sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבנה ספר איוב ותוכנו ספר איוב מורכב מסיפור מסגרת קצר , הכתוב בלשון פרוזה ( פרקים א-ב ; מב , ז-יז , ( ומחלק פיוטי ארוך , המשובץ בתוך סיפור המסגרת . הספר נחלק לשישה חלקים : ו . מבוא : סיפור ראשיתו של איוב ( א-ב ) . 2 קללת איוב את יומו ( ג ) . 3 הוויכוח בין איוב לרעיו ( ד-לא ) א . מחזור ויכוחים ראשון ( ד-יד ) ב . מחזור ויכוחים שני ( טו-כא ) ג . מחזור ויכוחים שלישי ( כב-כו ) ד . המשל הראשון של איוב - שבועה על דיבור אמת ( כז-כח ) ה . המשל השני של איוב - שבועת הצטדקות ( כט-לא ) . 4 נאומי אליהוא ( לב-לז ) . 5 נאומי ה ' מתוך הסערה ( לח , א - מב , ו ) . 6 חתימה - סיפור אחריתו של איוב ( מב , ז-יז ) ו . המבוא ( א-ב : ( המבוא משמש רקע לוויכוח הגדול על בעיית הצדיק הסובל והצדק האלוהי , ומספר את השתלשלות העניינים שהביאה לוויכוח בין איוב לרעיו . בתחילת המבוא מתואר איוב כאיש צדיק מארץ עוץ ( כנראה אדום , ( תם וישר וירא אלוהים , שה ' ברכו בבנים ובעושר מופלג . באספת "בני האלהים " השטן מקטרג על איוב , וטוען כי יראת האלוהים שלו אינה לשמה , הוא ירא את אלוהים לתועלתו , ומפני שבע שרתו כן הוא זוכה להצלחה בחיים ; אך אם תבוא עליו צרה והוא יאבד את כל אשר לו , טוען השטן , הוא יקלל את האל על פניו . בגלל קטרוגו של השטן , אלוהים מנסה את איוב בניסיון קשה : בשורה של "אסונות טבע " מאבד איוב את כל רכושו , בניו מתים והוא מוכה בשחין רע . חרף כל האסונות האלה איוב עומד בניסיון , מקבל את הפורענות בהכנעה , ואינו מקלל את ה , ' גם כאשר אשתו מסיתה אותו לכך . שלושת רעי איוב , אליפז התימני , בלדד השוחי וצופר הנעמתי , שומעים על האסו נות שבאו עליו , והם באים ממקומותיהם לנוד לו ולנחמו . הם משתתפים באבלו של איוב , ויושבים לארץ שבעת ימים בלי דבר דבר . . 2 ? קללת איוב את יומו ( ג : ( תפקיד האפיזודה הזו לשמש מעבר בין סיפור ניסיונותיו של איוב ובין הוויכוח הגדול על הצדק האלוהי שניטש בינו ובין שלושת רעיו . לאחר שבעה ימים של שתיקה איוב פותח את פיו ומקלל את יום הולדתו . הוא אומר כי לאור הסבל שבא עליו מוטב היה לו לא נולד כלל או לו מת מרחם , כי אז היה שוכב עתה במנוחה בקבר בין המתים . איוב תוהה למה אלוהים בכלל נותן חיים לסובלים , ומסיים בקינה על הסבל האישי שבא עליו לפתע , ושכל ימיו חשש ממנו . בקללו את יומו אין איוב מותח ביקורת מפורשת על ה ' ואינו מתלונן עליו ישירות . אך בעקיפין נשמעת מתוך דבריו תלונה , והם מעוררים את הרעים לפתוח בוויכוח על בעיית הצדק האלוהי . . 