sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

קיים פיתוי רב , הן אצל הקברניטים , ולעתים בקהילות עצמן להשתמש בכושר זה למבצעים של ממש . מהשימוש הזה תמיד יוצא המודיעין ניזוק , ופרשות למיניהן יעידו . מינויים של ראשי שירותים בעייתי היה , הינו ויהיה מכמה סיבות . הראשונה - הממנים , שחייבים אנשים הזוכים לאמונם המוחלט , אנשים כאלה אינם בהכרח בתוך השירותים עצמם . הם יכולים להיות ממקומות אחרים על בסיס היכרות אינטימית ארוכת שנים ומבחנים משותפים . אנשי השירותים הצומחים מבפנים , משום אופיים המסוגר של הארגונים בהם צמחו , אינם זוכים תמיד לאותו סוג היכרות העושה אותם מועמדים מועדפים . סיבה נוספת לבעייתיות היא ששליטה והצלחה בתפעול מערכות כה מורכבות ומסובכות מתאים יותר למי שצמח מבפנים ומכיר את העשייה המתמשכת , איש כזה זוכה לאמון האנשים בארגון ומבטיח כניסה חלקה וחסרת זעזועים . לצד יתרון יחסי זה , מי שצמח מבפנים סובל לעיתים מחוסר היכרות וידיעה עמוקה של צרכי הצרכנים ובעיותיהם . והלא , בסופו של דבר , צרכים אלו הם המכתיבים את פעילותן של קהילות המודיעין . מכאן , שכל מינוי , מוצלח ככל שיהיה , יסבול תמיד ממגבלה כלשהי . הרחבת מספר המועמדים המתאימים להגיע אל פסגת השירותים החשאיים , אפשרית , ואף מתבצעת , גם אם לא תמיד בצורה מודעת ומתוכננת . ניתן להציע דרך שתביא להגדלת מספר מועמדים להם מספר המגבלות הקטן ביותר . יש לסמן מראש , ובגיל צעיר ככל האפשר , אנשים שאם יתמידו נראה שיגיעו רחוק ככל האפשר . לאנשים אלה , יש לבנות מסלול שירות שיעביר אותם לא רק בין שירות לשירות , אלא גם במעורבות הצרכנים . לדוגמא , איש חיל המודיעין , שבעברו שירות כמג"ד טנקים מילא שליחות במוסד ושימש בתפקיד של איש שטח בשב"כ - יגדל להיות איש מתאים בבוא היום להתמודד על תפקיד ראש שירות . כך גם לגבי אנשי השירותים האחרים . בבוא היום לדון בהחלפתו של ראש צוות תמיד יהיו לחצים בעד ולחצים נגד . גם לנסיבות החילופין יש משקל רב . אין דומה החלפתו של מי שסיים תפקידו כדרך הטבע , להחלפתו של מי שהחליק על קליפת בננה , וכידוע , תפקידים אלו מועדים לפורענות . הדרך בה ייבנה מספר גדול יחסית של מועמדים לכל תפקיד כזה , תמנע מינויים של אין ברירה , תבטיח המשך פעולה חלקה ותתן לאנשים במערכת אופק לקידום ולא תחושה של מבוי סתום . מרכיב נוסף המשתרבב לדיון בשאלה האם יכולים אנשים מבחוץ להשתלב בשירותים החשאיים ואף לקבל בהם תפקידי ניהול בכירים - האם העיסוק בתחום הוא מקצוע ! הגדרת התחום כמקצוע היא חלק מתחושת ה"עם לבדד ישכון" הצומחת לעתים ברבדים שונים בקהילת המודיעין . מקצוע מסויים , יכול בהחלט להיות חלק ממרכיבי יכולתו של המשרת במערכות אלה . אך מה שעושה אותו לאדם מועיל שם , הוא היישום הנכון של אותו מקצוע לדרישות תפקידו הספציפי וראייתו הכוללת את כל היקף התחום בו עוסקת המערכת בה הוא פועל . ככל שעולים בסולם אל רמות הפיקוד והניהול , קטן משקלו של המקצוע הספציפי ועולה משקלן של תכונות אחרות . כשם שפקיד קבלה צעיר ומוכשר בבית מלון יכול לטפס לתפקיד מנהל הרשת כולה , או ראש מוסד פורש יכול לנהל בהצלחה קופת חולים - יכול לוחם בגולני להגיע לתפקיד ראש אמץ , ומפקד חיל הים להיות ראש השב"כ . ראוי לייחד עוד מספר מילים לשאלת כפיפותם של השירותים השונים מהם מורכבת קהילת המודיעין . בישראל נמצא אגף המודיעין בתחום סמכותו של שר הבטחון , המוסד והשב"כ נמצאים בתחום סמכותו של רה"מ וגופים קטנים נוספים נמצאים בתחומי השר לבטחון פנים ושר החוץ . סעיף המודיעין בהערכת המצב הלאומית נמצא באחריות אגף המודיעין בצה"ל , שאליו מתנקז כל המידע הנאסף בגורמים האחרים . לכאורה , כדי להשיג שליטה , יעילות , פיקוח ותיאום מירבי , היה ראוי לרכז את כל גופי המודיעין כתחום אחריותו של שר אחד . אך שתי סכנות אורבות מפתחו של פתרון כזה : האחת היא הכח האצור במידע , כשהוא מרוכז ביד אחת כוחו כה רב , עד שביכולתו לנטרל לחלוטין את כושר פעולתם של גופים אחרים , למנוע או לספק מידע על פי שיקוליו ולהשתמש בו למאבקי כוח שאינם בהכרח מעמידים את העניין הכללי בראש . והשנייה , הנובעת מן הראשונה וקשורה בה היא יצירת זווית ראייה אחת , היוצרת תמונה חד מימדית המונעת ויכוח והעלאת אפשרויות נוספות , וכידוע המציאות היא רבת פנים - ליצירתה עשויים ( עלולים ) להוביל תהליכים וגורמים רבים . אותה "קונספציה" הנוצרת , בין השאר , ממשקלו המכריע של גורם אחד במערכת המודיעינית , כבר הביאה עלינו את אי ההבנה העמוקה של מציאות שניצבה בפנינו ערב 'מלחמת יום כיפור' ואת מה שבא בעקבותיה . הפתרון , שהצביעה עליו "ועדת אגרנט : " הקמתה של מועצה לבטחון לאומי , שתפקידה לגרום להבאה לידי ביטוי של דעות כל גופי ההערכה , סיוע בגיבוש והטלת הצי"ח עליהם , וכן תאום בין הדרגים הממונים השונים לבין גורמי הקהילה למיניהם - לא בוצע עד היום . גם ניסיונו של רה"מ הנוכחי להקמתה מיד עם עלייתו לשלטון - לא צלח . רתיעתם של ראשי השלטון מיצירת גוף חזק היכול לחצוץ בינם לבין השירותים החשאיים , חזקה יותר מהצורך האמיתי שבהקמתו . מצב זה מדגיש עוד יותר את החשיבות שיש לעומדים בראש מרכיבי הקהילה ולקשר המתקיים בינם לממונים עליהם ולעמיתיהם .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help