sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מדינות אחרות פיגרו אחרי הדגם האמריקאי . בלטה בכך במיוחד בריטניה אשר בה הכחישו עד תחילת שנות התשעים דוברים רשמיים של הממשלה את עצם קיומם בעת שלום של הM . 1 . 5- וה- . M . 1 . 6 בכך המשיכו במסורת אותה קבע ראש הממשלה השמרני אוסטין צימברלין . אשר נימק ב- 1924 את התנגדותו לדיון פרלמנטרי בסוגיית מעורבות אירגוני מודיעין בהדלפת מכתב זינובייב , שמילא תפקיד מרכזי בתבוסת הלייבור בבחירות , בכך "שחיוני ששירות חשאי ישאר חשאי . " חברי הפרלמנט של הלייבור , פטריוטים לא קטנים בעצמם , סתמו פיהם נוכח נימוק משכנע זה . ישראל באופן מפתיע למדי , צעדה בתחומים מסויימים דווקא כעקבות הדגם האמריקאי ולא הבריטי , עד 1973 נמנעה התקשורת הישראלית , כמעט באופן מלא , מכל חדירה ביקורתית לענייני המודיעין של המדינה . כך העיתונות הממוסדת מילאה פיה מים בכל הנוגע לפרשת "עסק הביש" של שנות החמישים וספיחיה בתחילת שנות השישים ) , למרות מרכזיותה לפוליטיקה הישראלית ולמרות שמידע טוב על הפרשה עמד לרשות העיתונאים ) וכך גם נהגה עת פוצץ שבועון המין והשערוריות "בול" את פרשת בן-ברקא באמצע שנות השישים . אולם רעידת האדמה של אוקטובר ג 197 זיעזעה את אמון העיתונאים במימסד הביטחוני , וצה"ל וקהילת המודיעין הפכו להיות יעד לגיטימי לחדירה תקשורתית ביקורתית . הזרזיף שהחל בעקבות המלחמה צבר תנופה בשנות השמונים , כמיוחד כעקבות מלחמת לבנון ופרשות שונות שזיעזעו את השב"כ , והפך לשטפון במהלך שנות התשעים . בטוי ציורי למהפך זה נתן העיתון "מעריב - : " ב- 1986 סרב עורכו לחשוף , כפירסום בלעדי , את שערוריית "קו " 300 מתוך חשש לפגיעה בביטחון המדינה . בדיוק עשר שנים מאוחר יותר יצא אותו עיתון בפירסום רעשני על פרשת שחיתות קטנה בשב"כ , למרות שלא היה בה כל עניין ציבורי של ממש . ההבדל בגישה שיקף לא רק תחרות אכזרית מבעבר עם " ידיעות אחרונות , " אלא גם נתן ביטוי לכך שקהילת המודיעין הישראלית הפכה להיות נושא לגיטימי לביקורת ציבורית , לא פחות ממערכת הבריאות ואולי אף יותר מאשר מערכת המשפט . למעורבות התקשורתית הגוברת בסוגיות הנוגעות לעבודת המודיעין יש תרומה של ממש לצמצום יכולתם ונטייתם של אירגתים כאלה לפעול בצורה בלתי חוקית , או בניגוד לנורמות חברתיות מקובלות , או ללא סמכות ורשות מהדרג המדיני המתאים . סביר מאוד להניח כי תחת עינה הביקורתית של הממלכה השביעית היה ה- C . I . A נזהר מהרפתקאות יקרות ומבישות כמו ניסיון הפלישה הכושל ל"מפרץ החזירים" ב- 1961 או המאמצים הבלתי פוסקים , הבלתי חוקיים והבלתי מוצלחים לחסל את מנהיג קובה , פידל קסטרו , כתחילת שנות השישים . מול תרומת כלי התקשורת לחיזוק מרכיב שלטון החוק בעבודת המודיעין עומד המחיר של מעורבות מתעצמת זו , בצורה של איום הולך וגובר על סודותיו "הטובים" של האירגון . אם מתוך חוסר הבנה למהות עבודת המודיעין וההבחנה בין מה שראוי כי ישמר בסוד ומה שראוי כי יחשף , ואם מתוך רדיפה אחר "סקופים , " אנשי התקשורת יוצרים מצבים בהם אירגוני מודיעין מתקשים יותר ויותר לבצע את המוטל עליהם על פי המנדט שקיבלו ולעתים אף עולה החשיפה התקשורתית בחיי אדם . כך למשל , בדצמבר 1975 זמן קצר לאחר שעיתון אמריקאי רודף סנסציות ששם לו למטרה לשבש את פעולות C . I . A-H חשף את זהותם של כמה מאנשי הסוכנות , כולל זהותו של ראש תחנת ה- C . I . A באתונה , נרצח ראש התחנה , ריצ'רד וולש , על ידי טרוריסטים . קרוב יותר אלינו בזמן ובמקום , היו גילויי העיתונות הישראלית בדבר מעצרם של מספר אנשי מוסד בשוויץ לפני כמה חודשים . הגילויים הללו סיבכו את הפרשה , היקשו על פתרונה ותרמו להמשך המעצר בשוויץ . העיתונאים הישראליים שחשפו את הפרשה , היו חייבים להיות מודעים לנזק שנגרם כתוצאה מגילוי זה לאינטרסים הלאומיים של המדינה