sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אסלאם דמוקרטיה והרשות הפלשתינית : ? : ! - - ? X ' I '?? מאת : * ראובן פז , מרצה באוניברסיטת חיפה בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון . הדרישה האסלאמית לדמוקרטיה מעוגנת מבחינה רעיונית בתפיסה כי יש להשיב למוסלמים את עליונותו התרבותית של האסלאם ואת הערכים הטמונים בו מבחינת צדק חברתי בעולם הערבי שעל סף המאה ה21- מתנהל מזה שנים אחדות דיון מעמיק בשאלת הדמוקרטיה ויישומה בארצות ערב . מספר מדינות החלו בצעדים של ממש בכיוון הנהגת סממנים של דמוקרטיה . מפתיחות גדולה מבעבר כלפי פעילות מפלגתית , חופש מוגדל לעיתונות ועד הנהגת בחירות חופשיות במידה שונה מארץ לארץ באיגודים שונים . במישור המוניציפלי ואף בבחירות לפרלמנטים ( אך עדיין בשום מקרה לא לנשיאות . ( הדיון המעמיק ביותר נעשה עד כה בעיקר בחוגים של אינטלקטואלים ערבים ובעיתונות החוץ-ממסדית , אולם הוא מחלחל בהדרגה לשכבות רחבות יותר של הציבור , ובעיקר במצרים , ארצות צפון-אפריקה וירדן . על רקע התגבשותה האפשרית של מדינה פלשתינית בשטחים , מתנהל הדיון ביתר שאת וברמות שונות גם בשכבות שונות של הציבור הפלשתיני . התחייה הפוליטית-חברתית האסלאמית בעולם הערבי וההצלחה שנחלו קבוצות אסלאמיות במערכת בחירות מסוגים שונים ואף לפרלמנטים , משכו לדיון בנושא גם את השכבה האינטלקטואלית של חלק מקבוצות אלו . תרם לכך גם המשקל שהלך וגדל בעשור האחרון של קבוצות אסלאמיות הפועלות באירופה ובארצות הברית ותרומתן לפעילות האסלאמית בעולם הערבי . במקביל תפסה התנועה האסלאמית בסודאן מקום של כבוד בהכוונה הרעיונית של תנועות אסלאמיות ערביות דומות , תוך שראשי התנועה שהיא שותפה בכירה למשטר הנוכחי בסודאן , עוסקים באופן טבעי בהתחבטויות הקשורות להיותם בעלי משקל בניהול המדינה . אחת מנקודות המפתח לעיסוק הגובר בנושא מצד קבוצות ואנשי רוח אסלאמים , בוודאי מנקודת ראותם , היו הבחירות של 1989 באלג ' יריה והזעזועים שעברו על מדינה זו מאז . הנצחון האסלאמי בבחירות באלג'יריה הוכיח את הטיעון כי ניתן במקביל לטרור פוליטי-צבאי שקיבל הכשר הלכתי של ג'יהאד , לנצל את הדמוקרטיה המערבית באופיה ובתכניה כדרך לגיטימית לתפיסת השלטון . הדוגמה האלג ' ירית הוכיחה לקבוצות אסלאמיות ערביות בעלות תמיכה עממית רחבה ופרישה עמוקה ברבדים חשובים של מגזרים שונים בחברה , כי הדרישה לדמוקרטיה היא נשק ציבורי חשוב במאבק העשוי גם להציג אותם באור חיובי . הדרישה האסלאמית לדמוקרטיה מעוגנת מבחינה רעיונית בתפיסה כי יש להשיב למוסלמים את עליונותו התרבותית של האסלאם ואת הערכים הטמונים בו מבחינת צדק חברתי , שוויון זכויות והמוגבלות של השלטון בידי חוקת ההלכה . ההנחה היא כי בדמוקרטיה במובנה האסלאמי יש כדי להבטיח לציבור המוסלמי במדינות ערב את כל משאלות החופש שלו , כמו גם העוצמה הדרושה להתמודדות עם תרבותו ההרסנית של "המערב הכופר . " אולם הציבור הרחב , כולל גם מרבית חלקיו האסלאמים , מכיר יותר את סממני הדמוקרטיה המערבית ושאיפתו היא ליישם אותה וקודם כל במישורים של חופש דיבור , שמירה על זכויות הפרט והגבלת עריצותו של המשטר . הקבוצות האסלאמיות נענות למאוויים אלו ועוסקות בהתאמת הקו הרעיוני שלהן לסממני הדמוקרטיה המערבית גם אם זה בא על-חשבון תפיסות אסלאמיות מסורתיות . על רקע האמור לעיל יש לראות גם את היריבות האסלאמית-לאומית בין חמאס לבין הנהגת רשות