sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הצורה הספרותית של ספר איוב ספר איוב הוא היצירה הספרותית הגדולה , המורכבת והשלמה ביותר מבין ספרי המקרא הפיוטיים רבי ההיקף . בהבדל מספרים אחרים כמו תהלים , משלי או ספרי הנביאים הגדולים , שהם אסופות של יחידות ספרותיות קטנות שנערכו לקובץ אחד , ספר איוב מתחילתו ועד סופו הוא יצירה אחדותית של מחבר אחד , עם תכלית אחת : לברר את בעיית הצדיק הסובל בפרט ואת משמעות הסבל האנושי בכלל על כל היבטיה . לשם כך יצר המחבר יצירה פיוטית כבירה , עשירה בלשונה , בסגנונה ובדי מוייה הספרותיים , יצירה שהיא מיוחדת מסוגה . ( sui generis ) בעבר נעשו ניסיונות רבים לשייך את ספר איוב לאחת הסוגות הספרותיות האחרות המצויות במקרא או בספרויות המזרח הקדום . יש שראו בה תיאור דרמטי של ריב משפטי בין שני מתדיינים : איוב נגד אלוהים ; הרעים ממלאים על פי תפיסה זו תפקיד של סנגורים שקיבלו על עצמם להגן על צדקת האל , ואליהוא מערער על ניצחונו של איוב על רעיו במשפט , ובסופו של דבר נאומי ה ' , ה " נאשם " במשפט , גורמים לאיוב לבטל את תביעותיו נגדו . אחרים ביקשו לראות בספר איוב ביסודו "קינת פרט " גדולה בעלת צביון דרמטי . לדעתם תפקיד הרעים בדרמה זו היה מלכתחילה לנחם את איוב , אלא שהם גלשו לפסים של ויכוח , וגם נאומי ה ' נחשבים לפי דעה זו לוויכוחים . עיון מעמיק בספר מגלה כי משוקעים בו פסוקים ופסקאות השאו לים מסוגות ספרותיות שונות . אולם המחבר היטיב למזג אותם ליצירה ספרותית אחת , והוא משתמש בטוגות השונות למטרותיו המיוחדות . הסוגות השונות כולן משועבדות כאן לתכלית אחת , והתוצאה היא יצירה בסוגה בלתי מוגדרת . ? מבחינת הצורה ספרותית הספר מורכב משני חלקים : מסגרת סיפורית , היצוקה בתבנית של פרוזה נשגבה ( א-ב ; מב , ז-יז , ( ובתוכה משובץ ויכוח חכמתי רחב היקף ורב משתתפים , ויכוח העוסק בבעיית הגמול והצדק האלוהי . הוויכוח החכמתי הגדול מורכב מנאומי ויכוח ארוכים , הנתונים במסגרת נוסחאית , ומצטיינים במבנה אמנותי המעיד על התפתחות גבוהה של אמנות הדיבור והרטוריקה בישראל . רוב הנאומים כוללים שלושה חלקים : ו . פתיחה , שבה הדובר פונה אל הצד האחר בוויכוח , אם בדברי התנצלות מנומסים ואם בדברי פולמוס והתקפה ( השווה ד , ב ; ו , ב-ד ; ח , ב ; יא , ב-ג ; טו , ב-ג ; טו , ב-ג ; יח , כא , א ועוד . 2 ;( עיקרו של הנאום , שבו הדובר מפתח רעיון אחד או יותר , באופן הגיוני ועקבי ; . 3 חתימה , שבה הדובר מסכם את נאומו ( ה , כז ; יח , כא ; כ , כט ; כד , כה . ( המחזור העיקרי של הויכוחים מתנהל בין איוב לשלושת רעיו ( ג-לא . ( בעוד שהרעים פונים אל איוב ישירות , הרי איוב מפנה לעתים את דבריו אליהם , ולעתים הוא מפנה את טענותיו ותלונותיו אל אלוהים , העומד ברקע במשך כל השלב הזה של הוויכוח . נאומי אליהוא ( לב-לז ) לעומת זאת הם מעין מונולוגים שבהם הוא מתווכח עם איוב , תוך ציטוט טענותיו ( השווה לג , ח-יא ; לד , ה-ט ; לה , ב-ד . ( ואולם בוויכוח זה איוב ממלא תפקיד פסיווי , ואין