sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המסר התיאולוגי של ספר איוב לכאורה מצייר לנו מחבר הספר שתי דמויות של האיש איוב השונות זו מזו בתכלית : בסיפור המסגרת מתואר איוב כאיש צדיק , המקבל עליו את הייסורים והסבל שהאל הועיד לו בהכנעה , מצדיק עליו את הדין ( א , כא ; ב , י , ( וממשיך לשים מבטחו אך ורק באלוהים . האל גומל לו על כך , משיב את שבותו , מכפיל את רכושו , מברך אותו בבנים ובבני בנים , והוא מת בשיבה טובה כאיש מאושר ( מב , ז-יז . ( לעומת זאת בחלק הפיוטי של הספר מצטייר איוב כאיש חכם הקורא תיגר על הגורל שהועיד לו האל : הוא מתלונן על ייסוריו , מאשים את האל כי הביא עליו ייסורים ללא עוול בכפו , ודורש מאלוהים משפט צדק . לפיכך יש חוקרים הסבורים כי הספר מורכב משני מקורות שונים , שהקשר ביניהם רופף ביותר . אולם התבוננות מעמיקה בספר מגלה כי עם כל מורכבותו לפנינו יצירה אחדו תית בעלת מסר רעיוני ודתי ברור . ? נראה שהבעיה המרכזית שהספר דן בה היא זו המיוצגת כבר בתחילת הסיפור , ומו שמעת מפי השטן : "החנם ירא איוב אלהים . " ? השטן מציג שאלה זו מנוקדת ראותו של האל : האם תיתכן יראת אלוהים לשמה ? או שמא היחס בין האדם לאל הוא יחס של הדדיות - הצדיק ירא את אלוהים כי אלוהים נותן לו שכר על יראתו . האל מחליט לנסות את איוב , ומביא עליו ייסורים כדי לראות נהנה מכבוד גדול ומיוקרה רבה בקהילתו ( כט ;( אחר כך הוא מתאר את מצבו הנחות והמושפל בהווה , שהוא ההיפך ממצבו המאושר בעבר ( ל ;( ומסיים את נאומו האחרון בשורה של שבועות וחרמות , שבהם הוא מפרט חטאים שונים שלא חטא , ומקבל על עצמו שורה של קללות , אם לא דיבר אמת ובכל זאת חטא . בדרך זו מקווה איוב לאלץ כביכול את האל להופיע ולהו ציא את צדקתו לאור . 4 ? נאומי אליהוא ( לב-לז : ( עם תום הוויכוח בין איוב לרעיו מופיע על הבמה דובר חדש , שלא נזכר בספר קודם לכן , והוא נקרא בשם עברי אותנטי , ואף מתייחס לאחת המשפחות הידועות בישראל : אליהוא בן ברכאל הבוזי ממשפחת רם ( לב , ב ; השווה רות ד , יט ; דברי הימים א , ב , ט . ( אליהוא מתנצל על התערבותו בוויכוח : הוא , הצעיר , חיכה עד שהזקנים גמרו את דבריהם , ובראותו כי הם לא הצליחו להפריך את טענות איוב ולהשתיקו , החליט כי חובתו לפתוח את פיו , לענות לאיוב ולהעמידו על טעותו . אליהוא מדגיש כי הוא אדם ולא אל , ועל כן הוא ואיוב יכולים להתווכח על בסיס של שוויון ( לג , א-ז . ( על טענת איוב שהוא צדיק וה ' אינו עונה על תלונותיו , משיב אליהוא כי אלוהים מדבר אל האדם ומשמיע לו את בשורתו בדרכים שונות , כגון בחלומות או בהביאו עליו ייסורי מחלה , וכך הוא מזהירו ומייסדו ( לג , ח-כב ) כדי שיחזור בתשובה ( לג , כג-לג . ( אליהוא מאשים את איוב כי טענתו שהאל אינו משליט צדק בעולמו ואינו מעניש ואינו משלם גמול לבני אדם , היא בבחינת מרד וכפירה . לטענת אליהוא אלוהים אכן מעניש את הרשעים ונותן גמול לצדיקים . מעשי האדם אינם משפיעים כלל על האל , הם משפיעים רק על האדם עצמו , ומביאים עליו טובה או רעה בהתאם להת נהגותו ( לה . ( בסיום דבריו אליהוא ממשיך להגן על הצדק האלוהי . אפילו מלכים אינם נמלטים מידו של האל . החוטא השב מחטאו - יצליח , ואם לא יחזור בתשובה - ימות . ייסורים עשויים לבוא על האדם לטובתו , כדי לחנכו ולהצילו מחטא ומאבדון . אליהוא מסיים בהלל לה ' המחולל בטבע את כל פלאי מזג האוויר , וכשם שהוא כל יכול בטבע , כך כל דרכיו הם צדק ומשפט ( לו-לז . 