sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הטרור היה מאז ומעולם נשקם של החלשים באורח כללי , טרור ושימוש באלימות כנגד ה " כופרים" ובכלל זה ישראל ויהודים - הם הצד הפשוט יותר של הג ' יהאד , שכן רוב הטרור האסלאמי כיום מכוון נגד מוסלמים אחרים , בעיקר מצד הפונדמנטליסטים , " כך טוען פרופ ' עמנואל סיון מרצה להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטה , בשיחה עם גיל קיסרי . " לסוגיה זו " אומר פרופ ' סיון , "יש שלושה היבטים : בכל התפיסות המוסלמיות יש שיקול של טובת הציבור ( של מאמיני האסלאם - ג . ק . ( . אחד מגדולי חכמי הדת של האסלאם - עומר איבן אלבאז מסעודיה , נתן לאחרונה היתר אפילו לשלום עם ישראל אם זה יהיה לטובת הציבור . מצד שני , יש גם היבט אסלאמי אחר , דהינו להמשיך בג ' יהאד נגד ישראל " הכופרת . " מכאן המחלוקת בקרב חכמי-הדת המוסלמיים . הבעיה היא איפוא , פרקטית : ההגמוניה בחוגי הדת המוסלמיים נתפסה בידי קנאי האסלאם חרף היותם במיעוט . שאלה אחרת שמתעוררת : איזה סוג של אלימות ? הבחירה בטרור הייתה תמיד בחירה רציונאלית של המנהיגות . כי טרור היה מאז ומעולם הנשק של החלשים . חשוב לציין זאת , כי מבחינה ישראלית יש טעות המושרשת בהשקפה , כי הטרור הוא אמצעי בידי הקיצוניים , אין זה כך . נקיטה בטרור היא החלטה מאוד רציונאלית , בהתאם לצרכים ולנסיבות המתאימים להם , ולראייה : הקיצוניים מצליחים לשבש את התהליך המדיני . הטרור האסלאמי בהיבט בינלאומי עומד בניגוד לעידן של האידיאולוגיות השולטות היום , דהיינו לפתור סכסוכים בדרכי שלום . המגמה היחידה שקוראת תיגר על אידיאולוגיות אלו היא הקנאות האסלאמית , אשר נתמכת בעיקר מאיראן ובמידה פחותה יותר מסודאן . המשך בעמוד הבא שבועת אמונים לאסלאם " מאבק בטרור חייב להתחיל ברמה האידאולוגית והלוחמים העיקריים ברמה העקרונית הזו הם - אנשי הרוח , המחוקקים ומעצבי דעת הקהל בחברות הדמוקרטיות , " אומר יגאל כרמון שהיה יועץ וה " מ למלחמה בטרור בשנים . 1993-1988 ש : מה לדעתך היו הגורמים שהשפיעו על על"ת הטרור באסלאם ? ת : אפשר להצביע על שלוש התפתחויות מרכזיות בעשור האחרון ; באסלאם השיעי - הפלת משטר השאה באיראן והקמת שלטון אנשי הדת בראשות חומייני ויורשיו שנתפסה כניצחון גם על ארה " ב שהייתה בת בריתו של השאה . באסלאם הסוני - ניצחון הג ' יהאד האפגאני על מעצמת העל ברית המועצות שהיווה דוגמא נוספת לכוח האמונה - האסלאם . ראשי המרד ומנהיגי התנועות האסלאמיות הטיפו ש " אין עוד דבר בלתי אפשרי " ובכוח האמונה יכול גם עם מזה רעב להביס מעצמה בעלת טילים גרעיניים , רבבות טנקים , 2 . 5 מליון חיילים ועוצמה בחלל . ההתפתחות השלישית , גל ההגירה הגדול של מוסלמים מהגרים לארצות המערב שהביא להתפתחותן של קהילות מהגרים הנתונות במשברים קלאסיים המאפיינים תנועת הגירה כזו . ש : קיימת גרסה שישראל הקימה ועודדה למעשה את תנועת החמאס . ת : זוהי עלילת דם . מי שהחל בהפצת שקר זה הוא אש " פ אשר נזקק להסביר לעצמו - מדוע הוא מאבד אחיזתו באוכלוסיה לטובת הארגונים האסלאמיים . תומכי אש " ף ויחצניו נאחזו בטענת שוא זו כדי להאשים את השלטון הישראלי ( ליכוד ועבודה ) בהתבדות אמונתם כי אש " ף הוא " הנציג היחיד " של הפלשתינים . תנועת החמאס שהנה תנועת בת של "האחים המוסלמים" התפתחה במחצית השנייה של שנות ה70- במסגרת אחרת שכונתה "ההתאגדות האסלאמית " " ) אל-מוג ' מע אל-אסלאמי . ( " עד ראשית שנות ה80- לא עסקה התנועה באלימות אלא רק בבנייה עצמית בקרב האוכלוסיה בפעולות חברתיות וחינוכיות . בתור שכזו קיבלה התנועה היתר לפעול מטעם הממשל . כך אי אפשר היה להיאבק בה , לא היה שום יסוד משפטי להפסקת פעילותה או לעצור את אנשיה לגרש אותם או לסגור את משרדיה . , בטיעוניהם האפולוגטיים מסבירים נציגי התנועה בהתנצלות מודגשת כי הייתה זו " תקופת הבנייה " של פעילותם . ברגע שבו פנו לפעילות אלימה החלו גורמי הביטחון הישראלים לפעול נגדם במעצרים , גרוש , סגירת מוסדות . ש : האם פירוש הדבר שאין בעצם מה לעשות נגד ארגון מטיף לשנאה ולאלימות כל עוד לא ביצע אותה בפועל ? ת : זו בעייה קשה לחברה דמוקרטית במאבקה בטרור אידיאולוגי המנצל את החירויות ומערכת הערכים של החברה המערבית הליברלית . כבר קבעו האבות המייסדים של הרפובליקה האמריקנית כי אסור שזכויות וחירויות יסוד ינוצלו בידי מי שמבקשים להרוס אותם ואת הדמוקרטיה . מאבק בטרור חייב לפיכך להתחיל ברמה האידיאולוגית והלוחמים העיקריים ברמה עקרונית זו הם אנשי הרוח . המחוקקים ומעצבי דעת הקהל שבחברות הדמוקרטיות הינם נותני הלגיטימציה למאבק משפטי ואכיפתי שמבצעים גורמי ביטחון לסוגיהם . בלא תמיכתם של גורמי יסוד אלה אין סיכוי להתמודדותם וניצחונם של גורמי האכיפה . ש : האם הפעילות החיובית של החמאס , אינה מעידה על כך שהחמאס אינו רק ארגון טרור ? ת : זו שגיאה פטאלית שיסודה בניתוק מלאכותי וחסר תוקף בין הפעילות החברתית , חינוכית של הארגון לבין הערכים המלווים אותו , שהם ערכי האסלאם המיליטנטי הקיצוני . את ההבדל בין האסלאם הזה לבין הזרם המרכזי באסלאם ניתן להדגים באמצעות רעיון הג ' יהאד : רעיון זה מעולם לא היה אחד מחמשת "עמודי האסלאם . " הארגונים המיליטנטיים הם המנסים לכפות את הגייהאד כ " עמוד " השישי - כ '' חובה ( דתית ) נשכחת . " ש : באלו צעדים ה"ת מציע לנקוט ? ת : הדמוקרטיה הליברלית חייבת להיאבק בתופעות אלה במישור הערכי ולתרגמן למסגרת פעולה ולאמצעים משפטיים ואופרטיביים יעילים . ניצח צמרת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help