sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אם יחזיק בתומתו או יעזבנה . אולם משבאו הצרות על איוב הצדיק , והוא עמד בניסיון , הבעיה חדלה להיות בעייתו של האל , והפכה להיות בעייתו של האדם . כל זמן שה' היטיב עמו , תלה איוב את גורלו הטוב בצדקתו . הוא האמין ככל החכמים שבימיו , כולל רעיו , בתורת הגמול המקובלת , הגורסת שהצדיק מקבל שכר על צדקתו והרשע נענש על רשעתו , כלומר שקיים קשר ישיר וסביר בין גורל האדם למעשיו . משבאו עליו היי סורים והוא לא מצא קשר הגיוני בין ייסוריו ובין אורח חייו המוסרי בעבר , נפקחו עיניו לראות שהמקרה שלו איננו כל כך חריג , וכי לעתים קרובות "צדיק ורע לו , רשע וטוב לו , " ויש גם מקרים שבהם הצדיקים נכרתים ביחד עם הרשעים ( ט , כב-כד ; כא , ז-לד . ( כל זמן שאיוב היה שרוי טוב , הסתירה שבין אמונתו בהשגחה צודקת לבין המציאות נעלמה מעיניו . משנת רגשו עליו הצרות , נפקחו עיניו , ועולמו נחרב עליו . ? לסיפור המבוא עוד תפקיד : המחבר מבקש לבסס בסיפור זה מעל לכל ספק את צדקתו של איוב בעיני הקורא . אילולי המבוא היו מתקבלות על דעתנו טענות הרעים שייסורי איוב הם עונש על חטאים נסתרים , ולא היינו מזדהים עם איוב הסובל . לאור המבוא אנו יודעים כי איוב סובל על לא עוול בכפו ומבינים מדוע הוא כה בטוח בצדקתו . זאת ועוד , איוב משמש דוגמה לירא אלוהים ישר , אשר אינו מוכן לשקר ולהרשיע את עצמו כדי להצדיק את אלוהים , ועל כן מוצדקת טענתו כי קיים אי סדר מוסרי בניהול העולם . ? אין המחבר ( וכן איוב בדבריו ) מכחיש מכול וכול את האמונה בשכר ועונש , אלא הוא מוכיח שהחוק הזה איננו מוחלט וכי יש לא מעט מקרים הסותרים אותו . לפיכך אם אנו רואים צדיק סובל , אל לנו להניח שיש לו עוונות נסתרים , כפי שעשו זאת רעי איוב שהאשימוהו בחטאים . עם זאת הצדיק שבאו עליו ייסורים . והוא אינו מבין את סיבתם , אל לו לבוא בתלונות אל אלוהים ולייחס לאלו הים עוולה . על אדם כזה להתגבר על ספקותיו ולהוכיח שיראת האלוהים שלו אינה תלויה בדבר . עליו לדבוק בתומתו ולבטוח באלוהיו חרף כל הייסורים שפקדו אותו . ניתן לסכם ולומר כי יראת אלוהים אמיתית נבחנת רק על ידי ייסורים , ואינו דומה ירא ה ' מתוך חיי אושר לירא ה ' מתוך סבל וייסורים . ? רעי איוב , שלא התנסו בחוויותיו הקשות ושלא באו עליהם ייסו רים מן הסוג שבא עליו , אינם מבינים לרוחו וממשיכים לדבוק בהשקפותיהם הישנות , שהיו מנת חלקם של חוגי החכמה בדור ההוא , תוך התעלמות בוטה מן המציאות המורכבת , שהשתקפה במקרהו של איוב . הם טוענים בתוקף כי קיים רק חוק אחד בהנהגת אלוהים את העולם , חוק הגמול - ה ' מיטיב לצדיק ומעניש את הרשע ( השווה ד , ז-יב ; ח , ד-ו ; יח , ה-כא ועוד . ( לאור השקפה דוגמטית זו הם מנסים לתרץ בכל מיני תירוצים את החידה שבייסורי איוב ואת המציאות הסותרת את אמונתם . הם טוענים למשל כי האדם השפל והחלש אינו יכול להיות כלל צדיק בעיני האל הנורא והנשגב ( ד , יב-כ ; כה , ב-ו . ( טענה אחרת , השכיחה גם בספרות החכמה השמרנית , היא שהצלחת הרשעים היא ארעית וקצרה וסופם לאבדון ( ה , ג-ה ; ח , יא-טו ; כ , ה ; כב , יז-כא . ( הרעים מודים בכך שלעתים האל מביא פורענות על הצדיק , אך לדבריהם הוא עושה זאת רק לטובתו , כדי להחזירו בתשובה או לצרפו