הוא עונה על טענות אליהוא . הוויכוח השלישי מתנהל בין ה ' ובין איוב ( לח , א - מב , ו . ( בוויכוח זה ממלא ה ' את התפקיד הראשי , ואיוב רק עונה בקצרה , ודבריו הם דברי הסכמה וויתור ( השווה מ , ג-ה ; מב , א-ו . ( כל נאומי הוויכוח החכמתיים מנוסחים בלשון פיוטית נשגבה , עשירה במילים נדירות ויחידאיות , ומצטיינת בכל הסממנים של השירה המקראית - תקבולות שירית לסוגיהן , שימוש מגוון בדימויים ובמטפורות , משקל קצוב , מסגרת ( indusio ) ועוד . ואולם אף על פי שגוף הספר מורכב מנאומים , העלילה הדרמטית אינה נקטעת אף לרגע , וכל הנאומים מתקשרים ביניהם על ידי הערות קצרות של המחבר , המקדמות את העלילה ומביאות אותה אל שיאה ( נאומי ה , (' ואחר כך אל סיומה האידיאלי ( גינוי הרעים ושיבת שבותו של איוב ? . ( כאמור במסגרת הנאומים החכמתיים עושה המחבר שימוש מקורי בחומרים מסוגות ספרותיות שונות , המהווים אמצעי ספרותי לפתח ולקדם את רעיונותיו . הסוגה העיקרית שהמחבר משלב בנאומים היא ספרות החכמה על כל צורותיה . לסוגה זו יש לשייך קודם כול את התיאורים הארכניים של גורל הרשעים והצדיקים , מוטיב המופיע לרוב בדברי איוב ( ראה לדוגמה ה , א-ז , יז-כח ; ח , יא-טו ; טו , יז-לה ; כא , ב-לג ; כז , יג-כג . ( כמו כן שייכים לסוגה זו הפסוקים שבהם מופיעה ההדרכה החכמתית ( ד , ז-יא ; ח , ח-י ; יב , ז-יב ; טו , יז-טז ועוד , ( המתובלת לעתים בפתגמי חכמה ( ראה להלן "הפתגם והרטוריקה בספר איוב ;( " ההטפות של הרעים לדרוש את אלוהים ולבטוח בו ( ה , ח ; ח , ה-ז ; יא , יג-כ ) ולבסוף הפניות של המתווכחים איש אל רעהו אם בדברי נימוסין ואם בדברי פולמוס או אירוניה ( ראה ד , ב ; ח , ב ; יא , ב-ג ; טו , ב-ז ; טז , ב-ג ; יח , ב-ג ; לב , ו-כ ) או בזירוז לשמוע את מילות הנאום ( לג , א ; לד , ב-ג ; לו , ב-ד ; לז , יד . ( במיוחד טבועות בחותם הוויכוח החכמתי השאלות הרטוריות הבוטות שבהן פונה ה ' אל איוב בנאומיו ( לח , ד ואילך , טז , כב ועוד ; מ , ב , ז-ח ? . ( סוגיה אחרת המשולבת בנאומי כל הדוברים האנושיים בוויכוח היא ההלל לה . ' אולם בשעה שהרעים משתמשים בסוגיה זו אחרי הניסיונות שנתנסה בהם , הוא זכה להכיר את ה ' ואת מידותיו הכרה עמוקה יותר , והכרה זו דומה לראייה " ) ועתה עיני ראתך , " שם . ( יותר משאיוב השתוקק לדעת את סיבת ייסוריו , הוא רצה לקבל אישור על כך שסבלו לא בא לו כעונש על חטא . אלוהים בדבריו אל איוב אמנם נוזף בו על קוצר רוחו ועל התפרצותו כלפי מעלה , אך אין הוא מאשימו בשום חטא . ועוד זאת , לאחר מכן אלוהים מכיר בפירוש בצדקת איוב , בנזפו ברעים ( מב , ז . ( משנתברר לאיוב כי הוא צדיק וישר בעיני אלוהים , כבר אין חשוב לו לדעת מדוע באו עליו היי סורים , והוא נרגע ומתנחם על הדברים שהטיח כלפי מעלה . באמצעות התיאור הדרמטי של קורות איוב והטרנספורמציה הנפשית שעבר מבקש המחבר ללמד אותנו איך להתמודד עם סבל וייסורים הבאים עלינו ואין אנו מבינים את סיבתם . " ' ] ק ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help