץ . המדינות הללו מקיימות נורמות כאלה על אף שהן מצויות כבר למעלה מחמישים שנה לאחר המלחמה , ומזה כעשר שנים מאז שנסתיימה המלחמה הקרה וההפרדה כין שני הגושים . לכאורה אם כן , היו יכולות מדינות אלה להרשות לעצמן התנהגות שונה ופתוחה יותר . ישראל שבחרה ללכת בדרך האמריקאית , נקלעה לדרך של אובדן שליטה כמעט מוחלט , המתחיל בדרג המדיני הגבוה ביותר , וזה יורד ומחלחל אל כל זרועות השלטון והביטחון . לא אכנס ולא אנסה לנתח למה בחרנו דווקא בדרך קיצונית זו . איני יודע אם זו תוצאה של האופי היהודי , אם זו התפרקות שמקורה בעומס ביטחוני רצוף מזה למעלה מחמישים שנה , ואולי זה נובע מאובדן האמון המוחלט בדיווחיהם של כל הדרגים המדיניים והביטחוניים , כאשר הביטוי הקיצוני ביותר הוא כאובדן אחד הנכסים החשובים שהיו לנו בעבר - האובדן הכמעט מוחלט של האמון בהודעות דובר צה"ל . עלינו ללמוד ולמצוא דרך על מנת להתמודד עם מציאות זו . לא בדרך של אשליה כאילו ניתן לסובב את מחוגי השעון לאחור , אלא בגישה של מזעור הנזקים ותוך ניצול תכליתי ומירכי ככל האפשר של המגמה הרווחת . רק חשיפר , חיצונית מסוגלת לחשוף ליקויים בטועד / לנר / ם להתחדשות / לתיק // המיז / ת . הנחת היסוד - עדיין - היא שהציבור בישראל איננו שונא את המדינה או את הביטחון והוא איננו חפץ לגרום להם נזק קשה ובלתי הפיך . ומכאן אמונתי החזקה שניתן לבנות מערכת יחסים שונה וחיובית גם יחד . המפתח לדרך הרצויה מצוי כשיתוף פעולה אמיתי והדדי ובגישה שעיקרה צמצום דרסטי של נושאי החיסיון , ותוך הסכמה משותפת על חשיבות ההגנה על קודש הקודשים של הביטחון האמיתי . צפיתי בימים אלה בדיווח טלויזיוני על הקצינה הראשונה שסיימה בהצלחה את קורס הטייס ושובצה כ'נווטי במטוס . F-16 על פי הנחיות הצנזורה וביטחון-שדה הראו את נופה בגובה הכתפיים , ולא חשפו את פניה . אני מודע כמובן לשיקולים ( שמלפני עשרות בשנים ) שלא לחשוף את פניהם של טייסי חיל האוויר , אולם ראוי לשאול , כלום יש עדיין חשיבות אמיתית לנוהג הסתרה זה , ומה המחיר שאנו משלמים ע"י כך באין סוף תחומים אחרים , רק בשל שימור היריעה הרחבה כל כך של פסולי הפירסוםל זאת ועוד . אל נשכח - מגבלת החיסיון הקיצוני איננה מתבטאת רק בהפיכתה של התקשורת לעויינת להכעיס . כל נתעלם מן הפן השני של המטבע . החיסיון הקיצוני משרת תמיד גם את השמרנות , ההסתאבות ואת הכישלונות המקצועיים-ביצועיים של המערכת . עלינו להיות כנים עם עצמנו ולהודות - רק חשיפה חיצונית מסוגלת לחשוף ליקויים במועד ולגרום להתחדשות , להתרעננות ולתיקון המידות . עלינו להציב איפוא לעצמנו שני יעדים מרכזייםהראשון , צמצום דרסטי ביותר של רשימת הנושאים החסויים . רשימה מוגבלת כזו תוכל לזכות בהבנה של התקשורת באשר לחשיבות השמירה המוחלטת על הסתרת כל אחד מן הנושאים האלה ורשימה מצומצמת כזו גם תאפשר פיקוח אפקטיבי עליהם . השני , לבנות יחסי אמון הדדי אמיתי , כאשר שני הצדדים - המערכת הביטחונית והמודיעינית מחד , והתקשורת ודעת הקהל , מאידך - אינם אויבים הניצבים משני צדי המתרס , אלא הם שותפים מלאים לאותה מטרה ממש - תיפקוד אופטימלי של שתי המערכות , תוך הבנה עמוקה של כל צד בבעיותיו של הצד השני . כאופן מעשי דרושים - ועדה מוסכמת , לה יהיו שותפים המערכת הביטחונית - מודיעינית יחד עם נציגי התקשורת ואולי גם אישי ציבור מכובדים ומקובלים , אשר תבחן מן היסוד את רשימת הנושאים החסויים ותגיע לרשימה מצומצמת ככל האפשר , לרבות להצעת דרכים לעדכונה מחדש של רשימה זו באופן שוטף . הקמתן של פונקציות דוברים וקשרי-ציבור בכל אחת מן היחידות השונות , לרבות בזרועות השונות של קהילת המודיעין , אשר יזינו את התקשורת באופן שוטף במידע על הפעילות השוטפת , לרבות מידע חסוי שיימסר לידיעה בלבד וזאת , תוך העמדת גורמי התקשורת כמבחן האמינות והנאמנות . שלמה גז > ת שלמה גזית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help