sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

האסלאם הפונדמנטליסטי - ישראל והשטחים את ההבחנה בין הפעולות של התנועה האסלאמית במדינת ישראל ובשטחים ועל ההבדלים בין השניים משוחח דו " אלי וכס , חוקו בכיו ב " מוכז דיין " שליד אוניבוסיטת תל-אביב , עם דן ארקין . " בשני האזורים יש התפתחויות דינמיות ממש בימים אלו " - אומר ד " ר אלי רכס . " בשטחים התנועה האסלאמית היא הכוח השני בחשיבותו , כאשר הראשון הוא הזרם הלאומי האש " פי / פת " ח . הזרם האסלאמי הוא תופעה חדשה בשטחים - מאמצע שנות ה . 80- לפני האינתיפאדה לא דיברו כלל על זרם אסלאמי . היום הוא כוח מוליך המאיים על הדומיננטיות של הזרם האש " פי ומנסה לסכל את תהליך השלום . השאלה המרכזית שבפניה ניצבת כיום התנועה האסלאמית בשטחים היא האם להצטרף לתהליך הפוליטי , קרי האם להשתתף בבחירות שיהיו בשטחים . אין דעה אחידה והתנועה אינה מונוליטית ויש גווני ביניים . יש קצת יותר מתונים , אם כי לא להגזים , ציונים אין שם . היעד המרכזי של התנועה הזאת הוא עדיין להקים מדינה אסלאמית בכל ארץ ישראל מן הנהר ועד הים . יש , כמובן , קשר איראני לתנועה האסלאמית בשטחים , " מוסיף ד'יר רכס , "אולם בהקשר הזה יש להבחין בין הגייהאד האסלאמי לבין החמאס . הג ' יהאד האסלאמי היא שלוחה של יצוא המהפכה האיראנית , הנהלת התנועה יושבת בסוריה ובלבנון וקשורה למרכזים האיראניים בלבנון ולחיזבאללה . לג ' יהאד בשטחים רק כמה מאות פעילים . לעומת זה החמאס היא תנועה גדולה הרבה יותר . בשנים האחרונות התפתח קשר בין החמאס לבין איראן ויש ידיעות על הזרמת כספים לשטחים ועל אימון אנשי תמאס , אולם אין לכך הוכחה של ממש . החמאס עדיין איננה סוכנת איראנית באיזור . בשטחים מתרכזת תנועת החמאס בשירותים חברתיים , שירותי חינוך , תרומה לקהילה - ואלו פעילויות מאוד אטרקטיביות מול השחיתות במערכת החילונית האש " פית . התנועה האסלאמית במדינת ישראל התבססה בעיקר על המסר החברתי-חינוכי . היא נכנסה לנישה שנוצרה כיוון שממשלות ישראל הזניחו במשך שנים את המגזר הערבי , " אומר ד " ר רכס . " התנועה האסלאמית מגייסת את התושבים הערביים לפעילות קהילתית-חברתית , לתרומות , היא יוזמת ומקימה גני ילדים , ספריות , קורסים , רשתות ספורט , שינוי פני העיר , מרפאות . התנועה בנתה לעצמה דימוי אמין בעיני התושבים ומכאן ההישגים המוניציפליים - שבעה ישובים נשלטים על ידי התנועה האסלאמית . אחת התוצאות - היום , יש בישוב הערבי הרבה יותר מסגדים ומתפללים . יש בתנועה האסלאמית בישראל ויכוח פנימי אם ללכת לבחירות לכנסת , יש תומכים ויש מתנגדים . התנועה זהירה מאוד בנושאי טרור כי אנשיה יודעים שהם מיעוט במדינה יהודית , יודעים שבודקים היטב את הפעילויות ויודעים שברגע שהתנועה תעבור קו אדום - היא תוצא מחוץ לחוק . לא ידוע על זרימת כספים מאיראן לתנועה האסלאמית בישראל , אך אולי יש צינורות סמויים . " מוסיף ד " ר רכס : "אחד ממעוזי התנועה מצוי אצל הבדואים בנגב . רהט היא בשליטת התנועה . עוד מגמה בולטת בתנועה בישראל - לשתף נשים בפעילויות , בעיקר בתחום החינוך . רוב העוסקים בהוראה הן מורות . יש המעוניינים לשלב ברשימות האסלאמיות הפוליטיות גם נשים . לסיכום , פעילי התנועה האסלאמית בישראל כיום הם אנשים משכילים , בעלי רמה אישית גבוהה וכושר ארגון . זו בהחלט אליתה , זו השמנת של הציבור הערבי . " ח איק 7 ' המשך מעמוד קודם מגמה זו טוענת , כי בהתאם לתפיסה הבסיסית של הגי יהאד , מצב של מלחמה בין אומות הוא מצב נורמלי ולכן דרך הטרור היא טבעית וצריכה להימשך . " " הדבר המדאיג ביותר , " אומר פרופ ' סיון , הן תופעות של כניעת המערב לטרור הזה . אדרבא , חובה לכונן שיתוף-פעולה בינלאומי של סירוב לכניעה כזו , בנוסף למאבק באמצעות סנקציות כלכליות וחילופי מידע מודיעיני . לגבי התחזיות לעתיד : אין סכנה שקנאים יתפסו את השלטון בעתיד הקרוב במדינות הסמוכות אלינו גיאוגרפית . האיום הוא דווקא לגבי אלג ' יריה הרחוקה : אם ישתלט שם הפונדמנטליזם הדתי יהיה בכך איום גם לישראל שכן תהיה זו מדינה נוספת שתצטרף לאיראן בתנועת הטרור הבינלאומי ושלטון קנאי כזה באלגי יריה יוכל לסייע גם לחמאס . - ומה באשו לתנועות האלימות ? המגמות הן נקודתיות והסכנות שונות ממדינה למדינה . הג ' יהאד האסלאמי קטן מדי וכיוון שהוא דוגל רק בדרך הטרור - התשובה היחידה היא באותו נשק , המאבק האלים . החיזבאללה מנהל מאבק לצורכי יוקרה ונראה כי בעתיד הוא עשוי לדברי מנהיגו פאדללה - לשנות את סוג המאבק , אם אכן יהיה שלום בין סוריה לישראל . ואילו לגבי האיום העיקרי - מצד החמאס - התשובה היחידה לדעתי , היא המשך תהליך השלום , כי בכך ישתחרר הארגון מחלק ניכר מתסכוליו . גיל ק 0 > ר > כפר מית ' לון בשומרון , צילם : יגאל שחר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help