sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אף , איש אף , ( ( הפועל ) "צפן , " "קנה " + חכמה ונרדפותיה , מלמד ( מורה , ( נתן , כשרון ; . 2 מילים השכיחות במשלי ובשאר ספרי החכמה , אך גם בספרי מקרא אחרים : און , אנוש , אורח , אשרי , ( הפועל ) "בין , " דעת , ךךך , ( הפועל ) "חקר , " כעס , מבין , מוסר , מזמה , מץגל , משל , נבל , נתיבה , סוד , עולה , עצה , רצון , מליצה ; . 3 מילים האופייניות למשלי , איוב ו / או קהלת , אבל מופיעות גם לעתים בספרי מקרא אחרים : אויל , אולת , חנף , חקר , ץקש , עךמה , פתי , ( הפועל ) "שכל" ( בניין הפעיל , ( תבונה , תוכחת , אמךים ; . 4 מילים שתפוצתן מוגבלת למסורת החכמה ( גם אם הן מופיעות מחוץ לספרי החכמה : ( בינה , בער , כסיל , לץ , לקח , נבון , ערום , תושיה . ? T הדיון להלן יוקדש לניתוח מונחי מפתח בספר משלי , ויחולק לחמישה חלקים : ו . כינויי הוראה ומוסר ; . 2 החכמה ונרדפו תיה ; . 3 דברי חכמה ; . 4 החכמים לסוגיהם ; . 5 הכסילים למי ניהם . ו . כינויי הוראה ומוסר מוסר . שם העצם "מוסר , " הגזור מהשורש "יסר , " הוא בעל מובן כפול בלשון המקרא : הוראה , לימוד , הטפה , מחד גיסא הכה , יסר - מאידך גיסא . כך י בנושאו את המובן הראשון , מופיע "מוסר " בדברי אזהרה שמשמיע אב לבן : "שמע בני מוסר אביךז ואל תטש תורת אמך " , ( א , ח ;( או בפתגם אחר , האומר.- "אויל ינאץ מוסר אביו , ושמר תוכחת ? ץךים " ( טו , ה . ( ואילו שיטת ההוראה , אשר השבט ( המקל ) משמש לה ככלי זר , משתקפת היטב בכמה פסוקים שבהם מוסר מקביל ל"שבט" או בא בקרבתו , כגון . "חושך שבטו שנא בנו ואהבו שחרו מוסר" ( יג , כד ; ראה גם כג , יג ; כב , טו "שבט מוסר" וכן יט , יח ; כו , ג ; כט , טו . ( להבעת הרעיון של רכישת מוסר משתמשים בלשון החכמה בפעלים ובביטויים כגון אלה : "לקחת מוסר" ( א , ג ; כד , לב ;( ו " שמע מוסר " ( א , ח ; ד , א ) ועוד . ? המונח העברי "מוסר" מקביל ל"סבאית" בלשון המצרית . בשם זה מכונות הוראות החכמה המצריות . "סבאית " נגזר מהפועל " סבא " שפירושו , בדומה ל"יסר" בעברית , הוא כפול : ללמד ולהלקות . המונח מלמד אפוא על שיטת ההוראה בבית הספר המצרי הקדום . הפתגם השגור על לשון החכם המצרי , "אזן התלמיד היא בגבו , הוא למד רק כשהוא מולקה " - ממחיש בעליל את השיטה הזו . המונח "סבאית" מציין גם את הדגם הספרותי של הוראת חכמה דידקטית . דגם זה מיוחד בלשון ציווי נוכח המלווה בנימוק ובמסגרת של דברי אב לבן . יש המוצאים את דגם ההוראה הזה , המקביל למצרי , בשלושה קבצים בספר משלי , אשר גם בהם ניכרים קווים אופייניים אלו והמוכ תרים בתווית "מוסר , " ואלה הם "משלי שלמה " ( א-ט , ( "דברי חכמים " ( כב , יז-כד , כב , ( "דברי למואל" ( לא , א-ט . לפרטים נוספים על הדגם ראה הוראת אב לבן במבוא לקובץ א . ( תוכחת . "תוכחת " מובנה הטפה , נזיפה , בלשון החכם המקראי והיא באה בתקבולת