sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מתדמית אויב לתדמית שותף הניתן לחנך לשלום ? לא ניתן "לחנך לשלום . " די לכאורה במשפט פסקני וקצר זה כדי לבטא את דעתי בסוגיה . בדעה זו מחזיקים גם אחרים , שאת דבריהם אביא בקצרה להלן , בהשמטות קלות . ס . יזהר גורס כי "אי אפשר לחנך לשלום , כי אי אפשר לחנך לשום דבר " 1 . " ו שלמה סבירסקי טוען , כי "חינוך הוא אינדוקטרינציה ושטיפת מוח . לא נותר אלא ללמד כתוך התנסות , ששונים יכולים לחיות יחד בלי לוותר על שונותם , " והוא מוסיף : "שלום הוא אוטופיה והחינוך לשלום אינו דבר אפשרי . " ( הציטוטים מתוך "שלום עלינו , " "המליץ" , תשרי תשנ"ד , . ( 1993 מובן שאי-אפשר להסתפק באמירה כללית כזו . צריך ככל זאת לחפש דרכים להכשרת לבבות , לאומית ואישית כאחת , לאפשרות שמצב של שלום , כמתכונת כלשהי , ישרור באזורנו . את ה"טיפול" צריך להתחיל בחצרנו - אנו , בטרם ניערך לשפר את מערכת היחסים עם בני עם אחר . ? ? ? ההסתפקות בכותרות שטחיות וב"מבזקים , " המאפיינת היום את התקשורת , סותרת במובהק כל אפשרות לרדת לעומק דעתו של הזולת ? ? ? אף שהדברים שלהלן יכולים להיקרא במליצות ו"כותרות" היפות לכל , הריני ממליץ לנסות להתייחס אליהם כפשוטם בבחינת מרכיבים חיוניים ובסיסיים בתהליך "ריפוי עצמי . " ראשית חכמה , עלינו לחזק את הכושר של כולנו להקשיב לזולת . הדוגמה השלילית ובוטה - אף הגרוטסקית , בעיני - של תכנית הטלוויזיה - " פופוליטיקה , " מצויינת להמחשת הצורך הדחוף בהנחלת כושר זה וחיזוקו . כדאי להרגיל את ילדינו ( ואת עצמנו , בראש ובראשונה ) להכרח שבהקשכה לזולת ( ובמיוחד אם דעתו שונה משלנו ואולי אף אינה מקובלת , כי איך נדע את ההבדלים בגישה ואת מהותם , אם לא נקשיב להם (! ההסתפקות בכותרות שטחיות וב"מבזקים , " המאפיינת היום את התקשורת , סותרת במובהק כל אפשרות לרדת לעומק דעתו של הזולת . בתחום רחב זה של הקשבה לזולת ניתן לכלול לימוד מעשי של כללי הדיון : מהי שיחה תרבותית וכיצד מנהלים ויכוח . צריך ללמד את הילדים - ואת עצמנו - כי אם נרצה שיקשיבו לנו , ואולי שישקלו את דעתנו , תנאי בסיסי הוא לפתח נכונות להקשיב לזולת . שנית , יש להתחיל ללמד את הילדים - ואת עצמנו תחילה - כי הזולת שונה מאתנו . הוא 'יאחר" ולכן ניתן להניח , מלכתחילה , כי אין סיבה נראית לעין שיחשוב כמונו . ? ? ? את כיבודן ההדדי של זכויות אנשים וקיבוצים צריך ללמד . אין הדבר מובן מאליו ? ? ? קבלת האחר כגורם מובן מאליו בעולמנו , שאינו הומוגני , ושאין לצפות ממנו להזדהות עם מחשבותינו ודעות המקובלות עלינו , היא תנאי יסודי נוסף להתקדמות לקראת פתיחות בין-אישית ובין-קבוצתית . לשון אחהלקראת יחסים של שלום . לאחר , השונה מאתנו , יש זכויות משלו , עליהן יעמוד ויבקש שנכבדן . את כיבודן ההדדי של זכויות אנשים וקיבוצים צריך ללמד . אין הדבר מובן מאליו . במיוחד במצבים שהקיטוב בין הצדדים קיים מראש . "ניתן לחנך לקבלת השונה , " אומר