sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

אפשרויות תאורטיות נוספות לתפקיד זה או לתפקיד ראש השב"כ : יעם אדם ששירת במשרד רה"מ או כמשרד החוץ והוא כעל הבנה מדינית ובטחונית ראויה - יכול להיות מועמד מתאים , " והוא מוסיף , " מתקיימת סיטואציה של תחרות לגיטימית בין מועמד מבפנים לבין מועמד מבחוץ . החשוב מכל - מיהו האדם ? עליו להתאים לתפקיד , להיות בעל נסיון מקצועי ובעל היכרות את המערכת והסובב אותה . מכאן שאני מעדיף מינוי של אדם מתאים מתוך המערכת , מה גם שלמינוי פנימי יש אלמנטים פסיכולוגים המשפיעים לחיוב על העובדים בארגון , ולמינוי חיצוני יכולות להיות השלכות שליליות" . האם הושפעו מינויים לראשי שירותים במדינת ישראל מפוליטיקה או מחילופי שילטון ? העבר מצביע על השפעות פוליטיות אם כי יש גם דוגמאות הפוכות במקומותינו . אי אפשר להתעלם מההיסטוריה של מדינת ישראל כאשר בראש כל המערכות החשובות במדינה שרתו אנשים שצמחו מתוך מיקשה פוליטית אחת שראשיתה בפלמ"ח והמשכה כמפא"י ובאחדות העבודה . המעשה האמיץ שעשה איסר הראל כאשר גייס את יצחק שמיר ואנשי מחתרת נוספים , היה מעשה אמיץ וחריג כאחד , אך גם הם לא גוייסו לצמרת . איסר הניח לשיקולים אידאולוגיים ולמחנאות פוליטית . הבסיס לגיוסם היה יכולתם המקצועית והבטחת נאמנותם . בעברי שירתתי בש"י ופעלתי נגד האצ"ל , למרות שמנחם בגין ז"ל ידע על כך הוא מינה אותי לראש המוסד , זה לא הפריע לו . לו היה מתברר שאין ביננו כימיית עבודה הייתי פורש ללא היסוס וכך אני מצפה מאחרים לנהוג . אני נאמן לתחושה שעבודת השירותים צריכה להיות חפה לחלוטין מפוליטיקה וכי מי שעומד בראשם מחוייב בנאמנות לקברניט ללא קשר לקו פוליטי . מה דעתך על דרכי שיתוף הפעולה והתאום בין שירותי הבטחון ? אני לא בטוח שניתן לחזות מראש יכולות לעבודה כשיתוף ובתאום של ראשי שירותים כמו שלא ניתן לחזות מראש "מלחמת גנרלים . " כל שירות צריך לעבוד בתחומו , קיימות לכך הגדרות אך קווי התפר גסים ובמקרים מסויימים אינם ברורים די הצורך . אני מניח שזהו מקור לויכוחים ולדעות שונות אותם יש ללבן ולפתור כעבודה משותפת של השירותים , שהרי משאבי קהילת המודיעין מוגבלים ואינם אין-סופיים , כוונתי שצריך לוודא שאין פערים ושאין כפילויות בהקצאת משאבים . לעתים עשוי לעלות הצורך בטיפול בבעיה בין-שירותית , זאת יעשה הקברניט או מישהו מטעמו . אווירת שת"ף חשובה מאוד כלפי הדרג המדיני וכלפי הכפופים בארגונים השונים , אין זה אומר שמחוייבת אחידות בדעות או בהערכות . על כל אחד מהשירותים להציג את הערכת המצב הנכונה לתחומו , זהו פלורליזם חיובי ונכון בעיני . האם הכפיפויות של ראשי השירותים נכין להיום , תואמות את השקפתך ! מטבע הדברים שאמ"ן כגוף צבאי כפוף לרמטכ"ל ולשר הבטחון , טוב שהמוסד והשב"כ יוסיפו להיות כפופים לרה"מ . יש הטוענים לצורך למנות יועץ לענייני מודיעין לרה"מ , בעיקר בגלל מחסור בזמן לעסוק בנושאים אלו מצד רה"מ . לדעתי זוהי הנחת עבודה שגוייה , כך תוסר האחריות מהדרג המדיני הבכיר . מדובר בנושאים הרי גורל ברמה הלאומית והבינלאומית ובחיי אדם , ההחלטות חייבות לצאת מרה"מ ולא מפקיד מטעמו . מהו משן זמן השירות האידאלי לראש שירות ! אני שירתתי שש וחצי שנים בסה"כ בראש המוסד . פרשתי למרות שיכולתי להמשיך במלא המרץ . בתום השנה החמישית ביקשתי להאריך את כהונתי בשנה נוספת , אח"כ ביקשו ממני שמיר ופרס להישאר עוד . בדיעבד לא הייתי צריך להסכים לכך . לדעתי אדם ממצה את עצמו אחרי תקופה מסויימת , אך קשה לי להצביע על משך התקופה האידאלי . האלוף ( מיל ( רפאל ורדי עסק בסוגייה זו כשמונה ע"י רה"מ יצחק יבין ז"ל לבדוק את תיפקוד השירותים . מהם הפרמטרים להצלחה של ראש שירות ! מהות העבודה של ראש שירות הינה בבניית נדבך על נדבך , כלומר , הצלחתך תבוא למבחן אמת אם השכלת והוספת עוד נדבך על גבי הנדבכים שהניחו קודמיך בתפקיד והשארת בסיס להישענות לאלה הבאים אחריך . אין כאן עניין של מהפכות אלא של קידום ובנייה , ועוד דבר , כשביל להצליח צריך גם קצת מזל . שירותו הצבאי של נחום אדמוני החל בהגנה ובש"י , במלחמת השחרור נלחם בירושלים ובסיומה יצא ללמוד בארה"ב . הוא בעל תואר מוסמך ביחסים בינלאומיים בתורת המדינה מטעם אוני ברקלי . בשנת 1954 התגייס למוסד . אדמוני התמנה לראש המוסד בשנת . 1982 בתפקיד זה כיהן עד שנת . 1989 לאחר פרישתו מהמוסד התמנה למנכ"ל מקורות ובשנים האחרונות הוא עוסק במגזר העסקי הפרטי . ניצה צמרת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help