sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

פרישה מצה"ל וסיכמתי עם משה דיין שאשאר בתפקיד למשך שלוש שנים בלבד , בדיעבד הן התארכו לחמש . האם אתה יכול להצביע על כישורים מאפיינים הנדרשים לראש שירות ! התניה שאין לה תחליף וכבר הזכרנו כאן : כימיית העבודה בין ראש השירות לקברניט . ראש השירות צריך להיות מנהל טוב . צריכים להיות לו הבנה וחושים פוליטיים חדים והרבה נסיון בשטח . הכישורים הפוליטיים והדיפלומטיים להם נדרש ראש השירות הינם תוצאה של היותם של התפקידים הללו במוקד הבעיה הפוליטית הישראלית ומכאן כמוקד יחסינו במזרח התיכון ובעולם . ראש השירות צריך להיות אדם נבון וזהיר שיודע להימנע מלהיגרר אל תוך מאבקי הכח הפוליטיים שמא יעשו בו שימוש לרעה . ראש השירות ואני לא מכוון לשירות מסויים , מיידע את הקברניט ומצביע על דרכי פעולה כולל המלצות . תפקידו של הקברניט לאשר ביצוע . ראשי השירותים מ ח 1 י י ב י ם בעירנות , כוונתי שלעתים אפילו טוב יעשו אם לא יציגו בפני רה"מ אופציות מיידיות בהתחשב בעובדה שלראש הממשלה אין מספיק פנאי לשקול אותן . לראש השירות אסור להתבטל ברמת האחריות בפני ראש הממשלה . כ"כ אני מצפה מראש שירות שיביע את דעתו המקצועית . אסור לו להתכופף או להיות "אומר הן" ללא התניות ; והיה וראש הממשלה אינו מוכן לשמוע דעה המנוגדת לדעתו , צריך ראש השירות לסיים את תפקידו . במצב של שינויים פרסונליים - חילופי קברניטים או חילופי שלטון במדינה , האם יש מקום להחליף גם את ראשי השירותים ! כשמנחם בגין ז"ל נכנס למשרד ראש הממשלה הוא השאיר על כנם את כל ראשי השירותים , כן השאיר בתפקידו את המזכיר הצבאי ואת הדובר . הוא עשה הבחנה מוחלטת בין דרג פוליטי לדרג פקידותי . בגין נתן קרדיט לאיש המקצוע . עד היום לא קרה שהחליפו ראשי שירותים כשהתחלף שלטון . יכול להיות שזה יקרה בממשלה הנוכחית , בעיקר בגלל שמרבית האנשים המכהנים כיום בממשלה ובתפקידי מינהל בכירים , חסרי רקע ונסיון בתפקידים צבוריים . מי שתופס למשל את המינוי של דני יתוט לראש מוסד כימחטף של הממשלה הקודמת , טועה . ההחלטה על המינוי שלו היתה כשנה לפני הבחירות שהיו צריכות להתקיים ביוני ' 96 איש לא שיער אז שהבחירות יוקדמו בשל נסיבות טרגיות שכפו מציאות חדשה . מכל מקום אין לייחס למינוי זה העדפה פוליטית או הקשרים חמולתיים . גם בתקופתי היו חילופי שלטון . בגין החליף את ובין וויצמן החליף את פרס . במישור יחסי הגומלין האישיים , היתה לי הידברות טובה יותר עם ויצמן והוא גם שכנע אותי להישאר ולהמשיך בתפקידי כראש אמ"ן לאחר המהפך . זכור לי שבפגישה הראשונה של הפורום הבטחוני עם ויצמן כשר בטחון , הוא דיבר על ירוח חדשה , ממשלה חדשה וראייה פוליטית חדשה ... היתה זו הפעם הראשונה והאחרונה שהוא איזכר תפישה פוליטית בפנינו , מאז הכל התנהל תמיר לפי טובת העניין . יש לן הסבר מדוע רק אנשי צבא מאיישים את התפקידים של ראשי שירותים ! יש לכך תשובה ברורה . במדינת ישראל המערכת היחידה הבלתי פוליטית היא מערכת הבטחון . אנשי הצבא אינם חשודים בנגיעה פוליטית . אני הייתי פקוד ומפקד ואני יכול להעיד שמעולם לא התכטאנו באופן פוליטי . כיצד אתה מתייחס לשיתוף הפעולה והתאום בין המנגנונים בשירותי הבטחון ! קהילת המודיעין הישראלית מתאפיינת כשיתוף פעולה ובתאום . אם יש מאבקי כרו או חיכוכים בין השירותים , זו אינה בהכרח תופעה שלילית . תחרות בין הגופים עשוייה להביא לתוצאות שבתנאים אחרים לא היו מושגות . זוהי בעיקר תחרות בריאה במובן המקצועי של המילה , גם אני עושה וגם אתה עושה ונראה מי עושה זאת טוב יותר . אין כאן עניין של פלורליזם אלא אפשרות לקבלת הערכה מיותר מגורם אחד . מה ההבדל ! מי שדוגל בפלורליזם יודע שהרעיון נכון אך במבחן המעשי זה לא עובד , למה ! כי יצרנו דילמה חדשה . ראש אמץ מהווה חלק אחד משלושה גורמים המופקדים על ההערכה , כשראש אמץ היה בלעדי - כל האחריות היתה שלו . משהחליטה " ועדת אגרנט" על פלורליזם אי אפשר יותר להפיל את האשם על ראש אמץ דווקא . אני מעריך שאין הסתרת ידיעות או עיכוב בהפצתן בין השירותים . לו התרחשו אירועים כאלה , זה היה מתגלה ומטופל . כזכות היותנו מדינה קטנה אני מאמין שקיים גם שיתוף פעולה לא פורמלי כין השירותים , בעיני זה לא פחות חשוב ואפילו חיובי . אלוף ( מיל ( שלמה גזית הוא בוגר ביה"ס לפיקוד ומטה בצרפת , Ecole de Guerre בעל תואר מוסמך בהיסטוריה מאוני ת"א ועמית מחקר במרכז לעניינים בינלאומיים באוני הרוארד במרכז וילסון בוושינגטון ובמכון לשלום של ארה"ב בוושינגטון . מאז פרש מצה"ל כראשית 1981 שימש נשיא אוני בן-גוריון , מנכ"ל הסוכנות היהודית וחוקר בכיר בימרכז יפה למחקרים אסטרטגיים / באוניברסיטת ת"א . ניצה צמרת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help