sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

במבצעים . אדם שעבר מסלול כזה , כשיר יותר להחליט החלטות מתאימות ולתת הוראות והנחיות נכונות . כדי להבהיר את דבריו עובר פרי להשוואה עם העולם העסקי , בתחומו הוא פועל כעת כמנכ"ל ונשיא של חברת 'סלקום' והוא מסביו : להבדיל מגופים עסקיים , שבהם מה שקובע הוא הרווח , בארגונים שלנו עוסקים בחיי אדם , ומילת המפתח כאן היא נסיון . יתרה מזאת , בגוף עסקי יכול לפעול בהצלחה מנהל טוב אך חסר נסיון , שיודע להאציל סמכויות על האנשים הנכונים , המקצוענים . שם זה יכול לעבוד , אך לא בארגוני מודיעין . אם כן מהם יתרונות המינוי החיצוני ! אי אפשר להתעלם מהעובדה , שלעיתים יש יתרונות לאנשים מבחוץ . אני מדבר על כאלה שהמערכת הבטחונית לא זרה להם והם בעלי כישורי פיקוד . במקרה כזה , המנהל שבא מבחוץ לא נושא על גבו את "הפוליטיקה הארגונית" ואין לו שום מחוייכות לחברים שהלכו איתו לאורך כל הדרך . יכולת הראייה שלו אובייקטיבית , נקיה ומשוחררת וקל לו יותר לעשות שינויים מבניים או שינויים בכח האדם תוך כדי תהליך הלימוד . בקיצור , יש לו אפשרות נוחה יותר לגלות ליקויים ו"פלונטרים , " שכל ארגון סובל מהם . כאן מסייג מעט פרי את הדבוים ומתנה את סכויי ההצלחה , בנסיבות הבטחוניות בארץ . אם ראש ארגון מודיעין שבא מבחוץ זוכה בתקופה שקטה יחסית , בלי פיגועי טרור ובלי מרגלים הוא יוכל תוך מספר שנים להפוך למנהל טוב ומצליח אולם במדינה כמו שלנו , אין הרבה פסקי זמן שקטים ואנחנו כלשון הקלישאות : מוקפים אויבים ומאוימים ע"י מחבלים חדשות לבקרים , ולכן : בשורה התחתונה , אם יש אפשרות למנות אדם מבפנים זה עדיף , אך לא תמיד ולא בכל מחיר . במה זה תלוי ! המנהל החיצוני חייב להיות איש ראוי , איש מהיר למידה ואדם עם גמישויות . אם הוא ניחן בכל אותן מידות תרומיות , ומולו ניצב אדם שצמח מבפנים בעל נסיון רב , אך אין לו יכולת ניהול וכושר מנהיגות , כמקרה כזה עדיף המינוי החיצוני . האם המינוי של עמי אילון לראש השב"כ תואם את המצב שתיאות ! לדעתי זה מינוי מצויין . עמי אילון הוא אדם מרשים עם יכולות ניהול טובות מאד . הוא בטחוניסט , בעל כושר אנליטי ומה שחשוב , הוא מנהיג שיכול בקלות לסחוף אחריו את האנשים . עמי אילון קיבל את התפקיד בתקופה של שבר קשה בשב"כ לאחר רצח יצחק רבין ז"ל . עד כמה שידוע לי המינוי שלו הרגיע את הארגון ולא פגם ביעילות פעילותו . כשלב זה של הראיון הסכים פרי לספר על נסיונו האישי כמפקד שצמח מבפנים . כזכור , לווה מינויו של פרי לראש השב"כ בקולות צורמים של ביקורת מצד אנשים בשירות שיצאו נגדו . הדיה של ביקורת זו ליוו אותו במהלך כהונתו והביאו להקמת ועדה בראשות אלוף ( מילי ) רפאל ורדי שבדקה את התלונות נגדו . בסופו של דבר מצאה הוועדה "מעידות אתיות" כהגדרתה , אך לא המליצה על צעדים כל שהם . ראש הממשלה דאז יצחק שמיר תמך בהמשך כהונתו וכמוהו עשה יצחק רבין שנתיים אח"כ כאשר rear ורדי עלה שוב לכותרות . בתקופת כהונתן כראש השב"כ נשמעה כלפיך ביקורת לפיה לא "ניקית את האורוות" והשארת בתפקיד אנשים שהיו קשורים בפרשת 'קו . ' 300 כאשר