sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ואש המוסד וראש אמ " ן לשעבר אלוף ( מיל ( ' מאיר עמית ? "הקברניטים אחראים גם אם המודיעין טעה ? אחריות אינה ניתנת לחלוקה " " צריך שני גופי מחקו שיכינו חומר לצורך קבלת החלטות , גוף אחד במישור הפוליטי צבאי וגוף אחר במישור החברתי כלכלי " סוגיית יחסי הגומלין בין המודיעין לקברניטים היא אחת הסבוכות , שכן היא נוגעת ללב ליבה של הבעיה : כיצד משתלב המודיעין בתהליך קבלת ההחלטות - כך קובע מאיר עמית , לשעבר ראש אמ " ן וראש המוסד . סוגייה זו סבוכה וגם חשובה ולכן נוהג עמית מדי פעם להרצות בנושא בפני פורומים מורשים . ביקשנו את הארותיו בעת שיחה במשרדו בר '' ג , בין עיסוקיו חובקי העולם . " התופעה שהקברניטים תוקפים תכופות את המודיעין קיימת . כך עשה לאחרונה פרס וכך עשה בשעתו רבין ז"ל . אני טוען כי המדינאים אינם מבינים את המהות של עבודת המודיעין , כלומר , את מגבלותיו וגם את דרך פעולתו . " לצורך הבנה יותר יסודית מצד המדינאים מן הדין שיראו תמיד לנגד עיניהם את שלושת הרבדים של עבודת המודיעין ; רובד ראשון עוסק בתשתית הסטאטית - תמונת המצב הבסיסית , המושגת למשל , בעזרת לוויינים או האזנות . רובד שני מטפל בשילוב הדיווח על התנועות בשטח - זהו החלק הדינאמי בפעולת המודיעין . הרובד השלישי הוא ףקשה ביותר - חיזוי הכוונות של יעדי המעקב . הקושי גדול בעיקר כשמדובר במדינות ששליטיהן רודנים בלתי צפויים במעשיהם , שלעתים הם עצמם לא החליטו מראש מה בכוונתם לעשות . " עמית מביא דוגמא , "נאצר שליט מצרים לא חזה איך יתפתחו העניינים ערב 'מלחמת ששת הימים ' ולכן לא ידע מראש כיצד יפעל . " עמית אוהב לצטט מדברי שרמן קנט : "המודיעין לעולם לא יהיה טוב יותר מן השימוש שנעשה בו . " כלומר , הרבה תלוי במה שעושה המודיעין כדי שיוכל להשפיע בפועל . " אני סבור , כי עדיף שהמודיעין ישפיע מאשר שיוכל לומר , צדקתי - לאחר מעשה , " בעניין זה הוא מדגיש בעיה נוספת - כיצד להציג לקברניט את תמונת המצב . יש שלוש רמות : א . זה המצב ואלו העובדות . ב . יש כמה אופציות שנובעות מהעובדות הללו . ג . אני ממליץ על אופציה זו או אחרת . " היה לי פעם ויכוח עם ראש , " C . 1 . A " -T \ נזכר עמית , "הוא הסביר כי לעולם אינו ממליץ לדרג המדיני מה לעשות , אלא רק מביא עובדות ונותן אופציות . אני טענתי , כי מן הדין שהמודיעין גם ימליץ . הרי בסופו של דבר , האחריות נוכלת על הקברניטים והאחריות אינה ניתנת לחלוקה . אבל אצלנו לא פעם , כאשר יש ועדות חקירה , המסקנות אינן נוגעות בקברניטים . זה לא בסדר , שהרי הקברניטים אחראים גם אם המודיעין טעה . ראה למשל את מסקנות "ועדת אגונט " לאחר מלחמת יום כיפור . מצב זה נובע לא פעם מן העובדה הכפולה שחברי ועדות החקירה מתמנים ע " י הקברניטים עצמם ומלכתחילה ניתנות לוועדות החקירה הנחיות בסיסיות שמכוונות אותן למסקנות הללו . " ש : נראה לי שיחס * האמון