ולשליחיה . אולם נראה כי במאבק בין פטריוטיזם ל"סקופיזם" גבר אצל חלק מהם השיקול האחרון . מעבר לנזק המיידי הנגרם לכושר הפעולה של אירגוני מודיעין כתוצאה מחשיפה תקשורתית מיותרת קיים גם הנזק הפוטנציאלי . החשש מפני פגיעה בשמו הטוב של אירגון המודיעין והנזק האפשרי לתדמית הלאומית כתוצאה מחשיפת כשלי מודיעין הנעשים בשליחות המדינה , יוצרים ללא ספק , מחסומים משמעותיים בפני ייזום פעולות חשאיות . אמנם יש מקרים בהם הימנעות מפעולה היא החלופה שבדיעבד מסתברת כטובה יותר , אכל גס ההיפך הוא לעתים נכון . בכל מקרה , פולשנות תקשורתית לאירגון הבנוי מעצם טבעו ומהותו על סודיות , תורמת לפיתוח תרבות של " ראש קטן" ו"כיסוי ישבן . " התוצאה הסופית היא פגיעה משמעותית בכושרו המבצעי . לכן , כל עוד יש הסכמה רחבה כחברה כי אירגוני המודיעין מהווים מכשיר חיוני להגנת ביטחון האומה . שומה על החברה ליצור את המנגנונים שיאפשרו לאירגונים כאלה להמשיך ולפעול תחת מעטה החשאיות . הצורך כמנגנונים כאלה נעשה ברור ככל שחולף הזמן אולם דרך הטיפול בבעיה משתנה ממדינה למדינה . בארצות הברית , לדוגמה אין כל מנגנון שלטוני המיועד למנוע מכלי התקשורת אפשרות של פירסום סודות המדינה . פירסומם או הימנעות מכך נותרים על כן לשיקול דעתו של העיתונאי . עד אמצע שנות השבעים נטו עיתונאים אמריקאים , גם כאשר ידעו סודות מדינה , להימנע מפירסומם . בראש ובראשונה כשל חשש מהנזק שיגרם לביטחון הלאומי של ארה"כ . פרשת "ווטרגייט- וחקירות הקונגרס לגבי פעולות בלתי חוקיות שנעשו ע"י גורמי מודיעין שונים הביאו לשחרור הרסן ולמדיניות פירסומים ליברלית לגמרי בכל הקשור לנעשה בקהילת המודיעין האמריקאית . דרך הטיפול האנגלית בבעיה הייתה שונה . מסורתית התייחס המעמד השליט הבריטי למידע חשאי בצורה דומה לזו שכה התייחסו כתי הספר של האליטה הבריטית למין : במצב האידיאלי זה לא קיים ואם בכל זאת יש דליפה , יש לשלוט בה בצורה היעילה ביותר . מכיוון שבכירי המודיעין , השירות הציבורי ובעלי ועורכי העיתונים השתייכו , לפחות במחצית הראשונה של המאה העשרים , לאותו מעמד חברתי , ניתן היה לבנות בבריטניה מנגנון הגנת מידע אשר לו יהיו שותפים כל הגורמים הרלבנטיים לנושא . ואכן מתחילת המאה התקיים בבריטניה הסכם גינטלמני ( שלא על כסיס חוקה כפייתית ) אשר במסגרתו הוקמה ועדה , ( D - NOTICE COMMITTEE ) באמצעותה הצליחו הממשלה , הצבא , ואירגוני המודיעין לשכנע את אמצעי התקשורת להימנע מלפרסם כל מידע העלול לפגוע בביטחון המדינה . אומנם בבריטניה קיימת גם חקיקה בנושא " ) חוק הסודות הרשמייים ( " אבל קיימת הסכמה רחבה בין הנוגעים בדבר , שדווקא המנגנון הוולונטרי שהוקם בתחילת המאה היה המכשיר היעיל ביותר למניעת זליגת מידע חשאי לציבור הרחב . במחצית השנייה של המאה הביאו השינויים החברתיים בבריטניה , כצד שורת הבזיונות המודיעיניים עליהם נמנעה התקשורת מלדווח לשינוי בגישה . העיתונות שהפכה ליותר ויותר חופשית החלה לכרסם ביעילות מנגנון הצנזורה מרצון , והביאה לפשיטת הרגל המלאה שלו בסוף שנות השמונים . ישראל הלכה בתחום זה בעקבות הדגם הבריטי , ועדת העורכים שהוקמה סמוך להקמת המדינה בהשתתפות כל עורכי העיתונים היומיים יצרה כלי יעיל יחסית להגנה על "סודות טובים" ( וגם כמה "סודות רעים . ( " לצד מנגנון זה נעשה גם שימוש נרחב בצנזורה הצבאית . אולם כמו בבריטניה , עולם רווי תקשורת תחרותית , אשר בו אלה הממונים על הסתרת המידע ואלה האמונים על חשיפתו כבר אינם באים "מאותו כפר , " לצד מהפכה טכנולוגית בכל הקשור להפצת מידע , הפכו כלים מסורתיים אלה לבלתי יעילים . ישראל אולי יותר מאשר כל מרינה דמוקרטית אחרת בעולם , חייבת למצוא פתרונות חדשים ויעילים לבעיה . - ר"ר אורי בר יוסף החוג למדעי המדינה אוניברסיטת חיפה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help