מונתי לראש השב"כ , היו חברים שיעצו לי להיפטר מאנשים מסויימים מיד בהתחלה , כי אחר כך יהיה מאוחר מדי והשירות חייב להשתקם . הרהרתי הרבה בבעיה והשקעתי המון מחשבה ושיקול דעת , כי מדובר פה בחברים לדרך , שהלכו אתך 30 שנה . בסופו של דבר החלטתי בצורה מאוד ברורה שאני לא משליך ולא נפטר מאף אחד ובודאי שלא בתקופה הראשונה . השיקול שלי ברור ; מי שנפגע בעת פעילות מבצעית , באשמתו או באשמת שולחיו , וסיכוייו להשתקם בחוץ אינם גדולים , הארגון שבו הוא משרת חייב לספק לו גיבוי והגנה . מה גם , שמדובר כאן באנשים שתרמו תרומה אדירה לארגון ולמדינה . שיקולים מהסוג הזה לא נוגעים כלל לממונה שבא מבחוץ . היתה גם ביקורת אישית מצד חברים מסויימים ! זאת מערכת סבוכה , מערכת אנושית , שלכל אחד בה שאיפות וציפיות , שחלקן מתממש ורובן לא . רק באוטופיה יריעו מאה אחוז של האנשים למינוי ויתמכו בו לאורך כל הדרך . מטבע הדברים תמיד ימצאו כאלה שיבקרו ויתנכלו וצריך לחיות עם זה . נכון , על הדרך שבחרתי ללכת בה , שילמתי מחיר אישי כבד , אבל אני לא מצטער היו נסיונות להכפיש את שמי , פורסמו קטעים של רכילות זולה והדברים ידועים . ניכר בו בפרי שהנושא כאוב , או חוף האכזבה מאותם "חברים לדון , " הוא נשמע מפוייס ושלם עם הדון בה הלן . בצווה תמציתית הוא מבהיו את ה"אני מאמין" שלו : " בין המחיו האישי , לבין החסד שצוין לנהוג לפיו , חייב להיות איזון - כן נהגתי , ומי שלא פועל כך הוא אדם קטן - אדם כזה לא יכול להנהיג את האוגון ולהביאו להישגים " ! האם מפקדים בומות פיקוד גבוהות בצה"ל כשירים לשמש כואשי שיוותי מודיעין ! העניין הפך לנורמה מקובלת שאלופים בצה"ל , אשר סומנו לתפקידי קידום , הוצנחו למוסד כראשים . בכמה מקרים זה היה אפילו מוצלח . יש הבדל בין שני הגופים ולו רק בגלל העובדה שחלק מהעבודה של המוסד היא של משרד חוץ חשאי , לכן כשם שכל פוליטיקאי מוכשר יכול להיות שר החוץ , כך גם כל אלוף מוצלח יכול להיות שר חוץ חשאי . השב"כ , לעומת זאת פועל כארגון מסכל בארץ האם , דבר המחייב לעתים יותר קרובות הכרות אינטימית עם הנושא ונסיון מעשי רב יותר מאשר בחלק מתחומי הפעילות של המוסד . אם במוסד אפשר לגשר על פער הידע והנסיון בחלק מהתחומים , בשב"כ הדבר בלתי אפשרי . האם עלולים מינויים חיצוניים , לפגוע במסלול הקידום של הדרגים הגבוהים , ולגרום בכך להפלטות החוצה של כוחות מקצועיים ! זה נכון שמינוי מבחוץ יכול לגרום בעיות מורליות לאנשים שראו את עצמם מועמדים לתפקיד הראש , הכינו עצמם לכך ויתכן שאפילו הבטיחו להם הבטחות כאלה . ההצנחה מבחוץ עלולה כמובן להביא אותם לשלב של הסקת מסקנות . לדעתי אין מקרים רבים של הפלטות החוצה . כבר כיום קיימים נהלים שקבע אלוף ( מילי ) רפאל ורדי לגבי מינוי הראש בשב"כ , אורך הקדנציה שלו ולגבי האופן בו ממנים הראשים את ראשי האגפים , כך שהבעיה כמעט ולא קיימת . האם יתכן תהלין של הדדיות במינויים בין צה"ל לשירותי המודיעין ! אס הכוונה היא שראש שירות מודיעין יתמנה לרמטכ"ל או לראש אמ"ן , זה לא נראה מעשי . הצבא הוא גוף

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help