sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

המעיין ממנו שואבת הקיצוניות האסלאמית את ההשראה ציטטות מראיונות בטלויזיה הבריטית "תמזה" ששודרו בתוכנית : השנאה הארוכה ביותר ש"ח ' ביתאווי , מנהיג האחים המוסלמים הפלשתינאים : "היהודים מנהלים מלחמה נגד כל האנושות ונגד האסלאם והמוסלמים " " אלוהים בקוראן הכריז שכל פלשתין מהים עד הנהר שייכת למוסלמים . אפשר רק ליהודים "ותיקים " לחיות בפלשתין אבל תחת שלטון האסלאם" " בכל התקופות השחיתו היהודים את האמונה , המוסר והכלכלה . " פרופ ' גב ' רדווא עשור , מרצה באוניברסיטת עין שמס במצרים : "אם הפרוייקט הציוני הקולניאלי , הגזעני הפשיסטי יוסיף להתקיים , הרי שצפויה לנו פורענות אמיתית . גב ' סאפינס קאסם , פונדמנטליסטית מצרית : "ידוע שמאז ומתמיד אין לסמוך על יהודים . הם אינם מכבדים הסכמים , הם מזלזלים בדתות אחרות ואם זה כך איך אפשר לסמוך עליהם ?" הדרשן במסגד אל חובאר בעיר אל חובאר בערב הסעודית : "הקוראן מתאר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את היהודים , ליבותיהם חולים מאכזריות , דיכוי והרג , יוהרה והסתרת האמת . " המהפכה האסלאמית באיראן : החלום ושבח מאת : ד"ו דוד מנשר , * חוקר בכיר ב " מוכז דיין " שליד אוניברסיטת תל-אביב למהפכה באיראן , שהביאה לכינון רפובליקה אסלאמית ראשונה באזורנו , הייתה השפעה מרחיקת לכת באיראן והדים רבים גם הרחק מגבולותיה . עבור קברניטיה , "המהפכה האסלאמית" לא הייתה כותרת גרידא , אלא אידיאל אותו ביקשו ליישם : מהפכה , בכל תחומי החיים ; אסלאמית , מבחינת אופיה ומימד » השפעתה . בשש-עשרה השנים שחלפו מאז , התמקדו אנשי הדת שבשלטון בשתי מטרות עיקריות : ביסוס משטרם והבטחת המשכיותו ; ויישום האידיאולוגיה המהפכנית כאמצעי לפתרון המצוקות אשר שימשו שמן על גלגליה , יציבות מסוימת אכן הושגה , אך המצוקות רק החריפו . מספר התפתחויות מהותיות מבית ובמעטפת החיצונית בשנים האחרונות יצרו מציאות חדשה עבור איראן והשפיעו על מדיניותה . קריסת ברה"מ הסירה את האיום ההיסטורי מצפון והביאה לנפילת " מסך הברזל האסלאמי " ויצרה עבור איראן הזדמנות להרחיב את השפעתה הפוליטית , הכלכלית והאידיאולוגית ברפובליקות המוסלמיות החדשות . מלחמת המפרץ החלישה את יריבתה הראשית באזור ( עיראק , ( עוררה מתיחות בצד הערבי של המפרץ , ועודדה שאיפות איראניות ישנות להיות לכוח המוביל באזור המפרץ . תהליך השלום הישראלי-ערבי , אשר בו נוטלת חלק גם בת-בריתה סוריה , הותיר את איראן מנהיגה יחידה של החזית האסלאמית האנטי-ישראלית . איראן שהפכה את המאבק למען פלשתין נושא מרכזי במדיניותה חשה מחויבת להציע את מנהיגותה לחזית כזו . השינויים הללו עודדו את איראן לשאוף להגמוניה במפרץ הפרסי , להשפעה ברפובליקות הצפוניות , למרכזיות במזרח התיכון בכלל ולהנהגת עולם האסלאם . מדיניותה למעשה הייתה