בין המודיעין והקברניטים לא תמיד עומדים במבחן . rporv" - למדינות אחרות המודיעין שלנו עובד בהרמוניה טובה יותר עם המדינאים . כמובן שהרמוניה זו תלויה הרבה באישיות של ראשי זרועות המודיעין השונות . לקירבה בין ראשי המודיעין לקברניטים יש יתרונות וחסרונות כאחד . מצד אחד , הכרחית קירבה אישית , נאמר ' כימיה , ' בין השניים . בלי זה לא מגיעים למאומה . מהצד האחר , תלות של ראש מודיעין בקברניט על חשבון עצמאותו עלולה לגרום במשך הזמן לטשטוש תחומים בקביעת הקונספציה של הדרג המדיני . לעומת זאת , ניכור ביניהם אינו מאפשר כלל עבודה משותפת . אני אישית יכול להעיד כי לפני "מלחמת ששת הימים " היה שיתוף פעולה ושילוב בין המודיעין והדרג המדיני . כל בוקר היינו יושבים דנים ומתייעצים . " ש : קיימת הבעיה של היקף וצורת הזרמת המידע לקברניט ? - "כן , יש ברירה בין העברת חומר גולמי למסירת חומר מעובד ומסונן . הקברניטים בדרך כלל אוהבים לקבל חומר גולמי . מאלה שאני מכיר בלט בעיקר משה דיין ז"ל . הם די אוהבים אפילו רכילות לשמה . בהעדפה זו יש לעתים סיכון , משום שזה עלול להטות את ההחלטות לכיוון לא נכון , או להוביל את הקברניט להתייחס להיבטים משניים ולא חשובים . אבל בעיה חמורה עוד יותר קיימת באם מתקבל מידע שסותר את השקפת עולמו של הקברניט והוא מקבלו בקרירות ובמורת רוח . באורח כוללני , אני סבוו , כי על הפוליטיקאים להבין טוב יותר את עבודת המודיעין שאיננה רק איסוף והעברת מידע אלא גם כלי להשגת מטרות ממלכתיות ויישום דרכים להשגתן . כדוגמא אזכיר את עבודת המוסד בהמשך הנוכחות שלנו באפריקה גם לאחר ניתוק היחסים הדיפלומטיים , או את הנוכחות במרוקו לקראת פגישת דיין-תוהמי שסללה את הדרך לשלום עם מצרים . זוהי טעות בסיסית לצפות שזרועות המודיעין יהיו בבחינת נביאים . ש : האס יש או היתה פוליטיזציה של זרועות המודיעין ? - "זוהי אצלנו בעיה תיאורטית בלבד שמתמקדת בשאלה אם גורמי המודיעין הם "מטעם . " אבל כאמור , אצלנו לא היה עד היום דבר כזה . " ש ; מה עמדתך לנבי הקמת דרג ביניים בבחינת ייעוץ , בין המודיעין לקברניט ? - "אני מתנגד ליועץ לענייני מודיעין ליד הקברניט , בעיקר משום שאין לו סמכויות . גם לוועדה לשירותים חשאיים שפועלת אצלנו אין שיניים . לעומת זאת אני גורס כי כדאי שיהיה מישהו בדרג של סגן שר במשרד ראש הממשלה אשר יטפל בנושאי מודיעין ואז יהיו לו גם סמכויות ואחריות כנדרש . " ש : מה לגבי ההמלצות שהיו כלולות בסיכומים של ועדות החקירה לדרג הביניים ? - "ההמלצות היו בעיקר בשני מישורים : א . למנות יועץ לענייני מודיעין לרה " מ ב . לאזן את היחס בין אמ"ן לגופים אחרים בעיקר בשטח המחקרי . בשני הנושאים - לא הוגשמו ההמלצות כלשונן וכרוחן בעיקר מפני נובמבר 1963 . ביקור של רה " מ לוי אשמל ז " ל ביחידה טכנולוגית של אמ " ן . קיצוני משמאל - מאיר עמית .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help