5 ? . ( נאומי ה ' מתוך הסערה ( לח , א - מב , ו : ( על נאומי אליהוא אין איוב משיב . תחת זאת מתמלאת בקשתו והוא זוכה לשתי התגלויות של ה ' אליו מתוך הסערה , ובהן ה ' משמיע לו שני נאומים . בניגוד למצופה , אין אלוהים מגלה לאיוב את סיבת ייסוריו , ואף אין הוא מודיע לו את סודות הנהגתו את עולמו . תחת זאת ה ' מוכיח את איוב על פזיזותו והעזתו במתחו ביקורת על דרכי השגחת ה ' בעולמו , בעוד הוא , היצור החלש וקצר הדעת , אינו מסוגל להבין את נפלאות הטבע שאלוהים ברא בחכמה ומנהיג בחכמה . אלוהים לא רק ברא את עולמו , הוא גם מושל בו ללא מצרים , וכל הנבראים והיצורים נתונים לשליטתו הבלעדית והמוחלטת . בתחילת הנאום הראשון ( פרק לח ) מתאר ה ' לאיוב את נפלאו תיו המתגלות בעולם הדומם : בארץ , בים , באור ובחושך , בתו פעות מזג האוויר ובגרמי השמים . בהמשך ( לט ) הוא מתאר לפניו את נפלאות הבריאה המתגלות בבעלי החיים : באריה , בעורב , ביעלים ובאיילות , בפרא ובערוד , בראם , בעופות שונים , בסוס , בנץ ובנשר . ה ' דורש מאיוב תשובה על תוכחתו . ואיוב בתשובתו הקצרה מכיר בשפלותו לעומת האל ומקבל על עצמו שתיקה להבא , אולם עדיין אין הוא חוזר בו מתלונותיו הקוד מות ( מא , א-ה . ( בנאומו השני מוכיח ה ' את איוב על כי הוא מאשים אותו בעוון כדי להצדיק את עצמו . אילו יכול היה איוב לדכא את כל הרשעים בעולם ולהנהיג את העולם יותר טוב מאלוהים עצמו , היה אלוהים מודה לו ( מ , ז-יד . ( רוב הנאום השני כולל תיאור ספק ריאלי ספק מיתולוגי של שני בעלי חיים ענקיים ומוזרים , הבהמות והלויתן , שאין לאדם שליטה עליהם , ורק האל שולט עליהם ומשתעשע בהם ( מ , טו - מא , כו . ( עתה , לאחר שאיוב שמע את קול ה ' באוזניו ו " ראה " את ה ' בעיניו , הוא מכיר בשפלותו לעומת האל הנשגב , נכנע ומודה בגדולת ה ' ובצדקתו וחוזר בו מתלונותיו על ההשגחה ( מב , א-ו . 6 ? . ( חתימה - אחריתו של איוב ( מב , ז-יז : ( בחתימת הספר , החוזר לסגנון של הפרוזה , מסופר כי ה ' הוכיח את אליפז ושני רעיו על כי לא דיברו אמת בהאשימם את איוב ובהצדיקם את ה . ' עליהם לבקש מאיוב שיקריב בעדם קרבנות ויתפלל למענם , אחרת יבולע להם . לאחר שאיוב עושה כן , ה ' משיב את שבות איוב , ומכפיל את כל נכנסיו שאבדו לו בניסיון . כל קרובי איוב באים אליו לנחם אותו ולאכול עמו , ומביאים לו מתנות . איוב מוליד שוב שבעה בנים ושלוש בנות יפות ואצילות , ומת בשיבה טובה ומופלגת , לאחר שזכה לראות את צאצאיו עד ארבעה דורות . [ י " ק ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help