עם מוסר . תוכחת היא גינוי המופנה בדרך כלל לחכם ( ט , ח ; יט , כה . ( כמו מוסר המלווה במלקות כך אף תוכחת כרוכה במכות ( כט , טו ; תהלים עג , יד . ( תורה . שם העצם "תורה " גזור מהשורש "ירה" שמובנו היסודי הוא להורות באצבע , ומכאן - להנחות , לכוון , להורות , ללמד . המובן הראשוני של המילה היה אפוא להורות , להנהיג , ורק מאוחר יותר התפתח המובן של חוק . המושג "תורה" משמש בן זוג בתקבולת למונח "מוסר " ( א , ח ; ו , כג ; מצוה , תורה / תוכחות : מוסר . ( 7 תורה T והמילה הנרדפת לה "מצוה " T : ? הן בעלות מספר משמעויות במקרא.- מצווה של אל ( למשל בראשית כו , ה ; דברים ח , א-ב , ( צו של מלך או אדם ( למשל מלכים א ב , מג ; ירמיה לט , יא ) והמשמעות השלטת בכתבי החכמה - הוראות חכמה ( א , ח ; ו , ג , א ; כ , כג ; לא , כו . ( על ההתפתחות הסמנטית של המונח תורה בספר משלי ראה להלן בסעיף התפתחות החכמה . עצה . המונח "עצה , " הנגזר מהשורש "יעץ , " נזכר תכופות בספרות החכמה . זהו מונח רב משמעויות , ומובנו נקבע בהתאם להקשרו . לתחום הסמנטי של המונח "עצה" שייכות הן משמ עויות מופשטות כמו מחשבה , אופן רצון , כוונה , והן משמעויות קונקרטיות , השמות דגש בצד הביצועי , דהיינו תכנית , פקודה , דרך התנהגות . העצה קשורה בשלוש מסגרות חיים : . 1 חינוך - הוראת המורה ודברי החכם מכונים עצה ; . 2 חצר המלך - המלך כבעל עצה ומשיאי העצה למלך . 3 ,- מסגרת דתית - עצת האל היא יראת האל , התופשת מקום חשוב בחיי המאמין . ? שמיעת עצה וקבלתה , מחד גיסא , ומתן עצה , מאידך גיסא , הם מעקרונות שיטת הלימוד . דברי המוסר , ההוראה , מכונים עצה . עצה נפרדת בהקשר זה למונחים "מוסר " ( יט , כ ) ו " תוכרזת " ( א , כה , ל . ( בספר משלי מכנה המורה או האב את דבריו " עצה " - "שמע עצה וקבל מוסר , למען תחכם באחךיתך" ( יט , כ . ( העצה היא צורת התבטאותו הרשמית של החכם במקביל ל"תורת הכוהן " ו " דבר הנביא" ( ירמיה יח , יח . ( דברי החכמים הם "מעצות ודעת " ( כב , כ . ( החכמה המואנשת במשלי , אשר דמותה בפרקים א , ו-ח קרובה לדמות המורה החכם , מגדירה את דבריה כ " עצה"ד - "לי עצה ותושיה" ( ח , יד ; השווה א , כה , ל . ( איוב מופיע בימי תפארתו כחכם אידיאלי , המעניק עצות לזולתו ( איוב כט , כא ;( דניאל , הנמנה עם חכמי בבל ( דניאל ב , יב-יג , ( משיב דברי עטא וטעם = ) עצה וטעם ) לאריוך ראש משמר המלך ( שם , ב , יד . ( החכם הוא לא רק יועץ , אלא גם זה שמסוגל לשמוע לעצה . התלמיד נתבע לשמוע לעצת האב ( יט , כ " ;( שמע לעצה חכם" - אומר הכתוב המקראי ( יב , טו ; השווה יג , י ? . ( השימוש במונח "עצה " על רקע חצר המלך תפש מקום מרכזי בחקר דמות החכם וזהותו במקרא . היו חוקרים שביקשו לזהות את החכם עם תפקידו של יועץ המלך ( ראה דיון להלן ? . ( אשר לשימוש בעצה במסגרת הדתית - מחשבת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help