3 ? הוויכוח בין איוב לרעיו ( ד-לא : ( הוויכוח בין איוב לשלושת רעיו הוא החלק הגדול והמרכזי של הספר . אליפז , הזקן והנכבד ברעים , פותח את הוויכוח בדברי נחמה והתנצלות , אך עד מהרה הוא רומז לאיוב שסבלו בא לו כגמול על חטאיו , שכן אין אדם יכול להיות צדיק תמים לפני האלוהים . הוויכוח מתנהל בשלושה מחזורים . בכל מחזור הרעים משמיעים את נאומיהם לפי סדר קבוע ( אליפז , בלדד וצופר , ( ואיוב עונה לכל אחד מהם בתורו ( במחזור האחרון חסר נאום של צופר . ( לאחר שלושת מחזורי הוויכוח , הרעים משתתקים ואיוב נואם שני נאומים " ) משלים ( " אחרונים , ארוכים . איוב טוען בעקביות כי הוא נקי וכי האל הביא עליו סבל ללא הצדקה נראית לעין . הוא קובל על גורלו המר , ותובע מאלוהים משפט צדק . רעיו משיבים לו בשם תורת הגמול השמרנית המקובלת . הם טוענים שאם הוא נענש , סימן שחטא , ודורשים ממנו לחזור בתשובה . דבריהם מרגיזים את איוב , והוא מאשים אותם במשוא פנים כלפי האל ובבגידה בחברם המיוסר . במהלך הוויכוח מתחוור לאיוב בהדרגה כי אין האל מבחין בין תם לרשע , אלא הוא מכלה אותם כאחד ( ט , כב . ( לא זו בלבד שאין הרשע נענש , כי אם "ארץ נתנה ביד רשע " ( ט , כד , ( ואין גמול צודק לאדם על מעשיו כלל . ואילו הרעים עומדים בתוקף על דעתם כי הניסיון והחכמה מלמדים כי יש גמול בעולם ומכאן נובעת מסקנה ברורה : איוב חטא ונענש , ואם הוא אינו יודע במה חטא , הרי האל יודע מה חטאו . כאשר הוויכוח מגיע למבוי סתום , הרעים משתת קים ואיוב נושא את נאומיו האחרונים , המכוונים כלפי ה ' יותר מאשר כלפי הרעים . ראשית הוא נשבע כי עד יום מותו הוא ידבר רק אמת , ולכן הוא לעולם לא יודה בחטאים שלא חטא , ולא יבקש חנינה ( כז , א-יב . ( אחרי כן , בנאומו האחרון , הוא מתאר בגעגועים את ימי הזוהר והאושר שהיו לו בעבר , עת מבוא לספר איוב ספר איוב נקרא על שם גיבור העלילה , שקורותיו וניסיונותיו מסופרים בספר , והוא נמנה עם ספרי כתובים . ברוב ספרי המקרא שבידינו , המייצגים כתבי יד אשכנזיים , ספר איוב מופיע במקום השלישי , אחרי תהלים ומשלי ולפני חמש מגילות . אולם לבעלי המסורה ולחז " ל היו שיטות שונות בסידורם של כתובים . לפי חז " ל , שסידרו את ספרי כתובים על פי הסדר המשוער של זמן חיבורם ( ראה הברייתא בבבא בתרא יד , ע " ב , ( ספר איוב בא אחרי מגילת רות ( שזמן חיבורה מיוחס לתקופת השופטים ) ותהלים ( שחיבורו מיוחס לדוד ) ולפני משלי , קהלת ושיר השירים ( המיוחסים לשלמה . ( לפיכך סבור רש " י כי איוב שובץ לפני הספרים המיוחסים לשלמה מתוך הנחה כי הוא חי בימי מלכת שבא ( ראה א , טו . ( אולם אותה ברייתא מייחסת בהמשך את ספר איוב לתקופת משה . לעומת זאת אצל בעלי המסורה ובכתבי יד ספרדים בא ספר איוב לרוב אחרי דברי הימים וספר תהלים ולפני משלי וחמש מגילות . נמצא שבכל כתבי היד והדפוסים וכן במסורת חז " ל שלושת ספרי השירה , תהלים משלי ואיוב ( ספרי אמ " ת ) באים סמוכים זה לזה , אם כי בסדר שונה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help