sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אודות השיקום - גדי זוהו מדבר ? האם מי שמגייס ומפעיל סוכנים נדרש לטפל גם בשיקומם ? ? האם שיקום הוא כישלון , קרי סיים עבודת הסוכן ? ? האם שיקום הוא חלק מהפעלת הסוכן ? ? האם תהליך של בניית כלים ואמצעים לשיקום לצד פיתוח "תורת שיקום סוכנים" - הוכיח את עצמו ? ? שיקום טוב - יש דבר כזה ? עד הקמתה של "מינהלת השיקום , " לקראת 'הסכם אוסלו' היה שיקום הסוכנים ומשתפי הפעולה בידי אגף השיקום של משרד הביטחון . שיקום חיילי צה " ל , אלמנות ויתומים או הורים שכולים לצד שיקום סוכנים ומשתפי פעולה התנהל באופן לא טבעי , לפיכך החלו להתפתח ביחידות המפעילות סוכנים ומשתפי פעולה - יחידות שיקום - שפעלו תחת יחידות האם . אט אט התפתחה ונבנתה תורת שיקום ייחודית באורינטציה של שיקום סוכנים , היחידות הסתייעו במשרד הבטחון ובמקורות מימון ממשלתיים . הקמת 'מינהלת השיקום' מאפשרת ליחידות להמשיך לפעול להשגת שיקום אופטימלי תחת גורם מרכזי שתפקידו לסייע להן . " אנחנו חייבים להיות בתמונה לאורך כל הדרך " אומר גדי זוהר ששימש עד לאחרונה בתפקיד ראש המינהל האזרחי באיו " ש ובתוקף תפקידו היה מעורב בשיקום משת " פים בשטחים . "עם הגיוס אתה מתחייב לסוכן ברמה המוסרית-ערכית שאתה כמפעיל אחראי , הן לתמורה שיקבל והן לבטחונו במקרה של סכנה או סיום העבודה שלו מסיבות כלשהן . הדילמה של המפעיל , " מסביר גדי " , מצביעה על שיקום במונחים של 'כישלון , ' קרי : סיום עבודה , שהרי המפעיל אינו מעוניין לטפל בשיקום , אבל אין אפשרות להתחמק מכך . תהליך הגיוס וההפעלה של הסוכן כולל גם שיקום . אם קווה משהו - אנחנו שם ואם יהיה בנו צורך אח"כ - נהיה שם . לא ייתכן שמופעל יהפוך בבחינת 'ציוד מתכלה . ' לכל סוכן צרכים משלו ואם המצב מחייב שיקום - נדרשת תוכנית שיקום אישית שכן , אין שיקום אחד דומה לשני . " - האם קיימת הבחנה בשיקום בין סוכנים למשתפי פעולה ? אני מתייחס לשלושה סוגים של משוקמים פוטנציאליים : * סוכן בודד שעובד בארץ יעד ומסיבות שונות הוא , משפחתו ושאריו נזקקים לשיקום . * סוכן הפועל בשטח כבוש . * משתף פעולה , למשל בשטח כבוש שהינו חשוף ככזה בשטח . - מהי סביבת שיקום אופטימלית ? השאיפה הנה כמובן לשיקום אופטימלי וקיימות סביבות שונות של שיקום : האחת - 'הסביבה הטבעית' של הסוכן , הסביבה בה הוא נמצא . שם הוא עשוי לקבל שיקום בזהות הטבעית שלו או בזהות אחרת , להישאר לגור במקומו או לעבור לישוב אחר . השנייה - שיקום במדינה המפעילה - יכול להתקיים ב'סביבה טבעית מובהקת , ' למשל אם הסוכן ערבי מוסלמי הוא יעבור לגור בכפר ערבי או בשכונה בה מתגוררים ערבים , כמו כן יכול השיקום להתקיים ב'סביבה ישראלית מובהקת ' ולראייה סוכנים שהתגיירו ונתפר עבורם סיפור תולדות חיים חדש , או כאלה ששוקמו בסביבה ישראלית-יהודית , לפי בחירה - למרות הקושי המתלווה לקליטה בחברה חדשה ובתרבות שונה . השלישית - שיקום בארץ זרה . במספר מקרים בעלי ערך ייחודי נעשה שיקום בארץ זרה . שיקום כזה מחייב שינוי זהות ולעתים הסכמה של המדינה הקולטת . - מה צריך המשוקם כדי להצליח ? השיקום אינו מילת קסם הפועלת על פי כללים