sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

ומסוכנויות האיסוף של ממ"נ , את תוצרת המעקב אחר השידורים הגלויים , העיתונות ושאר פרסומים שהופיעו במדינות ערב ובארצות יעד אחרות , וכן את הדיווחים מנציגויות ישראל בחו"ל וממגעי המשרד עם דיפלומטים זרים כארץ . המחלקה המדינית עיבדה , סיכמה והפיצה את כל אלה בתפוצות שהשתנו לפי מידת העניין וסודיות המקורות . כשנים 1950 / 1 היא פרסמה מאות סקירות כנושאים מגוונים . אחדות מהן היו סקירות יסוד שבאו לשרת את היחידות לתכנון מדיני כמשרד החוץ . רובן סיכמו את ההתפתחות השוטפת של האירועים בארצות ערביות ספציפיות , בעולם הערבי ככללו , ביחסיו עם המעצמות וביחסיו עם ישראל . המודיעין המסכל * חששו של בן-גוריון מפני ערעור סמכותה של הממשלה הזמנית בעקבות "משבר אלטלנה" 19-22 ) יוני 48 י , ( חשש שגבר לאחר רצח הרוזן ברנדוט ( 1 ספטי 48 י , ( ע"י אנשי הלח"י , הניע אותו להורות לאיסר הלפרין ( הראל ) כי ירכז את מאמציו אך ורק לסיכול החתרנות היהודית . סכנה זו של חתרנות יהודית , נגד המדינה ומשטרה , נראתה אז כעיני כן-גוריון חמורה לאין ערוך מהנזק שעלול להיגרם למדינה ממעשי ריגול או מחתרנות ערבית שהיו אז בתחום אחריותו של צה"ל , אף על פי שצה"ל לא היה אמון לטפל כנושאים אלה . למעשה האחריות לטיפול הביטחוני כערביי ארץ ישראל , שטולטלו בסערת המלחמה , הייתה בידי המפקדים המקומיים של צה"ל בשילוב עם יחי המודיעין ש . מ 3 . ואחר כך בידי הממשל הצבאי , שהוקם ע"י האלוף אלימלך אבנר , ב8- אוגסט , 1948 בהוראת בן-גוריון . רק לאחר הבחירות לכנסת הראשונה , שנערכו ב25- ינואר , 1949 בהן נטלו חלק יוצאי ה"אצ"ל" וה"לח"י" פג חששו של בן-גוריון פן תתערער סמכותה של ממשלת ישראל והוא הטיל על הש"י הפנימי , שהפך כ8- פברואר , 1949 ל"שירות ביטחון כללי" ( השב"כ , ( את האחריות הכוללת לכיטחון-הפנים של מדינת ישראל . אותה עת שככו הקרבות של מלחמת תש"ח והוחל כמו"מ על הסכמי שביתת הנשק . השב"כ יכול היה להיערך כראוי , לביצוע משימותיו המורחבות : סיכול ריגול , סיכול חתרנות מדינית ( רות"מ ) ונושאי אבטחה . מבחינה מינהלית היווה "השירות" יחידת סמך של צה"ל ומרבית עובדיו לבשו מדים . רק ביולי 1950 התנתק השירות מחסותו המינהלית של צה"ל והועבר למסגרת משרד הביטחון . באשר למכנים ומתקנים , "התנחל" השירות ביפו , במספר מבנים שהועמדו לרשותו ע"י האופוטרופס לנכסי נפקדים . כך למשל , השתכן מטה השירות ברחי יאיר ליד "שוק הפשפשים" ואילו "בית כוסטרוס , " שהיה בית מלון מרכזי ביפו הערבית , הפך להיות המתקן המרכזי ליחידות השירות השונות . מבחינה ארגונית החל השירות לפעול במתכונת של מטה-על , החולש על אגפים מקצועיים ואגפים מסייעים וכן על חמישה "מרחבים" שכללו את הארץ כולה , והם : מרחב צפון , תיכון , תל-אכיב , ירושלים ודרום . האגפים המקצועיים עסקו כעיקר כסיכול חתרנות יהודית וערבית , בסיכול ריגול מזרחי , מערבי וערבי . אגף נפרד עסק בנושאי אבטחה שכללו , בין היתר , בדיקות ביטחון , אבטחת מתקנים ואישים . יחידות המבצעים , הטכנולוגיה , מינהל וכספים ועוד , נכללו באגפים המסייעים . באשר לצד המקצועי , אפשר לקבוע כי השירות בראשית דרכו , בתחילת שנות ה , 50- סכל " ממחלות-ילדות . " השאיפה אז "לדעת הכל , " כדי להימנע מסיכונים ביטחוניים , הביאה להכללה גורפת של תחומים נרחבים במסגרת הביטחון הפנימי . כך למשל , בתחום סיכול הריגול חשד אז השירות כי הוותיקן עוסק כפעילות מודיעינית ועלול להוות סכנה מוחשית לביטחון המדינה . אולם , עד מהרה הופקו הלקחים המתאימים והוסקו המסקנות הראויות כתחום המקצועי וגם כתחום הארגוני והמינהלי . נקבעו היעדים הנכונים לכיסוי , לאחר שנמצא האיזון בין הצורך לשמור על ביטחון המדינה לבין עקרונות של חופש וחירות כמדינה דמוקרטית . לכסוף , ראוי להדגיש כי דפוסי הפעולה שהתגבשו תחת שרביטו של איסד הלפרין ( הראל ) בתקופה הראשונה שלאחר הקמת השירות שימשו אבני יסוד , עליהם נכנה ופועל השירות מאז ועד ימינו אלה . תיאום והובלה בעבודת המודיעין החיכוכים בין המודיעין הצבאי והמדיני בימיהם הראשונים כשירותים נפרדים הראו כי פעילותם המורכבת של שירותי המודיעין והביטחון אינה יכולה להתבסס על שת"פ וולונטרי כלבד . יותר ויותר התברר כי עניינים רבים כתחומי איסוף המידע , הערכתו וביטחון הפנים נוגעים לשירותים אחדים ומחייבים תיאום והגדרות של אחריות וסמכות ביניהם בתחומי האיסוף והפצת המידע , החקירה וההענשה . נדרשה אפוא הקמתה של ועדה עליונה , מורכבת מסמכות חיצונית ומראשי השירותים , לצורך תיאום והכוונת פעולותיה של הקהילה כולה . במאי 1949 הוקמה וועדת תיאום עליונה שבראשה עמד ראובן שילוח . השתתפו כה ראשי ממ"נ , המחלקה המדינית ושכ"כ וכן המפקח הכללי של המשטרה . מתחת לוועדה העליונה הוקמה "ועדת תיאום מישנית , " מורכבת מסגני ראשי השירותים . וועדה זו טיפלה כעניינים הנוגעים לערביי ישראל , לביטחון הפנים במגזר הערבי ולהסתננות לארץ . בראש הישיבות הראשונות שלה ישב סגן ראש ממ"נ , גיבלי ולאחר מכן היועץ לענייני ערבים כלשכת ראש הממשלה , ג'וש פלמון . סמכויות הוועדות המשותפות כלפי השירותים המיוצגים בהן , ועוד יותר כלפי מי שלא היו מיוצגים בהן ( כמו משרד האוצר / המודיעין הכלכלי ומשרד העלייה ) לא היו ברורות . ב- 20 לספטמבר 1949 דן כן-גוריון עם שרת , אביגור ושילוח על מבנה הקהילה , על דרכי עבודתה של ועדת התיאום ועל סמכויותיו ומעמדו של העומד כראשה והתברר כי שליחויותיו הממושכות של שילוח לחו"ל מקשות על ביסוס מעמדה של הוועדה כגוף-על של הקהילה . שרת הסכים ששילוח ישאר כארץ תקופה רצופה של שישה חודשים לפחות ויעמוד כראשה , אבל עמד על כך שלא יגרע ממצבת משרד החוץ . לאחר שובו מלוזאן חזר שילוח לעסוק בענייני קהילת המודיעין והוועדה החלה מתכנסת מדי שבוע . בין הנושאים שנדונו בישיבותיה הראשונות היו סדרי עבודת הוועדה וועדות המשנה שלה ; קשר הדואר בין ישראל לבין ארצות ערב , הסיכונים הביטחוניים הטמונים בגיוס חוץ לארץ וצליינים ; קביעת הסמכות הרשאית לאשר או לשלול כניסה לארץ איסו הואל ג'וש פלמון

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help