sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הרסהביצות הדרומיות בעיראק מעקב מודיעיני מהחלל בעזרת לוויני צילום וחישה חשף את המתחולל על הקרקע - הרס הביצות הדרומיות בעיראק . החל משנת 1991 מצא המשסר העיראקי עילה להיפרע משוכני הביצות ותשובתו האסטרטגית היתה אקולוגית הביצות ומשמעותן האסטרטגית למעלה מאלף שנים התנהלה צורת חיים ייחודית באזור הביצות הרחב , שמסביב למקום חיבורם של נהרות הפרת והחידקל בדרומה של עיראק . 'שוכני הביצות / כפי שכונו בני השבטים שהתגוררו באזור , התגוררו בביקתות קש שנבנו על איים צפים קטנים , חבויים בסבך קני הסוף של הביצות והלגונות ומנותקים מכל מגע עם העולם החיצוני ומאורח חייו המודרני . בידודו של האזור משך אליו במשך מאות שנים פושעים נמלטים כמו גם את מתנגדי המשטרים הריכוזיים בבגדאד . עריקים מהשירות הצבאי העת'מאני ויורשו העיראקי מצאו בו גם הם מקלט בטוח . מערכת המים המסועפת הזו היתה נגישה אך ורק בסירות קטנות ושטוחות ולא יפלא כי הצבאות בכל התקופות התקשו למגר את מתנגדי השלטון שחיפשו שם מפלט . חספוסם של שוכני הביצות ואורח חייהם הפראי לא עוררו אליהם אהדה רבה בקרב תושביה האחרים של עיראק . חוקרים אירופאיים תארו באמצע המאה הנוכחית כיצד 350 אלף שוכני הביצות רכשו לעצמם שם מרושע . בני השבטים "האריסטוקרטיים" כזו להם בשל מוצאם המפוקפק ושמחו לשייך להם תכונות של בוגדנות ורשע , בעוד שהעירוניים פחדו מהם ונידו אותם . גם בקרב האירופאיים היה המוניטין שלהם מפוקפק למדי , ירושה מימי מלחמת העולם הראשונה , שעה שחיילים בריטים ועת'מאנים נלחמו אלו באלו על אדמת מסופוטמיה . שוכני הביצות לא היססו אז לבזוז - ותוך כדי כך לפגוע ואף לרצוח - את חיילי שני הצדדים , כל אימת שנקרתה בדרכם ההזדמנות לכך . חרף השתכללותם של אמצעי התחבורה המודרניים במאה ה , 20- מצאו עצמם הצבאות שחנו באזור במאבק מתמיד עם הביצות . בפרוץ מלחמת העולם הראשונה נחתו הבריטים בדרומה של עיראק והתקדמו צפונה . שטחי הביצות הנרחבים תעלו כחודשי החורף את התנועה לנתיבי הנהרות , בעיקר בחידקל , והגייסות , שלא היו מצוידים בכלי שייט מתאימים , התקשו להתקדם , לקבל אספקה או לפנות פצועיהם . קשיי התנועה היו איפוא לאחד מגורמי הכישלון הבריטי הצורב בכות אל-עמארה , שם נפלו רבבת חיילים בשבי התורכים . שבעים שנה מאוחר יותר , החזירה מלחמת עיראק-איראן את האזור לכותרות . האיראנים ביצעו התקפות נרחבות בשטחי הביצות הסמוכים לגבולם , כשהם מקווים לנתק את כביש בצרה-בגדאד , שעבר במרכז הביצות , ולכתר את העיר מצפון . התוקפים נעזרו באלפי סירות ואסדות שטוחות שהשיטו אותם במים הרדודים . הביצות היקשו על פעילות הנגד של העיראקים ומנעו מהם להביא לביטוי את יתרונם בניידות , ברק"מ ובכוח אש קרקעי ואווירי , כיוון שהבוץ והמים היקשו על השריון והרכב הרב שלהם לנוע בחופשיות , וסבך הסוף הפריע לתצפית ולירי של הארטילריה , המטוסים ומסוקי הקרב . התוקפים אמנם נבלמו לבסוף , אך לא לפני ששולם מחיר דמים של אלפי הרוגים עיראקיים . דובריה של בגדאד האשימו אז את שוכני הביצות כי סייעו לתוקפים וניווטו את סירותיהם . אות הקין הזה לא הוסר עוד מהם גם לאחר המלחמה וסדאם חוסין חיפש אחר עילה לבער את השטח הבלתי נשלט הזה . כבר במהלך המלחמה פתחו העיראקים במאמץ הנדסי גדול כדי לשנות את פני השטח . בתחילה הם סללו דרכים אסטרטגיות מבגדאד לאזור הדרום , שעקפו את אזורי הביצות מדרומם . כמו כן סללו בתוך הביצות דרכי רוחב ואורך על גבי סוללות , משני צדדיו של הציר הראשי בגדאד-קורנה-בצרה . כך יכלו יחידות משוריינות ואספקה לנוע ביתר קלות במרחב הגבול הדרומי . לאחר מכן הם הרחיבו את היקף השינויים התשתיתיים : אזורי ביצות בקרבת הגבול מצפון-מזרח לבצרה יובשו , ואילו בשטח המדברי החשוף שממזרח לעיר נחפרה ימת הדגים : אגם מלאכותי גדול , שבוצר כדבעי ושימש כמכשול בלתי עביר לאיראנים . בניית הדרכים ועבודות הניקוז שבוצעו בעטיין גררו בעקבותיהן שינוי אקולוגי של ממש : עד לתחילת שנות ה , 80- יבש כל השליש המזרחי של אזור הביצות ממערב לציר בגדאד-בצרה ולנהר הפרת שזרם לצדו . בעקבות מלחמת המפרץ ותבוסתה של עיראק ב , 1991- סחפה מרידה שיעית חלק ניכר מדרומה של המדינה . בגדאד הצליחה לחזור ולייצב שם את שלטונה ואילו המתקוממים נאלצו לסגת למקלט הבטוח בביצות עמארה והור אל-חמאר . המשטר העיראקי מצא סוף סוף את העילה שחיפש להיפרע משוכני הביצות ותשובתו האסטרטגית היתה אקולוגית : ייבוש השטחים המוצפים . מודיעין מהחלל דרום עיראק היוותה מאז תחילת שנות ה80- שטח צבאי , שהתנועה בו מוגבלת , בוודאי לעתונאים ולזרים . אולם המידע על השינויים התשתיתיים הגיע עד מהרה לידיעת העולם החיצוני : בתחילה לשירותי המודיעין במערב ולאחר מכן גם לקהל הרחב . תשומת הלב שהיפנה המודיעין האמריקאי לעיראק במהלך עיבוד מפה : מירה DVJ

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help