sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

שירותיהבטחון כתעסוקה וקריירה מינויים - תגמול - קריירה - תנאי פרישה אין להעתיק ככתבם וכלשונם מודלים של תגמול מהשירות הציבורי למערכות ו וו פרופ' אברהם פרידמן שירותי הבטחין במדינת ישראל , ככל שאר הארגונים במדינה העם מעוכות ארגוניות פתוחות המושפעות מסביבתן החברתית , כלכלית , ערכית ומוסדית ומשפיעות עליה . החברה הישראלית עברה ועוברת מאז קום המדינה שינוי . תהליך שינוי זה נמצא עתה כשיאו . מרכיביו העיקריים - מעבר מחברה בעלת הדגש קולקטיבי ( פעולה למען הכלל ) לחברה בעלת הדגש אינדיוידואלי " ) מה יצא לי מזה , ( " ? מחברה שיוכית ( החשוב הוא לאיזו קבוצה אתה שייך ) לחברה הישגית ( החשוב הוא מה השנת בחייך בפעולתך , ( מחברה בעלת הדגש על עזרה הדדית לחברה תחרותית . יש המכניס תהליך זה בשם : "אמריקניזציה . " מערכות רבות בחברה הישראלית טרם הסתגלו לשינויים אלה ולכן סובלות משכרים ונתק בינן לבין הציבור הרחב . דוגמא למערכת הנמצאת במשבר כזה ביחסיה עם החברה היא המערכת הצבאית . התארגנות הורי חיילים , ההתקפות על המידע הנמסר למשפחות השכולות , ההתקפות על טיפול הצבא בתאונות מבצעיות ובתאונות אימונים והחריגה מכללי הצנזורה משמשים כדוגמאות לתופעה זו . שירותי הבטחון אינם "שמורת טבע , " לכן לתהליכים אלה השפעה על חיי הארגון ותחושות העובדים בו ועליו להתארגן כדי להתמודד עם שינויים אלה . הרבה אמיתות אשר רבים האמינו שלא ישתנו לעולם , נעלמו כלא היו . מילות הקסם 'בטחון המדינה' איבדו מקיסמן . סוד בטחוני לעתים אינו סודי והקרבת החיים למען המדינה הפכה לסוגיה של שקלול טובת הכלל לעומת טובת הפרט . לתהליך זה השפעה מכרעת על שיטות ניהול משאבי האנוש בכלל המשק ובשירותי הבטחון . משמעויותיה של מערכת התגמול בארגונים רגילים להבדיל מן השירותים החשאיים תפקוד מערכת תגמול בארגונים 'רגילים' הוא כפול : מצד אחד להבטיח היצע מתאים של מועמדים למשרות בארגון , מבחינה כמותית ( מספר המועמדים ) ומבחינה איכותית ( כישוריהם וכשרונותיהם , ( ומהצד השני להבטיח רמת ביצוע נאותה מבחינה כמותית ואיכותית . במערכת הבטחון ככלל ובשירותים החשאיים בפרט קיימת מטרה נוספת והיא יצירת מחוייבות לארגון גם לאחר שהפרט חדל להיות חלק מן הארגון . קיים צורך להבטיח את המשך "שתיקתו" של העובד גם לאחר שעזב את השירות . הדרך להשיג מטרה זו היא באמצעות יצירת מחוייבות "פנימית" לשירות ולארגון לטווח ארוך . מחוייבות כזו צריכה להיות דו סיטרית - מצד העובד ומצד הארגון . במגזר האזרחי הפסקת עבודה של עובד יכולה לגרום למצב של כעס , עלבון או מכסימום הוצאת שם רע - הנזק אינו קריטי . לא כך במערכת הבטחון - האדם יכול לפגוע במערכת . את המשתנה הזה צריך לקחת בחשבון ולכן אין להעתיק ככתבם וכלשונם מודלים של תגמול מהשירות הציבורי למערכות הללו . בהיותי נציב שירות המדינה נקראתי לראש הממשלה מנחם בגין ז"ל , בעניין הוצאתם לפנסיה של אנשי שירות ש"נשרפו" במהלך עבודתם . לפי החוק היה צריך להישלח אליהם ימכתב סיום עבודה' מאת ראש הממשלה שלשונו כך ... : אני מודה לך ... ואני נאלץ בזאת לפטר אותך ... בגין אמר לי , "ידי רועדת , אני לא מפטר אותו , אני מודה לו על עבודתו שנאלץ להפסיקה בגלל שנחשף ... אני לא יכול לכתוב זאת . " ברור שבמקרה כזה הפעלת החוק היבש-השבלוני אינה מתאימה לארגונים החשאיים . התגמולים הניתנים לעובדים מסווגים בד"כ לתגמולים חומריים - כסף ושווה כסף , ולתגמולים לא-חומריים - יחס , כבוד , תחושת אתגר וכוי . ישנן תאוריות הטוענות וטענותיהן קיבלו סיוע מחקרי כי דווקא התגמולים הלא חומריים הם המבטיחים את הביצוע החריג , הגבוה ואילו התגמולים החומריים שומרים על רמת ביצוע מינימלית ובהעדרם גורמים לירידה בתפוקה וכמורל . לגבי גיוס עובדים לתגמולים החומריים בולטות גדולה ולכן הם יעילים . בעבר הגמול העיקרי למשרתים בשירותי הבטחון היה השירות עצמי ; התרומה שאני כפרט נותן למדינה , המשימה , המעמד , הסוד לו אני שותף ... וכן היתה תמורה כספית לפחות כמו ליחברים בממשלה . ' כיום עם התגברות החומרנות , החברה מעריכה את הפרטים לפי הישגיהם הכלכליים - רמת שכרם , הדיור שלהם , רכבם וכוי . ככל שהגמול שאתה מקבל גבוה יותר , סימן שאתה מוצלח יותר . אנחנו אוהבים אנשים עשירים בכסף ופחות "שמים" על עשירים ברוח או בתרומה לחברה , אל האחרונים מתייחסים כד"כ כ"פריירים . " כך נשחק המעמד של עובדי הציבור , היות ושכר הבכירים שבהם קטן בהרבה מתקבולי מקבליהם בסקטור העסקי . יש המסיקים מתגמול נמוך יותר , תרומה נמוכה יותר , או חשיבות קטנה יותר של פעילותם ולא היא . גיוס עובדים לשירותי הבטחון כדי לגייס מועמדים מתאימים צריכה מערכת הבטחון להשקיע , לא רק ביצירת שיטות ורמות תגמול חומרי אלא בעיקר להגדיל את התגמול הלא-חומרי : צריך להשקיע מאמץ אדיר ביחסי ציבור של הארגונים החשאיים במטרה להחזיר עטרה ליושנה . יתכן וניתן להשיג מטרה זו על ידי חשיפת מעשים ופרשיות נעלמות שיעוררו בקרב הציבור הערכה ויחס של כבוד לאנשי שירותי הבטחון ויעלו את המוטיבציה וההזדהות הערכית של העובדים עם השירות . המעלות והחסרונות של מינויים מבחוץ לעומת מינויים פנימיים זוהי בעייה בכלל הארגונים אם בשירות הציבורי , אם בשירותים החשאיים . ארגון יגייס עובדים בכירים מבחוץ רק כאשר אין לו מועמדים מבפנים או כאשר התרבות הארגונית מעדיפה גיוס מבחוץ . לעתים אין אנשים מתאימים בארגון עצמו או שלא כדאי לארגון להשקיע בהכשרתם . הכשרת עובדים אינה תוכנית ביטוח למעסיק . לא בטוח שאלה שעברו את ההכשרה ישארו בארגון . חלקם עשוי לפרוש לאחר שרכשו מיומנויות עבודה . חלקם יכול להתגלות כלא מתאים עוד במהלך הההכשרה או בסיומה . ארגונים מטבעם הם גופים פוליטיים , לא במובן המפלגתי של המילה . הרבה כח נצבר בארגון . הכח מתאפיין במאבקים פנימיים ומופיע על מפת הכח המקומית . כדי להיות בעלי כח אנו מגיעים להסכמים עם כעלי כח אחרים . בצבא נהוג לומר 'תפוס לך סוס ואחוז בזנבו באשר ילך , ' כשאני נמוך ימשכו אותי למעלה , כשאני גבוה יתמכו בי . מינוי של אדם מתוך הארגון גורר עמו מחוייבויות רבות שצבר בעבר . חלק מסמכויותיו ועיסוקיו של המתמנה יהיו כבולים להסדרים מהעבר או משיטות העבודה הנהוגות בארגון . מעלתו של מינוי מבחוץ בכך שאין עליו את המשא הזה , אך חסרונו בהשקעה באיתור מוקדי הכח ובגיוס הכח בארגון - לאן להתחבר ומה לחסל . מי שימונה מבחוץ ולא ישקיע בכך עלול לאבד את מנהיגותו . לא תמיד

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help