ד"ר סבירסקי , "לפתיחות , להשתחרר מדעות קדומות , מפחדים , מאידיאות פיקס . " ... ? אני מבקש לטעון כי לפני שנתמודד עם קבלתו של בן עם אחר , טוב נעשה אם נשקיע מאמצים כנים ומתמשכים בחינוך לקבלת השונה בן-עמנו , תהא מהות שונותו אשר תהא ; דתית , חילונית , ימינית , שמאלית , מזרחית ... הדבר יתרום במישרין לחיזוק עמידתנו וחישולנו לקראת האתגרים הכרוכים בהתקרבות לבני עם אחר , עמו נחפוץ לחיות בשלום . כשנהיה טובים יותר ביחסינו בינינו לבינינו , נוכל אולי לנסות להתמודד בכנות עם האתגר האדיר של חיים בשלום עם בני עם אחר ועם מדינות שכנות . הכיוונים , למרבה הפלא , יהיו דומים עד מאוד : כיבוד הזולת ותרבותו , נכונות להקשבה ולדיון והכרה בזכות האחר להיות שונה מאתנו , בלי שהדבר יפחית מחשיבותו או מכבודו בעינינו . תנאי ראשון להתקרבות הוא הרחבת הידע על הזולת : שפתו , יסודות תרבותו והדברים החשובים לו . ניתן לעשות זאת ( הדבר יסייע גם בהפגת חששות מפני בני העם האחר ) באמצעות הוראת השפה הערבית כשפת חובה לילדינו , כבר מקטנות . שגינו שגיאה היסטורית בכך שנמנענו מלעשות זאת עד כה . אנו חיים במזרח התיכון , הדובר ערבית , והכרת השפה היא תנאי ראשון לניסיון להשתלב בו . ידיעת השפה הערבית תאפשר קיומה של תקשורת פתוחה מחד גיסא , צמצום פערים והפגת פחדים המצויים ברקע הזרות והניכור מאידך גיסא . היא תאפשר גם היכרות קרובה יותר עם תרבות בני העם האחר , שעמו אנו רוצים בשלום : הכרת הספרות והשירה , האתוס הלאומי והפולקלור , יסודות האמונה הדתית ומרכיבים במבנה החברתי-כלכלי . אין מדובר בהיכרות אקדמית גרידא , שכן זו היכרות החיונית להשגת האמור לעיל ; תקשורת והפגת חששות הדדית . עלינו להפוך את תדמיתו של הערבי בעינינו מתדמית של אויב לתדמית שותף . ברור כי אין מדובר במעשה קסמים - זהו תהליך ממושך ומייגע , מסע שיהיו בו מכשולים רבים . במערכת החינוך ככלל , אך בעיקר בבתי הספר , נכון יהיה להידרש לאתגר הזה מיד , גם בלי להיזדקק להנחיות "מלמעלה . " ברור כי אנו נמצאים במצב של פיגור גדול , אם לשפוט לפי המשטמה והבוז שרוחשים אצלנו כלפי קבוצות בתוכנו פנימה , כמו גם כלפי בני העם הערבי . יש , אם כן , להפוך את השפה הערבית ואת תרבות ערב ללימוד חובה כבתי הספר שלנו ; לבנות תוכניות לימודים , לקטנים וגדולים ( ובתוך כך , גם לימוד למבוגרים , ( לקשב לזולת וקבלת האחר , תוך כיבוד זכויותיו . לתכניות אלה צריכים להיות שני רובדי התייחסות ; תחילה בחצרנו - פנימה , ולאחר מכן כלפי הערכים . ? ? ? אנו חיים במזרח התיכון , הדובר ערבית , והכרת השפה היא תנאי ראשון לניסיון להשתלב בו ? ? ? ייתכן שאין זה "חינוך לשלום , " אך בנקיטת צעדים מעשיים כאלה נסייע בהתכוונות אל השלום . '/ . /? כוזרי , מנהל ביה"ס הריאלי העברי בחיפה , ל ^ ' ענד 7 p 9 n ניה"ס הצבאי למודיעין * פורסם לראשונה בביטאון הסתדרות המורים "פנים'

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help