ולטהרו מחטאיו או כדי למנוע ממנו להגיע לידי חטא . ולפיכך הם מייעצים לאיוב להודות בחטאיו ולחזור בתשובה ( ה , יח ; ח , ז ; כב , בג-כח ; לג , יד-כג . ( הם אף מעלים את הטענה כי הצדיק נענש לעתים על חטאות נעורים ( לג , כה-כח . ( הם מדגישים פעמים אחדות שאם איוב יחזור בתשובה , האל יסלח לו על חטאיו , יגאל אותו מייסוריו ואחריתו תהיה טובה ( ה , ח-כז ; יא טז-כ ; כב , כא-ל . ( בעמידתו של איוב על דעתו כי הוא צדיק , וכי אין הוא ראוי לסבל שהועד לו , הם רואים יהירות וחוצפה ומרדנות נגד האל , והם מתפרצים נגדו בהאשמות גלויות , ומייחסים לו חטאים כבדים ( כב , ה-כ ? . ( גם אליהוא הצעיר והשחצן , שלא היה מרוצה לא מתלונות איוב ולא מתשובות הרעים והתנדב לסתום את טענות איוב אחת ולתמיד , חוזר בדבריו , אם כי בסגנון שונה ובהדגשים אחרים , על טענות הרעים , וכמעט אינו מחדש דבר בנאומיו . גם הוא מייחס לאיוב חטאים ( לב , יד-כח ; לד , ז-ט ) ומצדיק את אלוהים ( לד , יז-לא ; לו , ה-טז ; לז , כג ? . ( לקורא ברור כי המחבר מצדד באיוב כנגד הרעים . ניתן להוכיח זאת משתי עובדות : ראשית , הוא נותן לאיוב לפתוח בוויכוח ( ג . ( שנית , הוא שם בפי אלוהים נזיפה קשה לרעים , באמרו לאליפז : "חרה אפי בך ובשני רעיך כי לא דברתם אלי נכונה כעבדי איוב " ( מב , ז . ( מכאן כי מטרת המחבר לערער את האמונה המקובלת בתורת הגמול . ואולם אף על פי שהמחבר מזדהה עם איוב , אין הוא מקבל את דעותיו . הוא מצדד באיוב משום שדיבר אמת " ) נכונה , (" כלומר אמר את אשר האמין בו בלבו , ולא הרשיע את עצמו כדי להצדיק את אלוהים . אולם נראה שלדעת המחבר איוב טעה בהאשימו את אלוהים באי צדק , שכן הוא שם בפי אלוהים נזיפה קלה גם לאיוב ( מב , ח . ( מסתבר כי המחבר מביע את דעתו האישית על בעיית הצדיק הסובל ברעיונות הבאים לביטוי בנאומי ה ? . ' לכאורה נאומי ה ' ( לח-מא ) אינם עונים לשאלות שבהן מתלבט איוב : אין בהם הסבר לסיבת ייסוריו , ואף אין ה' מגלה לאיוב את סודות ההשגחה בעולם . נשאלת השאלה : מה אפוא כוונתם ? אלוהים מתאר בפני איוב את פלאי הטבע שברא ואת המסתורין האופף את הנהגתו . בתיאור נפלאות הטבע משתקפים כוחו הכביר של האל , חכמתו והשגחתו על יצוריו ( לח , כז ; לט , א-ד , כו . ( בטבע מתגלה אלוהים פעמים כבעל כוונה תכליתית ופעמים כחסר כוונה ותמהוני , כפי שמעידות המפלצות המוזרות שברא . משמע מורכבות הטבע מלמדת על הניגודים שבמידותיו של אלוהים , ומבהירה לאיוב שהשכל האנושי אינו יכול לתפוס את סודות הבריאה ואת החוקים שעל פיהם העולם מנוהל . יחד עם זאת עצם התגלות ה' אל איוב נוטעת בו את התחושה שהאל משגיח על ברואיו ודואג להם . והדבר מרגיע את איוב ומשכך את סערת נפשו . לפני שבאו על איוב הייסורים היתה לו ידיעה מוגבלת בלבד על האל כגורם מיטיב ומגן בחייו , וידיעה זו נמשלת לשמיעה בלבד " ) לשמע אזן שמעתיך , " מב , ה . ( עתה , ספר איוב נוח ; מחדש את היחס שבק האל לני ? האדם המאמין , ומצע במלוא חריפותה את השאלה האם תיתכ ; יראת אלוהים לשמה ? או שמא ירא האיש את האלוהיו מפו ! שהוא מצפה לקנל שכר על מעשיו . בתמונה : צלמית ברונזה של אדם כורע ברך ומתפלל אל אלוהיו ( אשקלון , מאה ד ' לפה"ס . (

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help