אוניברסליים לאדם או למשפחתו . צריכה להיעשות הכנה פסיכולוגית של המשוקם ובני ביתו . יש לבדוק את צרכי המשוקם ומשפחתו ולהתאים להם תוכנית שיקום הכוללת ' תנאים בסיסיים' ביניהם : מגורים מכובדים , תעסוקה , חינוך מתאים לילדים והסכמה של בני הבית ובעיקר בן / בת הזוג לסוג השיקום . בזמנו שוקמו שני ראשי ערים מיהודה ושומרון - שניהם קיבלו את אותם התנאים - משפחה אחת היתה מרוצה , האשה והילדים נקלטו בסביבה החדשה ואילו במשפחה השנייה לא נקלטה האשה והתהוו קשיים . מצאנו שהתעסוקה מהווה גורם משמעותי בשיקום האדם ולכן אפילו הכרחנו אנשים לצאת לעבודה . ואילו בחינוך הילדים בבתי הספר גילינו שבכפרים הערביים שבשטח מדינת ישראל אין קבלה אוהדת לילדי המשת " פים ונוצר מתח . - תהליך השיקום כולל עקירה , ניתוק או הגירה , דומה בעיני לקליטת עלייה ... " נכון , בהקבלה לקליטת עלייה אפשר להתייחס למספר אופנים , שיקום קצר - נותנים פתרון דיור , משכורת סבירה או תשלום חד פעמי ושולחים את המשוקם לדרכו החדשה , לעומת שיקום מתמשך שבו דואגים לו ומלווים אותו , יש למשוקם כתובת לפנות והקשר מתמשך . קיים גם שיקום קולט במנגנון המפעיל - קליטת המשוקם במנגנון - להמשך עבודה במגבלות של הנסיבות החדשות שנוצרו . כמובן שבין הדרכים הללו קיימת התלבטות . המפעיל מעוניין לשלוח את המשוקם לדרכו החדשה ולדלג על הקשר המתמשך , בפועל המציאות הוכיחה שהמשוקם ימשיך לחפש את הגורם המפעיל ... הנטייה לחשוב ששיקום בארץ זרה קל יותר ( אם כי יקר יותר ) אינו נכון - תמיד קיים החשש מפני תהפוכות בנאמנות המשוקם היות ואין עליו בקרה ומעקב . בעבר הוקמו שני כפרים לקליטת משת"פים , דהניה בעזה ופאחמה ביו " ש . הקמת הכפרים הצריכה השקעה וטיפול ייחודי , היתה זו חברה סגורה שתלותה בשלטון הישראלי היתה מוחלטת ואפשר לומר שהנסיון לא עלה יפה , לעומת זאת יפתיעו אולי סיפורי השיקום שעלו יפה בקרב המתנחלים באיו"ש . - הזכות קשיים ברמת המעבר והניתוק מהסביבה הטבעית . איך בכל זאת ניתן להקל על משתף הפעולה עם סיום "עבודתו ? " ציינתי את נושא התעסוקה בכל מחיר . נניח שהמשת " פ היה רופא , כמפעיל אני צריך לתמוך בו מקצועית - שישאר רופא . צריך להבין שכמשת '' פ האיש קיבל הגנה , היו לו מעמד קשרים עם השלטונות , אנשים שידעו על טיב "עבודתו " חששו ממנו או נעזרו בו , היתה לו תעסוקה רווית מתח תחת סיכון ונגד קבוצת הזהות שלו - אין להתעלם מכך שהחברה רואה בכך בגידה . פתאום הכל מסתיים , הירידה במעמד החברתי גוררת ציפיה גבוהה לתמורה מאת המפעיל , לעתים נוצר משבר צפיות גבוה אצל המשת " פ . - מ » עוסק בשיקום בפועל ? האחריות הכוללת הנה כאמור על הגורם המפעיל , את ביצוע השיקום אנו מניחים לגורמים מקצועיים שדוברים את שפת המשוקם והיכולים לסייע לו נפשית וכן מסוגלים להפנותו להסבה מקצועית וללוות הסבה כזאת . השילוב הקיים היום בין 'מינהלת השיקום' המרכזית עם היחידות המפעילות הוא להערכתי השילוב הנכון . היקף השיקום הנדרש היום מקהילת המודיעין הוא חסר תקדים ולכן יש לברך על הקמתה של "מינהלת השיקום" ופעילותה . רשימה שנייה בסדרה ניצה צמרת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help