האוטונומיה הפלשתינית . הציבור הפלשתיני בשטחים מורגל כבר כעשרים שנים בסממנים של דמוקרטיה פנימית , שהתפתחה דווקא בצל השלטון הישראלי וללא התערבותו כמעט . בשטחים צמחה מאז שלהי שנות ה70- תשתית חברתית פוליטית ותרבותית גדולה , אסלאמית ולאומית , הכוללת אלפי גופים במישורים שונים ומגוונים , המורגלים בבחירות חפשיות למוסדותיהם בהתאם לפילוג מעיןמפלגתי שתאם את החלוקה הפנימית באש " ף או קבוצות ותנועות אחרות שמחוצה לו כגון אסלאמיות או תומכי המפלגה הקומוניסטית . תופעה זו יצרה לא רק התארגנות מעיןמפלגתית אלא גם דעת קהל מגוונת ו"מצב רוח לאומי" הנתון לשינויים ואף קיצוניים לעתים . ישראל , גם אם נתפסה בעיני הציבור הפלשתיני כשלטון כיבוש מדכא לא התערבה למעשה בתופעה , אולם היא היתה הגורם שנתפס כעריץ ושכנגדו יש להאבק . יציאת ישראל מרצועתעזה וכניסת ההנהגה הלאומית של אש"ף עם סממנים של כוח משטרתי וצבאי , מגוון של גופי ביטחון , בתי דין ופסקי דין חמורים , סגירת עיתונים וצורות אחרות של השתקה המכוונת בעיקר כלפי מתנגדי התהליך המדיני הנוכחי ובראשם האסלאמים , מעמידים את הרשות הפלשתינית בעיני חלק ניכר מהציבור כיורשתה של ישראל . יתר על-כן היא מעמידה את הגורמים האסלאמים בראשם חמאס כמי שמנסים להצטייר כנושאי הדגל של הדמוקרטיה , החופש האזרחי וזכויות הפרט . תנועת חמאס והגורמים המתלכדים סביב המצע הפוליטי-חברתי שלה משתלבים כיום יותר ויותר בזרם התופס מקום של כבוד בקרב תנועות אסלאמיות ערביות כמי שטוען לייצוג האמיתי של הדמוקרטיה וחרויות הפרט מול העריצות של משטרים ערביים . על רקע האיזון העדין בו נמצאת הרשות הפלשתינית והנהגתה הלאומיתחילונית , גורם זה עלול להעניק לתנועה נקודות זכות בקרב הציבור הפלשתיני , כולל זה שמעבר למה שמוגדר "הרחוב האסלאמי , " אלא בקרב הציבור הרחב . הונה הדעות האסלאמי ד " ר ג י מאל אל-דין עטייה , מתאר את העלול להיווצר במאבק בין חמאס להנהגת האוטונומיה , על אופיו העתידי של המשטר הפלשתיני , אולי אף בצביונה של המדינה העצמאית לעתיד . " התנועה האסלאמית מואשמת בפאשיזם , טרור ונסיון לכפות את האסלאס בכוח ובאלימות . על כך עליה להשיב : במציאות נמצא כי התנועה האסלאמית היא מצפון האומה המוסלמית ומבטאת את העמוקות שבתחושותיה וציפיותיה . ההליכה אל האומה בצורת בחירות או משאלים חפשייס בצל חופש הביטוי והתודעה , תוצאותיה ידועות מראש . לכן מכוונים מאמצי כל החוגים העוינים את הזרם האסלאמי למנוע תוצאה זו . זאת , בין אם בהטלת משטרים עריצים או בפתיחת הזירה הפוליטית בפני חלק מהזרמים אך איסור על פעילות הזרם האסלאמי , ובין אם בהכפשת שמו של הזרם האסלאמי ובאיסור עליו אפילו להגן על עצמו . מציאות קיימת זו תביא כתגובה טבעית חלק ממי שפועלים למען האסלאם לנקוט בדרכי ביטוי אחרות , האם לא ראוי יותר לנווט את העניינים בדרך הנכונה , לקרוא למחנות השונים בשמם האמיתי ולתת להם את תפקידם הטבעי ? כך יהיו האסלאמים אלו הקוראים לחרויות האזרח ותובעים כי רצון האומה יקבע את השלטון , ואילו זולתם יהיו הפשיסטים והטרוריסטים הכופים עצמם על הציבור ומזייפים את רצונו . " מתוך "אל-עכול אל-אסלאמי פי אל-מנ י אל אל-סיאסי " ( הפעילות האסלאמית במישור הפוליטי . ( ספת של מוניו שפיק , המחשבה האסלאמית בדורנו ואתגריה . * ראובן פז הינו זוכה מלגת המחקר ע " ש שלמה גל מטעם המ . ל . מ לשנת 995 ו

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help