שקולה , מחושבת אך דואלית . איראן ערה להזדמנויות , אך גם מתחשבת במגבלות ולוקחת בחשבון את המחיר שעלולה מדיניותה לגבות . לאחרונה גוברים באיראן סימני אכזבה ותסכול מהמהפכה , המתגלה לרבים כמקסם שוא . עבור השכבות המדוכאות המציאות עגומה במיוחד . לא רק שלא היה שיפור במצבם , ניכרת אף הרעה . ביטוי לנרגנות הגוברת ראינו בשבועות האחרונים , עת יצאו רבים לרחובות בהפגנת מורת רוח ובהשמעת סיסמאות נגד מדיניות הממשלה . קשיים אחרים נובעים ממאבקי כוח פנימיים . למעשה , מאז מות חומייני ( 1989 ) אין באיראן מנהיג שיש לו סמכות דתית , כוח פוליטי וכריזמה אישית שהיו לחומייני . המאבק לכוח בהנהגה טרם הוכרע וחלוקת הסמכויות טרם גובשה סופית . בתחום זה רב הנסתר על הגלוי , אך ברור כי היריבויות הפנימיות גוברות . יתר על כן , המהפכה נכשלה בדוקטרינה הבסיסית ביותר שלה : בעוד האידיאל היה להעביר את השלטון לידי ~ rrfi » תיאולוגים ( פוסקי הלכה גדולים ) ? ? למעשה שולטים באיראן אנשי דת זוטרים ( שסמכותם נובעת ממעמדם הפוליטי ולא מלמדנות דתית . ( המצוקה מבית לא הניבה התמקדות בפתרון בעיות הפנים והתמתנות ביחסה לאזור , להיפך - לפחות ביחס לישראל - איראן נותנת לא רק השראה ותמיכה מוראלית לתנועות הפונדמנטליסטיות אלא אף סיוע של ממש . אמנם , איראן והפונדמנטליזם האסלאמי אינם רק אויב של ישראל : הם קוראים תיגר על התרבות המערבית ומאיימים על האינטרסים שלו ; ועוינותם למשטרים הערביים , הבלתי לגיטימיים לדעתם , עמוקה לא פחות משנאתם לישראל . אך בראש מעייניהם נתונה האיבה לישראל . האתגר שמציבה איראן לישראל הוא משולש : טרור , האיום על יציבות המשטרים הערביים המתונים באזור , ומאמציה לרכוש נשק גרעיני . הגם שאיראן שקועה בבעיות כלכליות , היא ממשיכה בעוינותה לישראל ; למרות שנסוגה מעקרונות יסוד מהותיים בתורתה , היא עקבית בשנאתה לישראל . מבחינה מסוימת בעוינות לישראל משתלבים האינטרסים הפרגמטיים של המשטר ( לתרץ את הכישלונות הכלכליים , לעודד התלהבות מהפכנית נגד אויב מבחוץ ולהוכיח נאמנות מהפכנית ) עם האינטרס המהפכני . עד כה לא הוכיחה המהפכה , כי הדבקות הדוגמטית הניבה פתרונות של ממש ; והמשטר האסלאמי טרם הוכיח כי בעצם החזרה לאסלאם טמונה התשובה לבעיות החברה . לאחרונה גוברת מורת הרוח ומתרחבות שורות הממורמרים . עד כה פנתה הממשלה לתת סיפוק-רגשי ( התמקדות באויבים מבחוץ , ליבוי להט מהפכני . ( עתה היא נקראת להוכיח הצלחה ממשית . המציאות המהפכנית באיראן , עוינותה לישראל וקשריה עם התנועות הפונדמנטליסטיות בעולם האסלאם ממשיכים לרתק את ההתעניינות הישראלית בנעשה באיראן : עד לא מזמן המדינה הידידותית ביותר לישראל באזור ; עתה המדינה העוינת ביותר והמתנדבת לסייע לכל מתנגדינו . איראן - טהרן יום המהפכה "מכאן נפתחה הרעה"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help