sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

" אין חסרון משמעות' בור"ש של אנשי צבא" " בעייתם הע יקרית של אנשי המודיעין היא הערכת מצב בתנאים של אי ודאות , בעולם המודרני אמורים אנשי המודיעין להציג לקברניט 'מה יכול להיות' ולא 'מה יהיה " / ראיון עם משה ארנס משה ארנס , שר בטחון ושר חוץ , חבר כנסת ויו"ר ועדת חוץ ובטחון בעבר , אינו סבור שראש שירות מודיעין חייב להיות מתון שורות הארגון או אפילו איש מודיעין בהכשרתו . בהדגישו שאינו אובייקטיבי , ציין מר ארנס שאינו יכול לתאר לעצמו מפעל לייצור מטוסים שאינו מנוהל על ידי מהנדס אווירונאוטיקה אבל סביר שהמוסד או השב"כ ינוהלו ע '' י אנשי צבא בכירים , אפילו שעיקר הכשרתם אינה מודיעין , אלא נסיון מצטבר בתחום המבצעי והיותם צרכני מודיעין . ההשוואה הבלתי נמנעת בשיחה עם ארנס , בין מודיעין להנדסה ובמיוחד בניית מטוסים , מסייעת להבנת זווית הראייה של מי שמינה בפועל רמטכ"ל וראש אמ"ן והיה שותף בכיר להכרעות משן תקופה ארוכה " . הנדסה היא מקצוע מוגדר , מודיעין לעומתו הוא מקצוע פחות מוגדר ויותר קשה לנסח מבחנים חד-משמעיים להגדרתו . " השר לשעבר מבחין ב"לקונה" עיקרית בהכשרת אנשי המודיעין והיא הכרת המורח התיכון , ידיעת השפה הערבית , התרבות והאיסלאם . תחום זה חשוב לא רק לאנשי מודיעין אלא לכל קצין בכיר בצבא , אפילו הוא מפקד אוגדה שאינו מיועד בהמשך דרכו להשתלב באמ"ן . מעניין לציין תחום השכלה נוסף שחשוב לאנשי המוסד ואמץ לרכשו - הכלכלה . לדעתו השפעתה על המהלכים הינה משמעותית ביותר בעולם המודרני שבו אנשי המודיעין אמורים להציג לקברניט "מה יכול להיות" ולא "מה יהיה . " אם זו ההגדרה של משימת המודיעין , הרי שיש להוסיף עוד מקצוע להכשרת אנשי המודיעין והוא תורת המשחקים וההסתברות שאמורה לסייע להם להתמודד עם בעייתם העיקרית - הערכת מצב בתנאי אי-ודאות . השורה התחתונה מדברי השר לשעבר היא שהמודיעין אינו מקצוע " מובנה" ( STRUCTURED ) בהשוואה למקצוע ההנדסה למשל שההתמחות בו דורשת יותר זמן ותוכנית לימודית מוגדרת וברורה . לאחרונה נוצר מצב ששלושת ראשי השירותים הם אלופים ובמוסד ובשב"נ מדובר במינויים חיצוניים , מה דעתן על מצב זה ! העקרון מבחינתי הוא שאם יש שני מועמדים שווים ברמתם , אחד פנימי ואחד חיצוני - עדיף המועמד מתוך הארגון . אולם אין קביעה אוניברסלית וההחלטה צריכה להיות לגופו של עניין . במוסד יש מסורת של " ראשים " משני הסוגים וכשב"כ המינוי האחרון הוא תוצאה של מצב מיוחד שאינו מצביע על מגמה למנות גם בעתיד מפקדים מחיל הים . קיימת גם מחוייבות לאלופים ולרמטכ"לים למציאת מקום עבודה , אף שאין זה שיקול מרכזי . באמ"ן ! במינוי ראש אמץ מתקיים שיקול נוסף והוא מסלול קידומו של המועמד . כד"כ ראשות אמץ היא "בדרך" לרמטכ"לות ולכן עדיף למנות קצינים שאינם מתוך החיל שעבורם יהיה זה תפקיד אחרון . אלה היו שיקולים שלקחתי בחשבון במינוי שאני מיניתי . ור"ש של אנשי צבא ? אין בכך חסרון משמעותי שהרי איננו חושבים במושגים של קונספירציה או סולידריות של . BOYS 0 LD-n מדובר אחרי הכל באנשים שלהם ותק וניסיון רב שמחפים על פער כלשהו בעיסוק במודיעין . היותם צרכני מודיעין במשך שנים רבות מכשיר אותם , נין השאר , לתפקידם . מדוע לדעתך איו תנועה בכיוון ההפוך - מהמוסד והשב"כ לאמיץ ! הצבא הוא מסגרת הררכית , סגורה וממושמעת שאינה סובלת כניסה מהצד ומלמעלה . יש בצבא הקפדה על אחדות והיות ואמץ אינו חלק נפרד ממנו הוא אינו יכול לקלוט אנשים מארגונים מקבילים . המצב עשוי להשתנות אם חלקים באמ"ן " יאוזרחו" ולא יהיו במדים , אף שעדיף המצב הנוכחי שבו אמץ הוא חלק מצה"ל . האם יש מקים לשנות את החוק הקיים לפיו ראש הממשלה הוא הממנה היחיד של שניים מראשי השירותים ! לאחר שינוי שיטת בחירת ראש הממשלה קשה לראות אלטרנטיבה למינוי ראשי השירותים ע"י ראש הממשלה , ומעשית לא נתקלתי בקושי כלשהו בגלל כך בעבר . יתר על כן , המצב החדש החליש את הכנסת ולכן איני ממליץ על מעורבותה דוגמת השימועים הנערכים בקונגרס בארה"ב . יש להגביל ^ בזמן את תקופת כהונתס של ראשי השירותים ימה יכולה להיות סיבה להחלפת ראשי שירות ! האם החלפת שלטון היא סיבה ! מצד אחד עדיף להגביל משך הכהונה בעיקר בגלל הצורך לרענון ומניעת ריכוז ועוצמה . מצד שני חשוב מאוד אמון רה"מ בראש השירות ורצונו בהמשך כהונתו . נראה לי שחמש שנים זו תקופה מספקת שכן הנושא העיקרי הוא רענון המערכת ומניעת הסתיידות עורקים . אין מקום להחלפת ראשי שירותים עם התחלפות השלטון אולם , רה"מ אינו חייב לעבוד עם מי שאינו סומך עליו . במקרה כזה אורך הקדנציה אינו סיבה להגביל את סמכות רה"מ להחליף ראש שירות . ? מר ארנס סבור שאין מקום לחשוף את זהות ראשי השירותים שכן החסיון מסייע לשמור על סודיות הפעילות של הארגונים . למרות החשיפה הרבה הקיימת היום אין השר לשעבר רואה צורך בהקמת דוברות רשמית לשירותי המודיעין שכן נסיון העבר מוכיח שלא היה נזק במניעת החשיפה למעט פגיעה מסויימת בזכות הציבור לדעת . ומי לדעת השר לשעבר אמור להגן על חברי הארגון אם הם נפגעים ע"י התקשורת ! הממונה האזרחי על הארגון , ובתנאי כמובן שמתקיים האמון ההדדי בינו לבין ראשי הארגון . גדי זוהר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help